Zipp wiellagers hebben aan de ene kant een zwarte seal en aan de andere kant een blauwe. De zwarte kant moet dan bij montage naar buiten wijzen. Maar in hetzelfde type lager van een ander merk (bijvoorbeeld SKF en NTN) wordt dat onderscheid niet gemaakt.
Is de montage van wiellagers met aan beide zijden een zwart seal om het even (of mis ik iets)?
Waarin zit bij die Zipp lagers dan precies het verschil tussen de ene of de andere kant?
Lagervraag
-
- Forum-lid HC
Waarschijnlijk is de buitenkant een contact seal, die dicht af maar raakt ook de schaal en loopt zwaarder.
De binnenkant is waarschijnlijk non contact seal, dicht minder af maar ook minder weerstand.
Sommige merken leveren dat ook, bv enduro, van ntn en skf weet ik dat niet.
De binnenkant is waarschijnlijk non contact seal, dicht minder af maar ook minder weerstand.
Sommige merken leveren dat ook, bv enduro, van ntn en skf weet ik dat niet.
Vaak zie je de aanduiding 2rs of 1rs. 2rs is double contact seal. Aan beide zeide contact zoals wasbeer aangeeft. 1rs is aan een kant contact en die heeft vaak een ander kleur. Contact seal hoort aan de buitenkant te zitten.
Bij Zipp wielen willen niet Zipp lagers wel eens snel speling problemen geven. Als je dat krijgt, moet je de lagers vervangen voor Zipp lagers. Gebeurt niet altijd. Maar als het zover is, dan weet je waar dit aan ligt.
Bij Zipp wielen willen niet Zipp lagers wel eens snel speling problemen geven. Als je dat krijgt, moet je de lagers vervangen voor Zipp lagers. Gebeurt niet altijd. Maar als het zover is, dan weet je waar dit aan ligt.
Dat ligt natuurlijk niet aan het feit dat het geen zipp lager is maar een die niet aan de specs voldoet voor zipp; zip zegt wel bv dat je een 61903 nodig hebt, maar niet welke tolerantie je moet nemen. Dus strikt genomen weet je niet wat je moet kopen.
In de praktijk; ik kijk wat hambini aanraad en dan heb je geen problemen.