Scott Scale 925 van GXP naar DUB
Goedemiddag fietsfanaten!
Mijn Scott Scale 925 uit 2018 heeft momenteel een GXP bottom bracket. Ik wil graag overstappen naar een DUB crankstel. Uiteraard moet dan ook het GXP bottom bracket worden vervangen.
Kan iemand me helpen welk crankstel (SRAM GX) ik nodig heb? Mijn fiets heeft Boost en GX cassette achteraan.
Volgens mij moet ik deze hebben: https://www.mantel.com/sram-gx-eagle-dub-crankstel
En dan kiezen voor Boost, 52mm kettinglijn. Ik overweeg om de 170mm versie te pakken i.v.m. minder kans op blessures.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes,
Jasper
Mijn Scott Scale 925 uit 2018 heeft momenteel een GXP bottom bracket. Ik wil graag overstappen naar een DUB crankstel. Uiteraard moet dan ook het GXP bottom bracket worden vervangen.
Kan iemand me helpen welk crankstel (SRAM GX) ik nodig heb? Mijn fiets heeft Boost en GX cassette achteraan.
Volgens mij moet ik deze hebben: https://www.mantel.com/sram-gx-eagle-dub-crankstel
En dan kiezen voor Boost, 52mm kettinglijn. Ik overweeg om de 170mm versie te pakken i.v.m. minder kans op blessures.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes,
Jasper
Waarom? Ik hoor eigenlijk alleen slechte verhalen over DUB. En dan vooral dat het vaak niet meer los te krijgen is. Nix mis met GXP toch?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Je moet kijken naar welke bottom bracket standaard je fiets heeft.
Internet zegt me een bb92 (zoek het zelf ook oo; eventueel hebben ze dat over de jaren verandert).
Dan kan je bv deze gebruiken (bij uitbreiding alle bb92-dun trapassen):
https://www.mantel.com/be/sram-dub-pres ... m=shopping
En bb92 en dub zal wel loslopen
.
Internet zegt me een bb92 (zoek het zelf ook oo; eventueel hebben ze dat over de jaren verandert).
Dan kan je bv deze gebruiken (bij uitbreiding alle bb92-dun trapassen):
https://www.mantel.com/be/sram-dub-pres ... m=shopping
En bb92 en dub zal wel loslopen

-
- Forum-lid HC
Als je nu GXP hebt en dat is nog goed, zou ik niet omwille van Dub gaan vervangen.
Is het stuk, dan zal je wel moeten, gezien GXP er niet meer is.
Ik heb hele goede ervaringen met Dub lagers overigens, maar dat is in PF30 frame,s.
De lagers zijn spotgoedkoop, 20 a 25 euro een setje. Heel goed afgedicht en het zijn tot nu toe de lagers die bij mij het langste meegaan.
Maar dat heb ik al eerder gezegd dat ligt vaak meer aan de passing dan aan de lagers.
Tipje op MP kijken voor een mooie zo goed als nieuwe, veel mensen verkopen de cranks omdat nieuwe fietsen dub wide 55mm chainline cranks nodig hebben. De boost en normaal is bij Sram gelijk dat wordt bepaald door het kettingblad of spider
Is het stuk, dan zal je wel moeten, gezien GXP er niet meer is.
Ik heb hele goede ervaringen met Dub lagers overigens, maar dat is in PF30 frame,s.
De lagers zijn spotgoedkoop, 20 a 25 euro een setje. Heel goed afgedicht en het zijn tot nu toe de lagers die bij mij het langste meegaan.
Maar dat heb ik al eerder gezegd dat ligt vaak meer aan de passing dan aan de lagers.
Tipje op MP kijken voor een mooie zo goed als nieuwe, veel mensen verkopen de cranks omdat nieuwe fietsen dub wide 55mm chainline cranks nodig hebben. De boost en normaal is bij Sram gelijk dat wordt bepaald door het kettingblad of spider
Het is andersom. De crankas is versleten doordat de bracketpot niet perfect rond is. Overstappen op DUB zal dit niet oplossen.
Zie YouTube Hambini die dit probleem keer op keer aantoont.
Zie YouTube Hambini die dit probleem keer op keer aantoont.
-
- Forum-lid HC
Nouja dat kan wel natuurlijk, als de as een beetje versleten is heeft dat ansich niets met een niet rond bracket te maken.
Daar slijten vooral je lagers van en vaak niet eens van het niet rond zijn maar van een niet rechte uitlijning links rechts.
De vraag is alleen waarom de as is versleten, dat gebeurt niet zo snel met een stalen as, dat gebeurt veel eerder met een dub of bb30 alu as.
Keer echt een vastgelopen lager gehad??
Daar slijten vooral je lagers van en vaak niet eens van het niet rond zijn maar van een niet rechte uitlijning links rechts.
De vraag is alleen waarom de as is versleten, dat gebeurt niet zo snel met een stalen as, dat gebeurt veel eerder met een dub of bb30 alu as.
Keer echt een vastgelopen lager gehad??
Uiteindelijk zullen natuurlijk zowel bracket als crank worden vervangen. Dan kan het niet anders dan opgelost zijn tenzij het aan het frame zelf ligt, lijkt me? De vraag is vooral welke crank ik nodig heb.
Lager is nooit echt vastgelopen.
Lager is nooit echt vastgelopen.
-
- Forum-lid HC
Een scott blinkt nou niet uit in goed ronde bracket gaten.....
daarnaast zijn de gaten redelijk uitgelijnd maar ook niet top.
Dan nog kraakt mijn bracket nooit en doe ik met goedkope GXP lagers in mijn racer toch gewoon een of twee jaar 5 a 10K
Die 42mm of BSA standaard blijf ik niet goed vinden voor bud of 30mm assen want de lagers worden te klein.
Nu hebben we inmiddels tig bracket standaard, ga dan ook over neer PF30 of een draai variant op die diameter.
Ik merk het bij het bouwen van een diverge ook die BSA cups zijn zo uitgehold, kan niet anders dat het wat met de stijfheid doet.
daarnaast zijn de gaten redelijk uitgelijnd maar ook niet top.
Dan nog kraakt mijn bracket nooit en doe ik met goedkope GXP lagers in mijn racer toch gewoon een of twee jaar 5 a 10K
Die 42mm of BSA standaard blijf ik niet goed vinden voor bud of 30mm assen want de lagers worden te klein.
Nu hebben we inmiddels tig bracket standaard, ga dan ook over neer PF30 of een draai variant op die diameter.
Ik merk het bij het bouwen van een diverge ook die BSA cups zijn zo uitgehold, kan niet anders dat het wat met de stijfheid doet.