wasbeer2006 schreef: ↑27 jul 2020 16:13
Ik snap bij sommige niet zo goed de drang om niet te eten en alleen water te gebruiken op ritten langer dan twee uur. Je doet er eerder slecht mee dan goed.
De energie heb je toch nodig zorg dan dat je prestatie goed blijft en niet instort.
Natuurlijk zit er ook een persoonlijke factor in. Maar twee x 500ml op 4 uur is voor niemand goed, dat moet echt minimaal tegen de 2L zitten.
Wat ik wel bewust gedaan heb, richting een hele triathlon, is mijn lichaam trainen om op vetverbranding nog redelijk goed te functioneren. Als je een uur of 11 moet sporten.,. en dat op een relatief hoge intenstiteit (denk aan een cyclo mee willen rijden voor de top 100). Dan kan je heel goed in de situatie komen dat je meer energie nodig hebt dan dat je lichaam tussentijds nog kan opnemen.
Bij een triathlon moet je alles zelf doen, stayeren verboden, dus je gaat vrij constant ~10 tot 15 slagen onder je omslagpunt zitten --> in mijn geval dan toch. Bij cyclo kan je misschien nog eens wat verschuilen in een groep en terugzakken naar D1.
Om dat te trainen heb ik toen regelmatig tochten van 120 tot 150km gefiets op 1 fruitreep, 750ml sportdrank en verder water voor zoveel nodig was. Vocht an sich heb je gewoon nodig. Dus afhankelijk van het weer had ik dan 3 of 4 van die grote bidons op. Inspanning op zo'n training: midden/laag in D1. Hf rond 130 voor mij. Dus ja, langzaam fietsen. Op een gegeven moment is je energievoorraad op, sportdrank en fruitreep zorgen nog voor beetje aanvulling. Je hebt ook koolhydraten nodig om vet te kunnen verbranden, dus je moet wel iets eten.
Nee, het waren niet de leukste trainingen, vooral de laatste uur of anderhalf niet meer. Maar het was wel een bewuste keuze. En na verloop van tijd ga je ze wél beter verwerken. Moet wel zeggen dat ik veel van deze trainingen heb afgewerkt bij temperaturen tussen de 5 en 20 graden.., Niet of nauwelijks met warm weer of veel zon. In dat geval moet je mijns inziens ook wat letten op zouten en mineralen aanvullen.
Maar goed, toen had dat een concreet doel. Zonder zo'n doel zou ik het zeker niet zo doen. Het moet wel leuk blijven, dat fietsen

.