Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Newbie met een Cube Peloton Race uit 2012

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:42

Gerboon schreef:Begrijp me niet verkeerd aub.
Helemaal niet zelfs. Als me dit helpt tot andere inzichten te komen en daarmee te gaan experimenteren is het prima toch? Trek valt eigenlijk wel mee... durf ik zo eigenlijk niet te zeggen. Meer eten dus... ga ik gewoon doen!

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:43

Ga ik lezen! Dankjewel...

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 19 jun 2014 11:45

Maaike_26 schreef:
Gerboon schreef:Begrijp me niet verkeerd aub.
Helemaal niet zelfs. Als me dit helpt tot andere inzichten te komen en daarmee te gaan experimenteren is het prima toch? Trek valt eigenlijk wel mee... durf ik zo eigenlijk niet te zeggen. Meer eten dus... ga ik gewoon doen!
Dikke prima. Je eet namelijk nu genoeg voor een dag niks doen. Alles wat je gaat ondernemen: racefietsen, hardlopen, wandelen, etc gaat dan op de reserves. Dat geeft dus gewichtsverlies en een K gevoel omdat je jezelf letterlijk opbrandt. Succes en laat volgende week eens weten of het beter voelt.

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 11:51

Dacht eigenlijk dat ik er wel goed mee zat...
Tunnelvisie noemen ze zoiets. Dank voor dit nieuwe inzicht. Super forum wat dat betreft.

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 19 jun 2014 19:42

Vanmiddag een rondje van 26 km gereden.
Uiteraard de voedingstips al meegenomen voordat ik op de fiets stapte met een dikke merci richting Gerboon.
Het waaide nog harder en ik was wat minder fit wegens een flinke verkoudheid. Al met al ging het wel lekker.
Wat kleine pijntjes en irritaties dus bij thuiskomst eens in de weer geweest met mijn positie op de fiets.
Tijdens de meting in 2012 werd al duidelijk dat ik een 53 nodig zou hebben, omdat de bovenbuis van de 55 te lang zou zijn. Ter illustratie; bij het passen en meten had ik heel erg het gevoel me op die 55 uit te moeten strekken om bij het stuur te kunnen.

Feit was nu dat ik nog steeds als een schildpad zit wanneer ik in die beugels rijd en dat ga corrigeren op een rare wijze met schijnbaar mijn linkerarm. Elleboog voelde ineens wat stijfjes. Goed mijn houding en de positie van het zadel nog eens gecontroleerd vanmiddag. Wanneer ik met mijn handen op de shifters rijd dan zit de naaf van het voorwiel netjes onder het stuur, rijd ik in de beugels dan zit de naaf net achter het stuur. Zoals het schijnbaar hoort dus. Aan de positie van het zadel heb ik dan ook niets veranderd.
Wel heb ik het zadel nog wat hoger gezet, omdat ik last kreeg aan de binnenzijde van mijn rechterknie. Gelukkig wel mijn goede knie, so far so good. Uiteindelijk gekomen tot exact dezelfde methode die gehanteerd werd op mijn MTB, hak op pedaal, volledig strekken in laagste stand en dan net een tikje extra.
Deze positie dan ook maar weer afgetekend op de zadelpen in afwachting van het volgende ritje.

Nu ben ik nog even bezig met de positie van de plaatjes onder mijn schoenen in vergelijking met de MTB schoenen die ik hier nog heb. Het is alleen lastig de spd plaatjes met de spd sl plaatjes te vergelijken. Met de knieën komt het allemaal best nauwkeurig dus vind het wat dat betreft prima om te starten met alleen maar dit soort korte ritten. Kom ik er dit weekend niet aan uit, rijd ik gewoon even naar de LBS. Kijken of hij me kan helpen met de schoenen indien nodig en evt mijn schildpad houding. Hoewel ik dit best durf te wijten aan gewenning.

Lomax
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 18 mar 2014 22:03

Lomax 20 jun 2014 11:36

Ik ken het gevoel om als een soort schildpad te rijden. Ik betrap mij er dan op dat mijn ellebogen naar buiten wijzen. Als ik mijn ellebogen dus ' naar elkaar toe druk" en dus mijn onderarmen in de rijrichting wijzen van waar ik naar toe fiets ontspan ik mijn schouders en krijg ik dus ook geen last van mij nek. Nu lees ik ook voor het eerst de positie van de naaf tov het stuur. Hoe zou dit moeten zijn? Daar ga ik morgen eens op letten.

Iemand tips / literatuur waar ik eens goed kan lezen hoe ik goed op de fiets moet zitten. Bolle/holle rug, buik inhouden, buikspieren aanspannen of niet, noem het maar op. Zo probeer ik toch steeds weer wat te leren

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4254
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 jun 2014 11:42

Lomax schreef:Nu lees ik ook voor het eerst de positie van de naaf tov het stuur. Hoe zou dit moeten zijn? Daar ga ik morgen eens op letten.
Let op, dit is slechts een vuistregel. Niet meer dan dat!
Met de handen op de shifters moet je dan de naaf van je voorwiel net niet kunnen zien, omdat hij achter je stuur "wegvalt". Maar nogmaals, dit is niet meer dan een vuistregel.
(overigens, bij mijn fiets klopt deze dan toevallig wel ;) )

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 20 jun 2014 11:51

Er zijn inderdaad wel meer vuistregels net als dat van de elleboog tegen de punt van het zadel etc etc.
Het gaat er toch om dat je lekker zit. Omdat dat van die naaf tijdens de bikefitting aangegeven werd houd ik dat voor mezelf als een soort richtlijn aan. Moet eigenlijk ook nog even in de weer met een loodlijntje om te kijken of mijn knie niet voorbij mijn tenen komt nu. Eerst even tijd voor mijn andere hobby... Autodetailing. Van het weekend verder met passen en meten.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 20 jun 2014 11:53

Hanz Bé schreef:
Lomax schreef:Nu lees ik ook voor het eerst de positie van de naaf tov het stuur. Hoe zou dit moeten zijn? Daar ga ik morgen eens op letten.
Let op, dit is slechts een vuistregel. Niet meer dan dat!
Met de handen op de shifters moet je dan de naaf van je voorwiel net niet kunnen zien, omdat hij achter je stuur "wegvalt". Maar nogmaals, dit is niet meer dan een vuistregel.
(overigens, bij mijn fiets klopt deze dan toevallig wel ;) )
Dit is de racefiets variant van de elleboog-puntzadel-stuur vuistregel bij stadsfietsen. Vuistregels zijn wel dermate handig dat je ze als uitgangspunt kunt nemen en van daaruit kan gaan finetunen.


@Maaike Wat betreft die schoenplaatjes luister het idd redelijk nauw. Probeer allereerst met de voet in de schoen te bepalen waar de bal van de voet zich bevindt. ruwweg ongeveer de voorkant van het plaatje gelijk laten lopen met de knobbel bij de aanzet van de grote teen. en dan evt. 1 à 2 mm daarachter het puntje van het spd-plaatje plaatsen.

Probeer de plaatjes zo veel mogelijk naar de buitenkant van de schoen te plaatsen zodat jou schoen en pedaal zo ver mogelijk naar binnen staan. (Maar uiteraard voorkomen dat je dingen gaat raken met de schoen.

Dan is het zaak om de plaatjes zo recht mogelijk te plaatsen. Van hieruit kun je vervolgens kleine beetjes aanpassen mocht het niet bevallen.

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 21 jun 2014 20:23

Gerboon, ik had er inderdaad al van alles over gelezen. Ook een mooi filmpje met uitleg van het Maxima Medisch Centrum gevonden. Morgen of aankomende week ergens even een moment uitpikken om hiermee aan de slag te gaan.
Ook nu weer bedankt voor de tips!

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 27 jun 2014 19:21

De afgelopen dagen weinig tijd gehad te trainen en door een vervelend 'iets' aan mijn hand en elleboog (overbelasten vermoedelijk na het flink polijsten van een auto een paar dagen achtereen) geen zin gehad te fietsen.
Wel heb ik er eens uitgebreid de tijd voor genomen het zadel goed en nauwkeurig af te stellen evenals de schoenplaatjes. Vanmiddag de Cube en mezelf maar weer eens losgelaten. Korte rit, niets noemenswaardigs vergeleken bij de die-hards, maar voor mij een heerlijke trainingsrit. Ik heb een bloedhekel aan de flinke wind in de polder, maar het helpt wel doorzettingsvermogen kweken.

Nergens last van gehad tijdens het fietsen, niet van mijn nek, schouders en armen. Ook niet van de knieën waardoor ik voor nu even niets meer verander. Morgen moet ik werken dus geen kans te gaan fietsen, daarnaast moet ik nu ook niet te gek gaan doen en mijn lichaam langzaam laten wennen. Zondag wil ik hetzelfde rondje weer gaan doen en bekijken hoe dat gaat. Wanneer dat lekker gaat wil ik de weken erop de ritjes gaan uitbreiden in de richting van de 50 km om vervolgens langzaam te gaan opbouwen naar de langere ritten.

Twee gevulde bidons gaan mee Gerboon, een halve heb ik dan bij thuiskomst nog over. Scheelt verschrikkelijk veel evenals het goed rekening houden met de inname van de voedingsstoffen. Nogmaals dank!

Voor de liefhebbers, niet schrikken overigens aangezien het niets voorstelt:
http://www.strava.com/activities/158730787

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 14 aug 2014 10:45

Na 4 weken vakantie en dus 3 weken niet gefietst te hebben wordt het weer tijd e.e.a. serieus op te gaan pakken.
Heb al een leuk aanbod gekregen van fanatieke collega's die ook fietsen om eens aan te haken. Loop echter tegen wat praktische zaken aan. Ik wil de fiets ook graag gebruiken voor woon-werk verkeer, maar weet niet goed of dit in de winter ook te doen is. Wellicht is het een optie om dit voorlopig niet te doen en ooit een andere racefiets speciaal voor de winter aan te schaffen. Ook ben ik zoekende naar juiste smeermiddelen voor de ketting. Voldoende te krijgen, squirt dry lube o.a. op de plank hier, maar dat is het allemaal net niet. Daarnaast zoek ik ook nog steeds naar een juiste schoonmaak methode, want ook daar ben ik nog niet tevreden over. Gelukkig is dit forum een rijke voedingsbodem voor alle informatie.

De laatste afstelling van de fiets blijkt voor mij de juiste. Nergens meer last van. Wel kwam ik er gisteren na een kort doktersbezoekje achter dat de pijn die ik al een kleine 3 maanden in mijn wijsvinger (overgang binnenkant hand naar onderste knokkel wijsvinger) voel, vermoedelijk een scheurtje is geweest na een overrekking. Gipsen heeft nu geen zin meer, gewrichtsbandje heeft een opdonder gehad, ook daarin vermoedelijk een scheurtje en een uitgerekte pees. Wel fijn te weten wat het is. Kan het nu mooi verder herstellen.

Mocht overigens iemand tips hebben voor wat betreft smeermiddel en onderhoudstrucs houd ik me wederom van harte aanbevolen.

Plaats reactie