Dat is altijd goed advies
En dat onderhoud, daar ga ik bij hem geen ingang voor vinden, maar ik zal eens een poging wagen
Fiets Magazine nr. 01-2026 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
Voor mij klinkt dat als een versleten koppeling, Dan schuift het aangrijpingspunt ook steeds verder omhoog en wordt erg klein op die manier.
Mijn relatief oude benzinemonster (met fatsoenlijke turbo) begin ik steeds meer te waarderen met alles wat ik hier zo leesthestudent schreef: ↑17 aug 2023 08:45 (...)
Het vroeg opschakelen is niet eens altijd veel efficiënter, zeker bij niet benzine/lpg motoren zonder turbo's . Een auto is thermodynamisch gezien het meest efficiënt bij maximaal koppel. En dan nog is het verbranden van benzine niet veel efficienter dan 45% ofzo...
Een dieseltje haalt dat maximaal koppel ook vroeg in t bereik en veel mensen vinden dat ook fijner rijden. Een gemiddelde NA benzinemotor haalt maximaal koppel pas rond de 4000. En mijn Honda geeft nog een kleine extra V-tec kick op 5500. Niet zo heftig als de oudere versies uit de 90s hoor. Je moet dan dus ook veel hoger in het toerenbereik om lekker vlot op te trekken. En nee dit is niet erg of mega onzuinig. Ik trek liever vlot op in 2 en 3 en schakel dan vaak in een ruk door naar 5/6. Die vierde versnelling heb ik eigenlijk niet nodig behalve bij snelweg op om ook die door te trekken.![]()
Moderne downsize turbo benzine blokjes hebben ook zeer vroeg koppel en juist zo'n kleine turbo dat de power ook snel weer afgelopen is ( power van 1300-3500 daarna is de puf al uit de turbo ). (...)

De latere c3 zijn ook 3cylinders. Mijn vrouw heeft er eentje van een jaar of negen en die is ook 3cilinder.thestudent schreef: ↑17 aug 2023 09:42 Nee de C1 dat zijn allemaal 3 cyclinder torretjes. Die verbruiken soms wel olie, maar eigenlijk vooral als die in het begin van de levensduur weinig ververst is. Toch rijden er nog veel rond van de drieling, dus echt kapot te knuppelen zijn ze ook niet.
Porsche 930 - 3.3l turbo, daar heb ik eens in gereden van een collega. Die had een fraaie turbo. Erg veel fun maar levensgevaarlijk bij verkeerd gebruik.daniel1975 schreef: ↑17 aug 2023 10:32 Dat is de fun van relatief grote turbo's; duurt even voordat ze echt iets bij gaan dragen en dan gaat het hard.
Denk met weemoed aan mijn oude Renaultje 5 GT![]()
Kon ik als broekie niet betalenrene schreef: ↑17 aug 2023 10:38Porsche 930 - 3.3l turbo, daar heb ik eens in gereden van een collega. Die had een fraaie turbo. Erg veel fun maar levensgevaarlijk bij verkeerd gebruik.daniel1975 schreef: ↑17 aug 2023 10:32 Dat is de fun van relatief grote turbo's; duurt even voordat ze echt iets bij gaan dragen en dan gaat het hard.
Denk met weemoed aan mijn oude Renaultje 5 GT![]()