Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

stan notubes velgen

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 12 apr 2014 01:10

Toch bouwde Wheeltec bewust in februari nog even een licht setje van die eerste generatie...
slechts 1076 gram met de Tune Mig/Mag naven.... :o
Mijn setje, 2e generatie, met Chris King komt op 1280 gram en vind ik al leuk ;)

Ik weet niet of je set bij Wheeltec vandaan komt, maar schat dat je het wiel incl. nieuwe velg voor +/- €175 opnieuw kan laten spaken.
Dat is de prijsopgave die Marc mij stuurde om mijn achterwiel van een Alpha 340 naar Alpha 400 om te bouwen op basis van mijn gewicht. Ik heb het setje vorig jaar overgenomen van Apexrider.
Het ombouwen uiteindelijk nog niet gedaan, het achterwiel houdt zich na 1200 km. prima, ik zit momenteel 5 kg. boven het maximale berijdersgewicht en probeer die er nog af te krijgen dit voorjaar.

Kosten lijken mij na 3-4 jaar redelijk en gewoon op korte termijn te regelen, zonder dat je wiel maanden weg is, wat je met een fabriekswiel kan overkomen, wanneer een FM het niet zelf kan herstellen.

borrelli
Forum-lid

borrelli 12 apr 2014 21:38

Ik verwacht niet dat Stan's tot in lengte van dagen garantie geeft, dat is het punt niet. Ik baalde gewoon dat dit opeens naar voren kwam. Nu ik het zo lees, zie ik dat ze het gedeelte waar de spaaknippels in zitten dikker hebben gemaakt, de velg is daarmee iets zwaarder geworden en ze gebruiken nu ook standaard ringetjes onder de nippels om de krachten wat meer te spreiden. Met mijn werktuigbouwkundige achtergrond is het dan duidelijk dat de velgen in eerste instantie toch net iets te licht ontworpen zijn en deze maatregelen problemen met scheurtjes moeten voorkomen. Laat mij duidelijk zijn, ik ben verder erg tevreden en blijf ook bij deze set, die wordt gewoon gerepareerd.

Ik heb er nog niet ontzettend veel op gefietst, max. 10.000km (tweede set banden nu op deze velgen, wel Durano's) en daarom had ik een wat langere levensduur verwacht. Geen gekke dingen mee gebeurt, en netjes onderhouden.

Nu dan maar even voor weinig een setje fulcrum 7 van marktplaats gehaald en die tijdelijk gebruiken en dan inderdaad voor het achterwiel een Alpha 340 of 400 nemen en laten inspaken. Ik weeg overwegend tussen de 85 en 88kg. Mijn set komt niet van Wheeltec, maar uit Duitsland. Ik heb zelf wel iemand die het kan inspaken, daar zal ik wel even informeren. Bedankt in elk geval voor de prijs bij Wheeltec als referentie, is ook wel ongeveer wat ik verwacht had.

remirom
Forum-lid

remirom 13 apr 2014 17:43

@Borelli , die eerste generatie had idd wat problemen omtrent de spaakgaten, daardoor is de velg wat aangepast (verstevigd) . volgens sommigen was er niets mis mee met de eerste generatie maar was het wel een zeer moeilijk te spaken velg waardoor er nadien problemen ontstonden rond de nippels.

borrelli
Forum-lid

borrelli 15 apr 2014 18:26

Wat een topservice van Stan's Notubes. Ik had ze een mail gestuurd om te zeggen dat de achtervelg scheurtjes had en om advies te vragen of ik de nieuwe 340 of de 400 moest nemen als vervanging. Ik zei dat ik wist dat de garantie al lang verlopen was en of er misschien korting was voor een nieuwe velg. Er kwam snel antwoord en ze vroegen om foto's. Die heb ik gemaakt en ik krijg een nieuwe Alpha 400 velg opgestuurd ter vervanging!

fietsvogel
Forum-lid

fietsvogel 15 apr 2014 19:44

borrelli schreef:Wat een topservice van Stan's Notubes. Ik had ze een mail gestuurd om te zeggen dat de achtervelg scheurtjes had en om advies te vragen of ik de nieuwe 340 of de 400 moest nemen als vervanging. Ik zei dat ik wist dat de garantie al lang verlopen was en of er misschien korting was voor een nieuwe velg. Er kwam snel antwoord en ze vroegen om foto's. Die heb ik gemaakt en ik krijg een nieuwe Alpha 400 velg opgestuurd ter vervanging!

Klasse hoor, en die 400 velg is net even sterker dan de 340 velg.
Coulant van Stan!

fietsvogel
Forum-lid

fietsvogel 15 apr 2014 19:47

Zojuist om mijn 400 velgen de Schwalbe one tubeless banden zonder veel problemen omgelegd en er nog 30 ml vloeibare latex ingegoten. Morgen maar eens een proefritje maken met ongeveer 6 tot 7 bar (67 kg).
Ik ben benieuwd hoe het rijdt!

Wiliertoerist
Forum-lid

Gebruikersavatar Wiliertoerist 15 apr 2014 21:30

Doe maar 6 of 6,5 bar.
7 bar is nog veel te hard voor deze combi, zeker wanneer je maar 67 kg. weegt.

fietsvogel
Forum-lid

fietsvogel 16 apr 2014 16:45

Wiliertoerist schreef:Doe maar 6 of 6,5 bar.
Vanmiddag een ritje gemaakt met inderdaad 6,5 bar. Het voelt aan dat dit meer dan genoeg is. De banden zijn echt mooi rond (bij Conti 4000s is dat wel eens anders).
In de eerste paar honderd meter even wennen, maar het rijdt heel goed. Ik ben dus heel tevreden, de banden liggen er mooi op, zijn soepel en voelen comfortabel en het lijkt dat het met de rolweerstand prima gesteld is.

borrelli
Forum-lid

borrelli 18 apr 2014 13:24

Nieuwe velg nu al binnen via de Benelux distributeur Sabma, met een rolletje geel velgentape. Kan ik mooi naar tubeless ook.

Hopelijk heeft mijn wielenman tijd, dan is de set weer snel op orde. Er staken Sapim spaken in, maar mijn wielenbouwer gebruikt alleen DT. Denk dat ik wel bij ronde spaken blijf om de look een beetje gelijk te houden van beide wielen. Dat de stickers anders zijn, maakt mij niet zoveel uit.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 18 apr 2014 19:30

fietsvogel schreef:
Wiliertoerist schreef:Doe maar 6 of 6,5 bar.
Vanmiddag een ritje gemaakt met inderdaad 6,5 bar. Het voelt aan dat dit meer dan genoeg is.
Mijn Schwalbe Ultremo ZX tubeless banden (i.c.m. DT Swiss Tricon's) heb ik ook maar tot 'slechts' 6 bar opgepompt en ik weeg, net als jij, zo ongeveer 67 kg (d.w.z. inclusief kleding). Met 6 bar rijden bevalt mij althans prima. Ik denk dat het verschil tussen 6 en 6,5 bar nauwelijks merk- of voelbaar is :? .
60 x Ventoux

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 apr 2014 20:26

Ik rijd met 80kg op 6.5 achter en 6 voor one tubeless 23mm. Meer heeft geen zin rolweerstand wordt er niet (nog) minder van en het comfort bij deze spanning is zeer hoog. Bochten snelheden op wat slechter wegdek zijn echt behoorlijk hoog.

banden zijn zeer mooi rond en rollen echt wel lichter als een gp4000s, nou zijn dat sowieso niet echt lekker lopende banden maar toch.

Zaterdag eens bij lbl gebruiken.

borrelli
Forum-lid

borrelli 13 mei 2014 15:24

Gelukkig was mijn wiel nog niet opnieuw ingespaakt, want ik heb besloten in de nabije toekomst shimano 11-speed te gaan rijden. Nu dus maar even een 11s compatible achternaaf besteld dan ben ik straks weer klaar voor de toekomst met mijn Notubes set. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe naaf ook weer iets lichter is.

Plaats reactie