Gravel stuur carbon of alu?
Hoi,
Ik wil een stuur met flare kopen en twijfel nu tussen de carbon of alu versie. Het betreft het Pro Discover stuur met 20 graden flare. De Carbon kost mij zo'n 180 en de Alu 57 euro. Een wezenlijk verschil. Ik las dat een carbon stuur wat meer trillingen filtert en dat dat bij gravel wel fijn is, maar in hoevere ga ik dat merken? Ik neem aan dat je met zachte brede (tubeless) banden ook al veel aan trillingen kunt dempen (wellicht nog wel meer dan het verschil tussen carbon en alu).
Good to know, ik woon niet in een gravel gebied, dus zal de fiets niet wekelijks pakken, maar eerder een paar keer per maand en zie mezelf niet direct de gravel races aangaan, het kan een keer voorkomen, maar dan vooral voor de lol. Met andere woorden, snelheid is geen prioriteit als ik offroad ga.
Ik heb budget voor beide, maar als alu good enough is, ga ik daar liever voor.
Ik wil een stuur met flare kopen en twijfel nu tussen de carbon of alu versie. Het betreft het Pro Discover stuur met 20 graden flare. De Carbon kost mij zo'n 180 en de Alu 57 euro. Een wezenlijk verschil. Ik las dat een carbon stuur wat meer trillingen filtert en dat dat bij gravel wel fijn is, maar in hoevere ga ik dat merken? Ik neem aan dat je met zachte brede (tubeless) banden ook al veel aan trillingen kunt dempen (wellicht nog wel meer dan het verschil tussen carbon en alu).
Good to know, ik woon niet in een gravel gebied, dus zal de fiets niet wekelijks pakken, maar eerder een paar keer per maand en zie mezelf niet direct de gravel races aangaan, het kan een keer voorkomen, maar dan vooral voor de lol. Met andere woorden, snelheid is geen prioriteit als ik offroad ga.
Ik heb budget voor beide, maar als alu good enough is, ga ik daar liever voor.
Leg even uit wat "trillingen filtert" betekent.
Ik snap de veel gebezigde argumentatie niet: "Carbon is superstijf" dus dempt geen trillingen tegenover "Alu is slap" en dempt daarmee wel trillingen?
Kijk even naar de grammetjes verschil en bepaal objectief of dat de € 123 verschil rechtvaardigt; kun je ook andere leuke dingen van kopen.
En voor de terrasfactor: het grootste deel van het stuur wordt door het stuurlint verborgen.
Ik snap de veel gebezigde argumentatie niet: "Carbon is superstijf" dus dempt geen trillingen tegenover "Alu is slap" en dempt daarmee wel trillingen?
Kijk even naar de grammetjes verschil en bepaal objectief of dat de € 123 verschil rechtvaardigt; kun je ook andere leuke dingen van kopen.
En voor de terrasfactor: het grootste deel van het stuur wordt door het stuurlint verborgen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41891
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Op mijn Grizl zit een alu pijp en die is echt loeistijf. Elk ander stuur, alu of carbon, gaat hier al een verbetering zijn.
Dus tussen alu en alu zit ook wel verschil. Zo zou ik op de racefiets liever een goed alu frame hebben dan een basis carbonframe bijv.
Dus tussen alu en alu zit ook wel verschil. Zo zou ik op de racefiets liever een goed alu frame hebben dan een basis carbonframe bijv.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14503
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Carbon filtert over het algemeen de kleine trillingen beter weg.
Ik vind het wel een stuk fijner, alhoewel mijn syncros creston van carbon wel aan de hele harde kant is.
Zipp die ik hiervoor had was fijner.
Ik vind het wel een stuk fijner, alhoewel mijn syncros creston van carbon wel aan de hele harde kant is.
Zipp die ik hiervoor had was fijner.
De gebezigde argumentatie is juist andersom. Carbon is stijf, maar filtert wel beter trillingen. Alu is eerder hard en stijf en geeft trillingen dan ook meer door. Vergelijk maar eens een carbon frame met een alu frame, de laatste voelt vaak harder aan (uitzonderingen daargelaten).
Je de vraag zal dus zijn, rechtvaardigd dat voor mij de 124 euro extra en daarbij de vraag gaat het Pro Discover Carbon stuur dusdanig van kwaliteit zijn dat het alsnog fijner aanvoelt dan alu... daar zal ik pas achterkomen na vergelijkenwasbeer2006 schreef: ↑15 nov 2023 08:40 Carbon filtert over het algemeen de kleine trillingen beter weg.
Ik vind het wel een stuk fijner, alhoewel mijn syncros creston van carbon wel aan de hele harde kant is.
Zipp die ik hiervoor had was fijner.

Welke breedte wil je?
Er staat een 440mm op MP.
Helaas te breed voor mij.
Ik rij nu met de alu variant en wil eigenlijk ook een van carbon omdat ik nieuwsgierig ben.
Liefst zou ik de Lauf smoothie proberen maar daar is de reach en drop te groot van.
Er staat een 440mm op MP.
Helaas te breed voor mij.
Ik rij nu met de alu variant en wil eigenlijk ook een van carbon omdat ik nieuwsgierig ben.
Liefst zou ik de Lauf smoothie proberen maar daar is de reach en drop te groot van.
Ik wil een 40cm boven en 50cm beneden (flare 20 graden).
Heb ook een stuur met 42 boven en dat vind ik toch wel te breed.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 41891
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb een 3T carbon gravel stuur klaar liggen om te monteren op de Grizl, maar wacht nog op insert&olijfjes en volgende week een weekje voor werk naar de zon.
Dus op zijn vroegst over 2 weken kan ik je eerste ervaringen delen.
Dus op zijn vroegst over 2 weken kan ik je eerste ervaringen delen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik ben van alu naar carbon gegaan en merk geen verschil. Het is wél een fijn stuurtje 
