Erik bouwt (ook) een frame.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Mooie update weer Erik. 
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
-
fietsvriend
- Forum-lid
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
@Erik, dank voor de info. Heb met veel interesse zijn site gelezen.
Heeft iemand het verhaal van Van Bon nog over de fiets die hij daar gemaakt heeft?
Heeft iemand het verhaal van Van Bon nog over de fiets die hij daar gemaakt heeft?
Michiel
Modbreak: wegens copyright artikelen verwijderd
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 12 jan 2017 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: wegens auteursrecht artikelen verwijderd
Reden: wegens auteursrecht artikelen verwijderd
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
En deze horen er dan ook nog bij
Modbreak: wegens copyright artikelen verwijderd
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Modbreak: wegens copyright artikelen verwijderd
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 12 jan 2017 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: auteursrecht op geplaatste artikelen
Reden: auteursrecht op geplaatste artikelen
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Dank voor alle complimenten.
Gisteren ben ik op en neer naar Apeldoorn getuft (met 50km op de snelweg in sneeuwbuien was het ook echt tuffen) om de boel in elkaar te solderen. Op dat moment merk je wel dat in 1 keer doorbouwen wel praktischer is. De vorige keer paste alles perfect in de jig, maar nu was het toch weer even zoeken. Reden te meer om zelf een jig in de garage te organiseren. 
Nog even een paar plaatjes:

Eerst maar weer even een paar proeflasjes. Hardsolderen is dan wel niet heel moeilijk, het vergt toch wel wat oefening en dat kun je beter met restmateriaal doen.

Eerst alles tacken, voordat het afgesoldeerd wordt. Tacken gebeurt in de jig, daarna richt je het frame op de vlaktafel en soldeert het verder af in de werkstandaard.

Rvs afdekplaatjes op de patten solderen. Dit gebeurt met zilver, de rest van het frame met brons. De plaatjes worden op hun plek gehouden met en paar boutjes en een draadeind - soms moet je creatief zijn als je geen passende klem hebt.

En het eindresultaat tot nu toe. De komende tijd kan ik me bezig gaan houden met het afwerken van de fillets en daarna kan het frame richting Van Gemert om gespoten te worden. De vork die er in zit is trouwens een Columbus Pista, die als voordeel heeft dat er een gat in zit voor de montage van een rem. Wel handig, aangezien ik de fiets vooral als fixed gear op de weg zal gebruiken.
Verdere afmontage ben ik nog niet 100% uit, want ik moet nog even kijken hoe ik het beste de juiste kettinglijn kan krijgen. De achternaaf is namelijk een 130mm Surly en die heeft een kettinglijn van 47,5mm. Een baancrankstel werk daarentegen met 42mm, dus dat is even een dingetje. Waarschijnlijk is dat met een langere trapas wel op te lossen, maar dat moet ik nog even precies uitzoeken...
Nog even een paar plaatjes:

Eerst maar weer even een paar proeflasjes. Hardsolderen is dan wel niet heel moeilijk, het vergt toch wel wat oefening en dat kun je beter met restmateriaal doen.

Eerst alles tacken, voordat het afgesoldeerd wordt. Tacken gebeurt in de jig, daarna richt je het frame op de vlaktafel en soldeert het verder af in de werkstandaard.

Rvs afdekplaatjes op de patten solderen. Dit gebeurt met zilver, de rest van het frame met brons. De plaatjes worden op hun plek gehouden met en paar boutjes en een draadeind - soms moet je creatief zijn als je geen passende klem hebt.

En het eindresultaat tot nu toe. De komende tijd kan ik me bezig gaan houden met het afwerken van de fillets en daarna kan het frame richting Van Gemert om gespoten te worden. De vork die er in zit is trouwens een Columbus Pista, die als voordeel heeft dat er een gat in zit voor de montage van een rem. Wel handig, aangezien ik de fiets vooral als fixed gear op de weg zal gebruiken.
Verdere afmontage ben ik nog niet 100% uit, want ik moet nog even kijken hoe ik het beste de juiste kettinglijn kan krijgen. De achternaaf is namelijk een 130mm Surly en die heeft een kettinglijn van 47,5mm. Een baancrankstel werk daarentegen met 42mm, dus dat is even een dingetje. Waarschijnlijk is dat met een langere trapas wel op te lossen, maar dat moet ik nog even precies uitzoeken...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells