Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

AX-lightness, Lightweight, Marchisio, Mavic, Edco of Campa

fly
Forum-lid

fly 14 feb 2011 21:22

jaapieo schreef:Je suggesties zijn zeker mooi en lichtgewicht, maar wil je echt strakke wielen dan zou ik toch gewoon voor een set Lightweight's gaan, die zijn gewoon stijver door een gespaakt setje, en als je dan toch geld uitgeeft, een paar mooie clement criterium tube's erop. Heb er zelf nog niet mee mogen rijden maar ik ga ze zeker nog een keer een paar proberen, moet enorm lekker bollen.
Heb al n setje Veloflex Carbon in huis gehaald moeten toch ook klasse zijn. Zal ook es kijken bij clement!
wtosser schreef: En waar komt al deze wijsheid toch steeds vandaan? Lightweights zijn op dit forum nog steeds je-van-het, maar ik ken genoeg wedstrijdrenners die blij zijn dat ze weer met 'gewone' carbon wielen rijden, na op LW gereden te hebben. En dan hebben we dit leuke testje nog. Zeker de LW voorwielen zijn niet bijzonder stijf.
Mijns inziens komen de LW's juist goed uit deze testjes, zeker als je aero, rolweerstand & stijfheid allemaal laat mee tellen. Bij stijfheid ( zeker niet de belangrijkste van de drie ) speelt ook je eigen gewicht n belangrijke rol. Voor n mannetje als ik van 72 - 75 kg zijn ze n goede keus ( als je maar genoeg power hebt ;) ). Ik denk dat rolweerstand van wiel & band de belangrijkste technische parameters voor mij zelf zijn.( denk ik;) )

fly
Forum-lid

fly 14 feb 2011 21:34

SWijland schreef:Ik weet niet hoe onbeperkt je budget is, maar de Reynolds RZR is natuurlijk ook een leuke optie (http://www.theworldslightestwheel.com/). Een andere optie is een custom setje met Enve 1.25 naven en Extralite naven (http://fairwheelbikes.com/enve-125-extr ... -2901.html) Lage velgen staan naar mijn mening erg mooi op Pina's.

Dank voor je tips! Ga kijken.

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 14 feb 2011 23:51

Ik kan (gelukkig) niet in je portemonnee kijken, maar in dit geval is t bij dan portemonnix; die Reynolds zijn supermooi, superlicht, superduur, maar bovenal superongeschikt voor een ieder boven de 80kg, dat is tenminste het opgegeven maximum toegestane (rijders)gewicht... maar als je ze koopt, een plaatje graag :)
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

wtosser
Forum-lid

wtosser 15 feb 2011 11:21

Fly schreef: Mijns inziens komen de LW's juist goed uit deze testjes, zeker als je aero, rolweerstand & stijfheid allemaal laat mee tellen. Bij stijfheid ( zeker niet de belangrijkste van de drie ) speelt ook je eigen gewicht n belangrijke rol. Voor n mannetje als ik van 72 - 75 kg zijn ze n goede keus ( als je maar genoeg power hebt ;) ). Ik denk dat rolweerstand van wiel & band de belangrijkste technische parameters voor mij zelf zijn.( denk ik;) )

Dat bedoel ik nou met het imago van LW op dit forum.

@Materialist: Gewone wielen als Zipp 404, Campa Bora, Shimano C50, Corima Aero, Eastom Tempest, Hed, Mavic Cosmic Carbone

@Japie Carbon: Ik heb twee jaar in Duitsland gekoerst en ik ken veel renners die daar LW gebruiken/gebruikt hebben, ook op elite en Ama-A niveau. En ja, toevallig ken ik ook nog iemand van Milram die liever op zijn kwetsbare Zipps rijdt.

@Fly: LW komt niet slecht uit de aero test, maar ook zeker niet het beste. En rolweerstand is voor LW natuurlijk precies hetzelfde als elke andere tubevelg.

Ik vind het opvallend dat sommige prikkers (in dit geval japie) zo verdedigend reageren als ik kritisch ben op een bepaald product. Lees mijn vorige post nog maar eens goed. Staat er ergens dat ik LW slecht vind? Ik vind ze alleen hun status op dit forum niet waard. Zo heb ik ook eens beweerd dat Ksyriums net-niet wielen zijn. Net niet aero, net niet licht, net niet stijf, net niet duurzaam. Niks bijzonders dus, zeker de duurdere modellen zijn overprijsd. Maar prima wieltjes om mee te trainen ;-)

materialist
Forum-lid

materialist 15 feb 2011 11:39

Duidelijk
Ik ben een keer over het hek gesprongen om naar de wielen van andy schleck te kijken. Dat zijn 404 met cxray en dura-ace assen. Het was een 36 gaten as met 24 spaken waarom dat nou zo moet? Je denkt dat het standaard zipp 404 zijn maar dat is helemaal niet zo. Ook het spaak patroon kwam mij vreemd voor maar er was te weinig tijd om goed te kijken. Ik denk dat boven het niveau van eurus wielen het eigenlijk allemaal wielbouwers wielen zijn dwz de individuele wielbouwer bepaalt de kwaliteit, veranderd onderdelen, spaakpatroon, spaken, assen. Het voordeel van de LW wielen is dat je weet wat je koopt. Het rijtje wat je hierboven beschrijft komt bekent voor maar ik denk dat het bij een wedstrijdploeg niet de standaard wielen zijn die je in de winkel koopt. In elk geval bij de wielen van schleck. Het is natuurlijk geen steekproef maar misschien iets om rekening mee te houden
Do kin der mar druk mei weze

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 15 feb 2011 20:33

@ Wtosser: Als ze hun reputatie niet waard zijn ben ik wel benieuwd welke wielen beter zijn.
Dus minstens net zo licht zijn EN minstens net zo stijf EN minstens net zo aero EN ook nog eens een hele goede aftersales hebben.

HenH
Forum-lid

HenH 15 feb 2011 22:14

japie carbon schreef:@ Wtosser: Als ze hun reputatie niet waard zijn ben ik wel benieuwd welke wielen beter zijn.
Dus minstens net zo licht zijn EN minstens net zo stijf EN minstens net zo aero EN ook nog eens een hele goede aftersales hebben.

En net zo lang mee gaan, ook niet onbelangrijk.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

fly
Forum-lid

fly 15 feb 2011 22:52

H&H schreef:
japie carbon schreef:@ Wtosser: Als ze hun reputatie niet waard zijn ben ik wel benieuwd welke wielen beter zijn.

En net zo lang mee gaan, ook niet onbelangrijk.

En zo'n lage inertie hebben.... het lijken toch redelijke wielen ;)

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 15 feb 2011 22:56

Veloflexen zijn ook zeker geen miskoop.
mijn Flickr

swijland
Forum-lid

swijland 16 feb 2011 15:29

Deze twee zijn ook leuk: beide gemaakt met betrouwbare en bewezen onderdelen:

http://fairwheelbikes.com/forum/viewtop ... f=3&t=6612 (608 gram! weet niet je die deze van de plank kunt kopen)

http://www.zencyclery.com/products/cust ... ghtenment/ (718 gram, iets zwaarder, maar nog steeds heeeeel erg netjes)

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2011 16:22

Betrouwbaar en bewezen? De achternaaf is niet eens te koop, de titanium spaken zijn gewoon slap, als je dezelfde velgen nu koopt zijn ze per velg op z'n minst 20 gram zwaarder. De wielset is gewoon een noedel.

Voor die 2e wielset geldt ook dat de boel door de spaken gewoon onbruikbaar is geworden voor iedereen die meer dan 60 kg weegt. Beide wielsets hebben miniscule lagers in de voornaaf zitten die alles behalve betrouwbaar zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

swijland
Forum-lid

swijland 16 feb 2011 17:02

Ik rij zelf met Extralite naven in combinatie met Reynolds KOM velgen en die zijn echt super. Lopen erg licht. Stevig en stijf genoeg voor mij (weeg 80 kg) en ik gebruik ze gewoon voor dagelijks gebruik. Met titanium spaken heb ik geen ervaring maar op het Weightweenie forum hoor ik er geen negatieve verhalen over.

Plaats reactie