Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Fietsen en afvallen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8435
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 jul 2020 21:02

Ik ga niet op al je veronderstellingen in, maar kijk voor een powermeter eens bij p2m, niet goedkoop, maar ook niet het bedrag dat jij noemt, of je moet Campa rijden.

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 27 jul 2020 21:56

Wat MarkVeenstra hierboven beschrijft kan ik beamen. Er zijn ook profs die zulke dingen doen om de efficiëntie van de vetverbranding te stimuleren, zodat je langer met je relatief beperkte (en niet optimaal aan te vullen) voorraad koolhydraten kunt doen.
Een nadeel is wel dat je metabolisme dus ook efficiënter wordt buiten het sporten. Ik heb mezelf ook een beetje omgeschoold van een benzine naar een (turbo)diesel. Ik kan lange duurinspanningen beter aan, maar moet dagdagelijks meer op mijn eten letten dan vroeger toen ik nog voor wedstrijden van 2-5 min trainde.
Laatst gewijzigd door Claris_Kees op 28 jul 2020 02:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 28 jul 2020 01:01

wasbeer2006 schreef: 27 jul 2020 16:13 Ik snap bij sommige niet zo goed de drang om niet te eten en alleen water te gebruiken op ritten langer dan twee uur. Je doet er eerder slecht mee dan goed.

De energie heb je toch nodig zorg dan dat je prestatie goed blijft en niet instort.

Natuurlijk zit er ook een persoonlijke factor in. Maar twee x 500ml op 4 uur is voor niemand goed, dat moet echt minimaal tegen de 2L zitten.
Kijk zoiets moet je ook niet zonder doel doen. Ik train fiets ren al jaren zonder voeding te nemen tijdens het sporten. Hooguit omdat ik zin ergens in heb niet omdat mijn lichaam het nodig heeft om te functioneren.

Het resultaat is voor mij dat ik mijn lichaam optimaal heb getraind om te kunnen functioneren op vetverbranding (altijd in combi met glycogeen verbranding). Hierdoor ben ik nooit afhankelijk van voeding. Ik bedoel het verder niet stoer. Maar als ik 10 km ga hardlopen en ondertussen gaat het zo lekker dat het 25 km gaat worden dan kan ik dit doen zonder voeding te nemen. Mijn prestaties zijn niet afhankelijk van de beschikbare glycogeen voorraden. Dat is toch afstemwerk zoals je hier boven leest. Namelijk weer op tijd suikers innemen etc.. voor mij niet nodig omdat mijn vetten een oneindige energiebron zijn.

Een voorbeeld in april dit jaar heb ik een marathon gelopen op een rustige pace. Vlakbij huis zodat ik ten alle tijde het kon afbreken als ik het niet vol kon houden. Afstand opgedeeld in 4 x 10 km. Dus elke 10 km besloot ik of ik nog 10 km extra wilde lopen, als bodem had ik slechts 2 broodjes pindakaas en 2 koppen koffie. Door de lage intensiteit (ik Deed er dik 4 uur over en ook gewoon af en toe even rusten want het was geen wedstrijd) heb ik tijdens deze loop niks hoeven te eten (wel 1,5 liter water gedronken) ik kon het door de getraindheid om de vetten als energiebron aan te spreken. Zonder enig probleem volhouden. Nogmaals dit is niet stoer bedoeld en niet iedereen kan dit. Maar het kan voor jezelf zeker zinvol zijn om lange duursporten te beoefenen zonder afhankelijk te zijn van die snelle suikers en je laten sturen door insulinepieken.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 28 jul 2020 08:10

Ik lees over tabs, recovery drank, hartslagzones, endurance bar, powermeter, spierherstel, glycogeenvoorraad... voor af en toe een paar uurtjes fietsen? Dan neem je het mijns inziens veel te serieus. Zorg vooral dat je er lol in hebt/krijgt. Dan doe je het graag en dus vaker, en dat is het allerbelangrijkste, zowel voor je conditie en om af te vallen.

En ja, dan heb je af en toe spierpijn, of sta je geparkeerd omdat je te weinig hebt gegeten of gedronken. Niet fijn, maar meer ook niet. Wat hierboven al staat: join the club.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6118
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 jul 2020 08:36

Wat RVV zegt, ben ik het mee eens.

Sleutelwoord hierbij is de mate van inspanning en de mate van getrainedheid.

Als je de toptriatleten (long distance) neemt. Die hebben hun systemen dusdanig getrained dat ze zo'n 8u lang zo dicht mogelijk onder hun omslagpunt kunnen presteren. Reken erop dat ze 3.8km zwemmen binnen 50 minuten, 180km fietsen aan 43 km/u en de marathon dan nog <2u50min. doen.

Als je het een beetje traint, zit je inspanning lager --> Mijn voorbeeld zo'n 10 tot 15 slagen onder omslagpunt tijdens het fietsen. (hardlopen deed ik toen nog zonder hartslagmeting).

Als je een trainingskoers van 5 kwartier volle bak wilt mee doen. zit je veel hoger in inspanning, maar dan red je op je directe voorraden.
Als RVV een marathon zo hard mogelijk wil doen, zal hij toch onderweg wat willen bijvullen, om op een hogere inspanning te presteren dan die 4x10km rond zijn huis.
Als je een cyclo echt op de toppen van je kunnen wilt rijden. Dan wil je het liefst die vetvebranding zo goed mogelijk getrained hebben, maar ook bijvullen wat je kunt bijvullen tijdens de inspanning.

Overigens meer eten en drinken dan je lichaam op kan nemen is zinloos. dat verstoort alleen maar je hele maag/darm stelsel. Velen zullen wel herkennen dat aan het einde van een dag toertocht fietsen alle zoete meuk je keel uit hangt, toch? ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 28 jul 2020 09:59

louise schreef: 28 jul 2020 08:10 Ik lees over tabs, recovery drank, hartslagzones, endurance bar, powermeter, spierherstel, glycogeenvoorraad... voor af en toe een paar uurtjes fietsen? Dan neem je het mijns inziens veel te serieus. Zorg vooral dat je er lol in hebt/krijgt. Dan doe je het graag en dus vaker, en dat is het allerbelangrijkste, zowel voor je conditie en om af te vallen.

En ja, dan heb je af en toe spierpijn, of sta je geparkeerd omdat je te weinig hebt gegeten of gedronken. Niet fijn, maar meer ook niet. Wat hierboven al staat: join the club.

Louise
Niet iedereen is het zelfde. Een collega van mij fietst 1 a 2x in de week en als hij maar lekker gefietst heeft dan vind hij het wel best. Lekker zorgeloos. Hij is totaal niet bezig om zichzelf te verbeteren.

Ik ben daarentegen een stuk serieuzer. Ik fiets omdat ik het leuk vind, maar een snelle rit geeft voor mij veel meer voldoening dan rustig, fluitend door het Nederlandse landschap te fietsen. Ik vind het leuk om er dieper in te gaan en naast mezelf ook alles zo af te stellen dat ik niet tegen mijn grenzen aan loop en gewoon door kan gaan met het gene wat ik leuk vind.
Zoals nu heb ik het gevoel dat ik wat over mijn grens ben gegaan en dan probeer ik te achterhalen wat ik verkeerd heb gedaan, hoe ik het volgende keer kan vermijden en hoe ik sneller kan herstellen. Dat is mijn gedrevenheid. Zo zit ik in elkaar.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 28 jul 2020 10:16

louise schreef: 28 jul 2020 08:10 Ik lees over tabs, recovery drank, hartslagzones, endurance bar, powermeter, spierherstel, glycogeenvoorraad... voor af en toe een paar uurtjes fietsen? Dan neem je het mijns inziens veel te serieus. Zorg vooral dat je er lol in hebt/krijgt. Dan doe je het graag en dus vaker, en dat is het allerbelangrijkste, zowel voor je conditie en om af te vallen.
+1
Zoals op één van de vorige pagina's al vermeld.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6118
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 jul 2020 10:28

Het 1 sluit het ander niet uit natuurlijk.

En voor de ene persoon is de lol van het fietsen vooral lekker buiten zijn.
Voor de ander is het omgaan met het materiaal en hobbyën aan de fiets haast belangrijker dan het fietsen zelf.
En weer een ander duikt in de fysiologie, eten, drinken etc. Of dat nou is om af te vallen, optimaal te presteren of gewoon uit algemene interesse.., maakt dan niet uit.

In alle gevallen kan iemand daar die lol in hebben toch?
En dat kan dan voor de ander weer overkomen alsof het veel te serieus is. dat klopt ook. het 1 sluit het ander niet uit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8435
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 28 jul 2020 10:31

Ik ben helemaal niet goed in zones, maar volgens mij gaat daar iets fout. Maximale HS 185 (aangenomen, niet getest), omslagpunt 160 en met heel veel moeite HIIT van 8 minuten op 158HS.
Ik weet dat we niet allemaal gelijk zijn, maar is dat logisch?
En Danny zegt wel dat hij in D1, D2 etc fietst, maar wat volgens hem dan de HS moet zijn heb ik niet gezien.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 jul 2020 10:35

Het staat eenieder natuurlijk vrij om zijn trainingsrondjes net zo serieus te nemen als dat hij of zij zelf leuk vindt (dat kan inderdaad een deel van de hobby zijn)

Gevoelsmatig denk ik dan nog dat je meer aan gerichte training hebt, dan aan sportvoeding tijdens trainingstochtjes.
Volgens mij is het ook wel goed om af en toe eens de man met de hamer tegen te komen
(onderbouwen kan ik dat overigens niet...)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8620
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 28 jul 2020 10:46

Jans schreef: 28 jul 2020 10:31 Ik ben helemaal niet goed in zones, maar volgens mij gaat daar iets fout. Maximale HS 185 (aangenomen, niet getest), omslagpunt 160 en met heel veel moeite HIIT van 8 minuten op 158HS.
Ik weet dat we niet allemaal gelijk zijn, maar is dat logisch?
En Danny zegt wel dat hij in D1, D2 etc fietst, maar wat volgens hem dan de HS moet zijn heb ik niet gezien.
Nee niet logisch,maar wat is de geschiedenis?
fiets ts 1 jaar of 10 of 20 jaar.
Je max hf kan je zelf voor 99% te weten komen.3x onder verschillende omstandigheden tot het uiterste gaan en daar het gemiddelde van nemen.Maar als je gericht wil gaan trainen dan is je omslagpunt belangrijker.
Mocht ts in de buurt van Veenendaal wonen dan kun je voor een bescheiden bedrag een test doen bij move-support.Ik heb daar ook een test gedaan en de praktijk waardes kloppen prima met de test.Ook hf met maximale vetverbranding krijg je mee.
Je lichaam is een verbrandingsmotor,hoe dieper je het gas intrapt hoe meer brandstof er in moet.Een keer de man met de hamer tegenkomen is niet leuk maar daar leer je wel van.
Wat betreft voeding en hydratatie heeft bijna iedereen een eigen mening en gevoel.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Danny091283
Forum-lid
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
Locatie: Soest

Danny091283 28 jul 2020 11:22

nijkie schreef: 28 jul 2020 10:46
Jans schreef: 28 jul 2020 10:31 Ik ben helemaal niet goed in zones, maar volgens mij gaat daar iets fout. Maximale HS 185 (aangenomen, niet getest), omslagpunt 160 en met heel veel moeite HIIT van 8 minuten op 158HS.
Ik weet dat we niet allemaal gelijk zijn, maar is dat logisch?
En Danny zegt wel dat hij in D1, D2 etc fietst, maar wat volgens hem dan de HS moet zijn heb ik niet gezien.
Nee niet logisch,maar wat is de geschiedenis?
fiets ts 1 jaar of 10 of 20 jaar.
Je max hf kan je zelf voor 99% te weten komen.3x onder verschillende omstandigheden tot het uiterste gaan en daar het gemiddelde van nemen.Maar als je gericht wil gaan trainen dan is je omslagpunt belangrijker.
Mocht ts in de buurt van Veenendaal wonen dan kun je voor een bescheiden bedrag een test doen bij move-support.Ik heb daar ook een test gedaan en de praktijk waardes kloppen prima met de test.Ook hf met maximale vetverbranding krijg je mee.
Je lichaam is een verbrandingsmotor,hoe dieper je het gas intrapt hoe meer brandstof er in moet.Een keer de man met de hamer tegenkomen is niet leuk maar daar leer je wel van.
Wat betreft voeding en hydratatie heeft bijna iedereen een eigen mening en gevoel.

Wat is daar niet logisch aan? Waar zit ik verkeerd?
En hoe krijg ik het wel kloppend?
Bedoel je dat mijn omslagpunt hoger of lager moet liggen?

Ik fiets overigens nu 2 a 3 jaar met een hartslag meter. En denk dat ik nu 4 a 5 jaar aan het fietsen ben. Ik fiets 2 a 3x in de week, in vakanties is dat vaker. Ik probeer ongeveer 180km per week te maken, maar zoals laatst had ik een uitschieter van 300km.
De meeste ritten rij ik op een hartslag van 140, maar heb ook ritten dat ik de helft van de rit op een hartslag van 150 rijd, dat is ongeveer 1 a 1.5uur lang. Gemiddelde hartslag is op een rit van +/- 80km iets van 148. Als ik echt gewoon rustig fiets dan zit ik zo gemiddeld op 140. Met de heuveltjes die ik hebben schiet ik wel eens naar de 174, maar hou dit niet lang vol.
Ik heb alleen steeds het gevoel dat ik tot een bepaald gemiddelde kom en dat ik daarna niet meer verder kom. Tuurlijk weet ik wel dat gemiddelde elke dag weer anders is door wind, temperatuur, je eigen gesteldheid etc.
Laatst gewijzigd door Danny091283 op 28 jul 2020 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie