Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

Joris
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 09 aug 2013 14:18

Joris 28 nov 2025 17:44

Ja, daar ga ik wel vanuit. En wat er ook met Campagnolo gebeurt, iets of iemand zal in dat OEM gat springen. Ben ook al jaren Saab rijder zonder problemen 😀.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 17264
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 nov 2025 18:06

De naam Campagnolo zal niet verdwijnen.
Maar is een nieuwe chinese MG nog een MG?
I know myself like no one else
Nothing to defend

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5728
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 nov 2025 18:17

Voor die elektrische zooi van nu is een overname door een Chinese partij mogelijk een goede zaak.
Mijn klassieke alu look oude meuk is wel weer in waarde gestegen.
Niet zijken maar reiden !

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1531
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 28 nov 2025 18:25

marsman schreef: 28 nov 2025 17:12 Het is al eerder gemeld, maar 40% van het personeel moeten laten gaan is gewoon einde verhaal. Ik denk dat het verstandig is om wat spare parts in te slaan . . .
Als ze die 40% personeel gemakkelijk kunnen missen, dan hadden ze er te veel (managers)
Toen Campa in de jaren 90 als eerste met een electronisch groep kwamen, was de markt er niet klaar voor. Ook wegens te duur. Toen Shimano 10 jaar later uitpakte met Ultegra Di2, had Campa geen alternatief. Dat is een zware fout die het management gemaakt heeft.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5722
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 28 nov 2025 18:41

Campagnolo is op heden gewoon een privaat bedrijf met nog altijd de familie als hoofd. Uiteindelijk gaan die gewoon uitgekocht worden. Net zoals Colnago nu van Chimera Investments LLC uit Abu Dhabi is. En Pinarello is ook deels in handen van Private equity.

Uiteindelijk staat er wel iemand met een zak met geld op. Alleen is het familieverhaal dan wel ten einde.

Er zullen genoeg waardevolle en nog bruikbare patenten in de bedrijfsboedel schuilen. En volgens mij is de huidige groep weliswaar te duur om een verkooptopper te zijn, maar niet van slechte kwaliteit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6939
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 nov 2025 18:53

galileo2 schreef: 28 nov 2025 18:25
marsman schreef: 28 nov 2025 17:12 Het is al eerder gemeld, maar 40% van het personeel moeten laten gaan is gewoon einde verhaal. Ik denk dat het verstandig is om wat spare parts in te slaan . . .
Als ze die 40% personeel gemakkelijk kunnen missen, dan hadden ze er te veel (managers)
Toen Campa in de jaren 90 als eerste met een electronisch groep kwamen, was de markt er niet klaar voor. Ook wegens te duur. Toen Shimano 10 jaar later uitpakte met Ultegra Di2, had Campa geen alternatief. Dat is een zware fout die het management gemaakt heeft.
De eer van de eerste elektronische groep ligt bij Suntour voor de mtb en bij Mavic voor de racefiets.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5728
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 nov 2025 19:01

Orlok schreef: 28 nov 2025 18:53
De eer van de eerste elektronische groep ligt bij Suntour voor de mtb en bij Mavic voor de racefiets.! ;)
Ik zou Mavic de enige elektronische groep noemen en de rest elektrisch.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6939
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 nov 2025 19:12

pino schreef: 28 nov 2025 19:01
Orlok schreef: 28 nov 2025 18:53
De eer van de eerste elektronische groep ligt bij Suntour voor de mtb en bij Mavic voor de racefiets.! ;)
Ik zou Mavic de enige elektronische groep noemen en de rest elektrisch.
En wat is dan het verschil . . . . , want als je dit echt op de keper gaat beschouwen is het "elektrisch", want met elektriciteit (zwakstroom cq. sterkstroom) wordt n.l. een beweging in gang gezet en met elektronica wordt simpelweg informatie gestuurd n.l. 1 of 0 binaire.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

pino
Forum-lid HC
Berichten: 5728
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 28 nov 2025 19:15

Orlok schreef: 28 nov 2025 19:12
pino schreef: 28 nov 2025 19:01
Orlok schreef: 28 nov 2025 18:53
De eer van de eerste elektronische groep ligt bij Suntour voor de mtb en bij Mavic voor de racefiets.! ;)
Ik zou Mavic de enige elektronische groep noemen en de rest elektrisch.
En wat is dan het verschil . . . . , want als je dit echt op de keper gaat beschouwen is het "elektrisch", want met elektriciteit (zwakstroom cq. sterkstroom) wordt n.l. een beweging in gang gezet en met elektronica wordt simpelweg informatie gestuurd n.l. 1 of 0 binaire.
De derailleurkooi wordt bij Mavic door beweging van de derailluerwieltjes bewogen en niet door een elektromotor.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6939
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 nov 2025 19:21

pino schreef: 28 nov 2025 19:15
Orlok schreef: 28 nov 2025 19:12
pino schreef: 28 nov 2025 19:01

Ik zou Mavic de enige elektronische groep noemen en de rest elektrisch.
En wat is dan het verschil . . . . , want als je dit echt op de keper gaat beschouwen is het "elektrisch", want met elektriciteit (zwakstroom cq. sterkstroom) wordt n.l. een beweging in gang gezet en met elektronica wordt simpelweg informatie gestuurd n.l. 1 of 0 binaire.
De derailleurkooi wordt bij Mavic door beweging van de derailluerwieltjes bewogen en niet door een elektromotor.
Dan is het nog steeds elektrisch omdat de beweging van de derailleurwieltjes door een elektromagneet worden gestuurd, de informatie daarentegen geschiedt elektronisch door het versturen van 'data'. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

roelw
Forum-lid
Berichten: 644
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 28 nov 2025 22:12

galileo2 schreef: 28 nov 2025 18:25
marsman schreef: 28 nov 2025 17:12 Het is al eerder gemeld, maar 40% van het personeel moeten laten gaan is gewoon einde verhaal. Ik denk dat het verstandig is om wat spare parts in te slaan . . .
Als ze die 40% personeel gemakkelijk kunnen missen, dan hadden ze er te veel (managers)
Toen Campa in de jaren 90 als eerste met een electronisch groep kwamen, was de markt er niet klaar voor. Ook wegens te duur. Toen Shimano 10 jaar later uitpakte met Ultegra Di2, had Campa geen alternatief. Dat is een zware fout die het management gemaakt heeft.
120 personeelsleden of 40% van hun personeel wordt ontslagen. Als ik snel reken betekent dit dat ze vroeger met 300 waren en nu nog met 180. Zo veel personeel lijkt me dat niet.

Campagnolo had geen eerste electronische (of electrische) groep in de jaren '90. Hun eerste prototypes zijn in het profpeloton verschenen in 2005 en in 2011 commercieel beschikbaar. Mavic ZMS was er al in 1993 en Mektronic in 1999. De eerste Dura Ace electronische groepset 7970 Di2 is in 2009 gereleased.

En toen Shimano een eerste Ultegra Di2 had kwam Campagnolo met een eerste betaalbare 11-speed groep (de Athena 2010 die duidelijk een gestripte Record/Chorus was want functioneel was deze groep identiek: zelfde interne werking van de Ergopowers met Ultrashift, Ultratorque crankset,... later hebben ze de Athena gedowngrade naar Powershift Ergopowers, Powertorque crankset,...)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2025 07:55

De feiten liggen alleen een beetje anders. De productie verhuist naar Roemenië. Buiten Italië. Omzet is groter dan ooit.

Plaats reactie