Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Keuze eerste smart trainer

joevente
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 17 nov 2023 20:19

Goedeavond iedereen, ik ben op zoek naar mijn eerste trainer.
Ik denk dit vooral te gebruiken met een Zwift abonnement.
Wellicht zal ik wachten tot Black Friday om ééntje te kopen maar welke trainer uit onderstaande zouden jullie kiezen?

- Wahoo Kickr Core: €500
- Zwift Hub classic: €600 (+ 1 jaar Zwift)
- Wahoo Kickr 5: €750
- Tacx Neo 2 special edition: €820
- Tacx Neo 2T (met Tacx motion plates, handdoek, Garmin hrm , 6 maanden Tacx premium & 2 bidons) €1100

Alvast bedankt voor de hulp.

derxx
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 17 nov 2023 23:22

Ik denk dat je bang for the buck niet om de Zwift Hub heen kunt. Meer en betere features dan de Kickr Core met lagere prijs (Zwift kost 15/maand dus 180/jaar). Kwa features beter dan de Kickr V5, alhoewel deze iets nauwkeuriger zou moeten zijn, lichte flex in de poten heeft, en zwaarder vliegwiel. Kan ook tot iets van 20% en 2200w tov ~16% en 1600 of 1800w voor de Zwift hub.
Tacx is nog duurder en geldt hetzelfde voor als de Kickr V5.

Bij de Zwift hub kun je ook kiezen voor de Zwift Cog die 24 virtuele versnellingen geeft ipv normale cassette en klein/groot voor. Geeft naadloos schakelen, minder lawaai, geen geklooi met derailleur, makkelijk andere fiets op de trainer. Wel nadeel dat dat alleen werkt op Zwift. Leuke feature, maar wellicht niet voor iedereen.
Afbeelding

joevente
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 18 nov 2023 09:31

derxx schreef: 17 nov 2023 23:22 Ik denk dat je bang for the buck niet om de Zwift Hub heen kunt. Meer en betere features dan de Kickr Core met lagere prijs (Zwift kost 15/maand dus 180/jaar). Kwa features beter dan de Kickr V5, alhoewel deze iets nauwkeuriger zou moeten zijn, lichte flex in de poten heeft, en zwaarder vliegwiel. Kan ook tot iets van 20% en 2200w tov ~16% en 1600 of 1800w voor de Zwift hub.
Tacx is nog duurder en geldt hetzelfde voor als de Kickr V5.

Bij de Zwift hub kun je ook kiezen voor de Zwift Cog die 24 virtuele versnellingen geeft ipv normale cassette en klein/groot voor. Geeft naadloos schakelen, minder lawaai, geen geklooi met derailleur, makkelijk andere fiets op de trainer. Wel nadeel dat dat alleen werkt op Zwift. Leuke feature, maar wellicht niet voor iedereen.
Bedankt voor je reactie. De Zwift Hub biedt inderdaad veel waar voor je geld, toch las ik dat mensen vaak de Kickr Core verkiezen doordat hij heel stevig is en Wahoo goede garantie biedt.

Ik hoorde wel dat de Zwift Hub One een stuk meer geluid en vibratie geeft in vergelijking met de Classic. Indien ik de Hub kies dan zou ik voor de Classic gaan, het lijkt me dat die minder snel stuk zou gaan dan de cog met virtuele shifters.

mimarron
Forum-lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 15 dec 2009 09:21
Locatie: Randstad

mimarron 18 nov 2023 09:36

Ook ik was aan t twijfelen en zoeken , wel veel geld uitgeven of niet
Ben gister overstaggegaan en de TRUEKINETIX TRUETRAINER 6.2 besteld
Heb ooit tacx gereden maar door service afspraken afgehaakt , kwamen deze niet na .
ik zal laten weten hoe deze bevalt

Ron
Sensa GF 2022
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )

prjz
Forum-lid
Berichten: 1512
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 18 nov 2023 10:34

Dat van de goede garantie bij Wahoo klopt inderdaad. Ik kreeg zonder problemen een nieuwe, nadat de oude binnen 2 jaar niet goed meer werkte.
prj

0475
Forum-lid
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 nov 2023 11:21

In wezen doen ze allemaal hetzelfde, staar je ook niet blind op de maximale wattages. Je kunt bij de courante modellen/merken ook gevoegelijk aannemen dat ze met fietscomputers en software als Zwift, Rouvy, etc gewoon goed samenwerken.

Maar ze hebben ook zo wel elk hun eigen specifieke eigenschappen zoals die virtual-gears, wel of niet een ERG softstart, wel of niet negatieve helling kunnen simuleren en wat ze af-fabriek standaard meekrijgen zoals bv Wifi/ethernet connectie en een cassette of niet. Sommigen kunnen ook bv een ANT+ sensor (meestal de hartslag) over Bluetooth verbinding van de trainer her-uitzenden zodat, meen ik, een Apple TV je met 2 beschikbare bluetooth connecties uit de voeten kunt. Elk hebben wel of niet waarde/nut voor je.

Ik zou gewoon een spreadsheetje maken waar je dit soort spec's gewoon naast elkaar zet. Opmerkingen als hiervoor over de service kun je daarin ook opnemen, zijn wel subjectief en als het goed is heb je nooit service nodig :-)

joevente
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 18 nov 2023 14:28

mimarron schreef: 18 nov 2023 09:36 Ook ik was aan t twijfelen en zoeken , wel veel geld uitgeven of niet
Ben gister overstaggegaan en de TRUEKINETIX TRUETRAINER 6.2 besteld
Heb ooit tacx gereden maar door service afspraken afgehaakt , kwamen deze niet na .
ik zal laten weten hoe deze bevalt

Ron
Deze kende ik niet, ziet er stabiel uit en maar 15kg. Veel succes met de aankoop.

joevente
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 18 nov 2023 14:29

prjz schreef: 18 nov 2023 10:34 Dat van de goede garantie bij Wahoo klopt inderdaad. Ik kreeg zonder problemen een nieuwe, nadat de oude binnen 2 jaar niet goed meer werkte.
Inderdaad, sommigen kregen zelfs garantie nadat de 2 jaar voorbij was.

joevente
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jul 2023 20:17

joevente 18 nov 2023 14:32

0475 schreef: 18 nov 2023 11:21 In wezen doen ze allemaal hetzelfde, staar je ook niet blind op de maximale wattages. Je kunt bij de courante modellen/merken ook gevoegelijk aannemen dat ze met fietscomputers en software als Zwift, Rouvy, etc gewoon goed samenwerken.

Maar ze hebben ook zo wel elk hun eigen specifieke eigenschappen zoals die virtual-gears, wel of niet een ERG softstart, wel of niet negatieve helling kunnen simuleren en wat ze af-fabriek standaard meekrijgen zoals bv Wifi/ethernet connectie en een cassette of niet. Sommigen kunnen ook bv een ANT+ sensor (meestal de hartslag) over Bluetooth verbinding van de trainer her-uitzenden zodat, meen ik, een Apple TV je met 2 beschikbare bluetooth connecties uit de voeten kunt. Elk hebben wel of niet waarde/nut voor je.

Ik zou gewoon een spreadsheetje maken waar je dit soort spec's gewoon naast elkaar zet. Opmerkingen als hiervoor over de service kun je daarin ook opnemen, zijn wel subjectief en als het goed is heb je nooit service nodig :-)
Naar de maximale wattage kijk ik niet, daar kom ik toch niet in de buurt van :D

Ik weet wat ERG mode is maar wat is die softstart?

Zo'n spreadsheet is wel een goed idee, bedankt voor de tip.

0475
Forum-lid
Berichten: 841
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 nov 2023 14:49

Softstart is dat de omschakeling naar een hogere weerstand niet plotsklaps is maar iets geleidelijker. Vooral nuttig als de sprong in weerstand groter is.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 nov 2023 14:55

Ook als je even onderbreekt is een softstart heel fijn.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4396
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 nov 2023 15:46

Als je gewoon 1 of 2 keer in de week van plan bent een uurtje indoor te fietsen, op welk platform dan ook, dan voldoet elke trainer tegenwoordig wel. Hoe duurder de trainer hoe meer functies. Zeker op Zwift zijn er vele mogelijkheden om het spel element te vergroten. Je moet je ook een beetje afvragen of je daar gevoelig voor bent en extra geld voor over hebt.
Persoonlijk behoor ik niet tot die laatste categorie en voldoet mijn Elite Suito uitstekend voor mijn gebruik. Dat is zo'n beetje de goedkoopste trainer die te vinden is. Ik ken ook wel fietsers uit die laatste categorie, die hebben een volledig Wahoo systeem staan, inclusief Kickr Climb.

Plaats reactie