Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Energie-topic

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 28 nov 2025 16:43

Dubbeldekker schreef: 28 nov 2025 16:29Gewoon doen en je wint sowieso wat op je energierekening.
Vooral zorgen dat je energiefactuur omlaag gaat. Het is goed voor je portemonnaie, er hoeven minder fossiele brandstoffen uit foute landen te komen en je draagt je eigen druppel bij aan de CO2-reductie.

Even in detail over de warmtepomp: die draait hier nu een maand. In die maand hebben we nu evenveel gas gebruik als in een zomermaand. Dat is dan alleen nog voor koken en douchen/

Alle verwarming wordt via de warmtepomp uit stroom opgewekr, een klein deel zelfs uit eigen opwek van de zonnepanelen. De warmtepomp realiseert een COP van 5,3. Dat wil zeggen dat hij uit 1kWh stroom 5,3kWh warmte haalt. Een CV haalt 1kWh warmte uit 1kWh gas.
Onze stroomrekening is al 5 jaar negatief, we krijgen dus geld terug. De gasrekening gaat nu naar enkele tientjes per maand.
hun fietsen.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 28 nov 2025 18:14

BertL schreef: 28 nov 2025 16:43
Dubbeldekker schreef: 28 nov 2025 16:29Gewoon doen en je wint sowieso wat op je energierekening.
Vooral zorgen dat je energiefactuur omlaag gaat. Het is goed voor je portemonnaie, er hoeven minder fossiele brandstoffen uit foute landen te komen en je draagt je eigen druppel bij aan de CO2-reductie.

Even in detail over de warmtepomp: die draait hier nu een maand. In die maand hebben we nu evenveel gas gebruik als in een zomermaand. Dat is dan alleen nog voor koken en douchen/

Alle verwarming wordt via de warmtepomp uit stroom opgewekr, een klein deel zelfs uit eigen opwek van de zonnepanelen. De warmtepomp realiseert een COP van 5,3. Dat wil zeggen dat hij uit 1kWh stroom 5,3kWh warmte haalt. Een CV haalt 1kWh warmte uit 1kWh gas.
Onze stroomrekening is al 5 jaar negatief, we krijgen dus geld terug. De gasrekening gaat nu naar enkele tientjes per maand.
Dat zou betekenen dat de CV een rendement zou hebben van 100%, maar dat bestaat niet, hooguit 90%.!😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 nov 2025 19:56

Ik snap het ook niet helemaal…
1 kwh kan toch nooit 5.3kwh worden? Dat zou betekenen dat er 4.3 kwh uit de lucht wordt gehaald. Kan dat??
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

1094
Forum-lid

1094 28 nov 2025 20:07

Ja dat klopt volgens mij wel. Heb sinds maart ook een full electric systeem. De cv was aan vervanging toe dus toen de keuze gemaakt om voor de wp te gaan

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 28 nov 2025 20:37

daniel1975 schreef: 28 nov 2025 19:56 Ik snap het ook niet helemaal…
1 kwh kan toch nooit 5.3kwh worden? Dat zou betekenen dat er 4.3 kwh uit de lucht wordt gehaald. Kan dat??
Ja zo werkt het inderdaad. Je levert 1kwh electriciteit, die gebruik je om 4kwh van buiten je huis naar binnen je huis te verplaatsen.

Het koudemiddel is de grote truuk: dat gaat al vanaf heel lage temperaturen koken. Het neemt in die (gas-)vorm warmte-energie van de omgeving op. Dat gas wordt dan door de compressor samengedrukt (het verbruik van de electriciteit gebeurt hier), waarbij de temperatuur van het gas snel stijgt. Binnen gaat dat gas zijn warmte uitwisselen aan het water dat wordt opgewarmd, en wordt dus weer vloeibaar. Dan gaat een ventiel ervoor zorgen dat de druk van de vloeistof gaat, waarna de cyclus opnieuw begint.
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 28 nov 2025 20:46

Een scop van 5,3 is echt wel heel hoog. Ik vermoed dat het gemiddeld iets lager zal zijn.
Het is alleen jammer dat die dingen zo duur zijn en volgens de leveranciers maar 15 jaar mee gaan. Dan is de afschrijving zo hoog dat het voordeel weer verdampt.

walters
Forum-lid

walters 28 nov 2025 21:41

Deze week door de lage temperatuur scop van 4.5 gehaald, vandaag met het warme weer (10 graden) scop van 6.8. Deze week 67 kw erin gestopt en er 290 kw eruit gehaald.
Dus hoe warmer het buiten is hoe meer warmte er uit de lucht gehaald kan worden. Dat is het mooie aan een warmtepomp.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 nov 2025 14:55

Orlok schreef: 28 nov 2025 18:14 Dat zou betekenen dat de CV een rendement zou hebben van 100%, maar dat bestaat niet, hooguit 90%.!😉
De berekening gaat over energetische waarde van CH4 versus kWh.
De efficiëntie van de CV is overigens 107%, omdat ook warmte wordt teruggewonnen uit de rookgassen via een warmtewisselaar.
hun fietsen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 nov 2025 15:48

Het probleem met dit soort berekeningen is dat 100% geen 100% is, maar het maximale van wat je er vroeger uit kon halen.

Bij die cv verdwijnt er nog steeds warmte uit de schoorsteen, ondanks die wtw. Er wordt dus nog steeds geen 100% van de calorische waarde van het gas in warmte in huis omgezet. Bij die 107% wordt uitgegaan van de onderste verbrandingswaarde. In Nederland ligt die waarde ergens tussen de 31 en 32%, terwijl de bovenste verbrandingswaarde boven de 35% ligt. Dan kom je netjes vlak onder de 100% uit.

Bij die warmtepomp wordt gerekend t.o.v. een verwarmingselement op stroom. Dat is gewoon inefficiënt (weten we nu).

Het zijn verder prima waardes om installaties mee te vergelijken, zowel COP bij de warmtepomp en het rendement van de cv-ketel waarbij duidelijk inzichtelijk wordt dat de wtw uit waterdamp efficiënt is.
Campagnolo Ultra Dork

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 29 nov 2025 15:49

Ik heb er nog nooit echt onderzoek naar gedaan, maar lees terugverdientijd van 8 tot 12 jaar en een levensduur van 10 tot 15 jaar... Dat vind ik al niet meteen indrukwekkend. Maar 'k ga nog wat meer inlezen.
Ook de plaatsing van de buitenunit wordt niet simpel. Ik heb een best hellend dak en zit ingesloten tussen twee hogere huizen. Dat zorgt an sich al voor een fijne isolatie. Toen het huis naast ons twee jaar leegstond, schoot het gasverbuik flink de hoogte in.

Ik ben ook aan het kijken voor een Plug en Play thuisbatterij.
5kwh capaciteit kost net geen 1.300 euro. Dat zou vooral avond en nachtverbruik kunnen opvangen.

Ik switch zonder probleem trouwens ;)
Maar ik switch niet om te switchen.
Elektriciteit zit ik al 15 jaar bij een coöperatieve. Die komt trouwens constant als quasi goedkoopste uit de vergelijkingstesten.
Gas check ik ieder jaar. En ben de laatste 10 jaar bij een 5-tal verschillende leveranciers klant geweest.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 29 nov 2025 16:11

BertL schreef: 29 nov 2025 14:55
Orlok schreef: 28 nov 2025 18:14 Dat zou betekenen dat de CV een rendement zou hebben van 100%, maar dat bestaat niet, hooguit 90%.!😉
De berekening gaat over energetische waarde van CH4 versus kWh.
De efficiëntie van de CV is overigens 107%, omdat ook warmte wordt teruggewonnen uit de rookgassen via een warmtewisselaar.
Dat zal best zo wezen, maar dat las ik niet uit die stelling van jouw n.l.: 'een CV haalt 1kWh warmte uit 1kWh gas' want een moderne cv-ketel levert met 1 kWh gas ongeveer 0,9 kWh aan warmte.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 nov 2025 17:39

koeroeur schreef: 29 nov 2025 15:49 Ik heb er nog nooit echt onderzoek naar gedaan, maar lees terugverdientijd van 8 tot 12 jaar en een levensduur van 10 tot 15 jaar... Dat vind ik al niet meteen indrukwekkend. Maar 'k ga nog wat meer inlezen.
Ook de plaatsing van de buitenunit wordt niet simpel. Ik heb een best hellend dak en zit ingesloten tussen twee hogere huizen. Dat zorgt an sich al voor een fijne isolatie. Toen het huis naast ons twee jaar leegstond, schoot het gasverbuik flink de hoogte in.

Ik ben ook aan het kijken voor een Plug en Play thuisbatterij.
5kwh capaciteit kost net geen 1.300 euro. Dat zou vooral avond en nachtverbruik kunnen opvangen.

Ik switch zonder probleem trouwens ;)
Maar ik switch niet om te switchen.
Elektriciteit zit ik al 15 jaar bij een coöperatieve. Die komt trouwens constant als quasi goedkoopste uit de vergelijkingstesten.
Gas check ik ieder jaar. En ben de laatste 10 jaar bij een 5-tal verschillende leveranciers klant geweest.
Als je nadenkt over technische levensduur en terugverdientijden, begin dan niet aan thuisaccu's.
Korte versie van het verhaal: in de winter heb je te weinig opbrengst van je zonnepanelen om je accu vol te pompen en in de krijg je de accu niet leeg.

Bron: https://www.milieucentraal.nl/persberic ... e-behalen/
hun fietsen.

Plaats reactie