Alles over vakanties op én met de fiets
-
DeletedUser01
- Forum-lid
DeletedUser01
27 dec 2017 20:53
Ronschr schreef: ↑27 dec 2017 19:12
Moet je zo'n tocht van 200 km met hoogtemeters gewoon eens doen, zolang je maar blijft eten en drinken (zeker in de winter)?
De vraag stellen is 'm beantwoorden. In de kou heeft jouw lichaam al moeite genoeg om op temperatuur te blijven, laat staan hoge inspanningen te leveren.
De grootste vergissing is om te proberen mee te rijden in een tempo dat je niet (lang) aankunt. Eigen tempo zoeken en luisteren naar jouw lichaam, daar gaat het om.
Afstanden zeggen niet zo veel, wel hoe je je daarbij fit houdt en hoe je zorgt voor voldoende brandstofinname onderweg en tijdens pauzes.
-
FryskBloed
- Forum-lid
FryskBloed
27 dec 2017 21:01
Mijn "achtergrond" is vakantiefietsen, dus rustig rijden is 2e natuur

Een hartslagmeter kan ook goed helpen als je je zones kent en/of je uit ervaring een beetje weet welke inspanning je vol kunt houden.
Als je al eens 150km hebt gefietst is een 200km brevet geen probleem. Gebruik de controles om wat te eten/drinken (appeltaart met warme chocolademelk gaat er bij mij altijd goed in) en neem een paar muesli repen of andere calorieën die je lekker vind mee voor het geval je trek krijgt. Als vakantiefietser sleep ik idd een halve supermarkt aan kleding/eten/gereedschap mee, maar je redt het ook met minder.
Zijn er trouwens nog liefhebbers die een paar honderd meter extra willen rijden om
de muur mee te pakken? (met dank aan slugbait voor het vinden van het segment)
-
DeletedUser01
- Forum-lid
DeletedUser01
27 dec 2017 21:10
Mooi klimmetje, 5 jaar geleden zat ie nog in de Hel van Twente.
Sorry, gaat 'm niet worden voor mij. Ik heb me afgemeld bij Gert voor morgen.
-
FryskBloed
- Forum-lid
FryskBloed
27 dec 2017 21:46
Ronschr schreef: ↑27 dec 2017 20:41
Hoeveel km's moet je ter voorbereiding gemaakt hebben voor een dergelijke tocht?
In zomer 2016 was ik met de fiets op vakantie in Oostenrijk en reed ik 1080km in twee weken. Gewoon rustig toeren maar wel met bagage de Glockner over, uitstapje doen naar de Rettenbachferner etc. Daarvoor reed ik regelmatig op de tacx (base training van TrainerRoad) en een (rustig) rondje van 80-100km in het weekend.
Begin september (2016) reed ik voor het eerst meer dan 200km door twee trainingsrondjes aan elkaar te knopen; twee keer gestopt om wat brood te eten. Drie weken later reed ik "rondje startpunten" van 400km, mijn eerste brevet. Afgezien van wat zadelpijn tijdens de laatste uurtjes ging dat prima; moet er wel bij zeggen dat het echt heerlijk fietsweer was (en dat scheelt een stuk!)
Het lijkt heel wat, 200km fietsen. Maar echt, het valt enorm mee! Mits je jezelf niet laat opblazen

-
Swedish Chef
- Forum-lid
Swedish Chef
27 dec 2017 22:34
FryskBloed schreef: ↑27 dec 2017 21:46
Het lijkt heel wat, 200km fietsen. Maar echt, het valt enorm mee! Mits je jezelf niet laat opblazen
Soms hoor ik mezelf ook dit soort opmerkingen maken. (“Ach, een aap kan de Alp d’Huez nog opfietsen” of “de Amstel Gold Race is helemaal niet ver, je komt Limburg niet eens echt uit”)
Voor mensen die 5 km naar hun werk al te ver vinden fietsen klinkt dat echt heel erg leeg. Een soort verkeerde poging tot bescheidenheid. 200 km is echt een respectabele afstand en als je van fietsen houdt dan zie je de uitdaging er wel van.
Heel veel plezier en succes allemaal,
-
Ronschr
- Forum-lid
Ronschr
27 dec 2017 23:23
Bedankt voor de reacties, en veel plezier morgen, ik hou het bij een rondje van 70 km. Maar ik ga zeker wat doen met de adviezen.
-
Boekelo
- Forum-lid
Boekelo
28 dec 2017 10:40
Er zijn 54 renners onderweg. Het is zonnig maar waterkoud met gevoelstemperatuur net onder het vriespunt.
-
BertL
- Forum-lid
-
Contact
BertL
28 dec 2017 13:35
Moest helaas forfait geven wegens lichamelijk malheur
hun fietsen.
-
Ronschr
- Forum-lid
Ronschr
28 dec 2017 19:07
Ik hoop dat de heren van de lange adem een goede tocht hebben gehad.
Zoals gepland heb ik een rondje van bijna 70 km gedaan. Helaas ging het niet zoals ik hoopte, maar gebeurde wel waar ik voor vreesde: kramp na 50 km. Normaal al niet fijn, maar aangezien het nogal fris was ga je niet even lekker in de polder zitten.
Ik fiets al jaren, maar op de een of andere manier ligt kramp altijd op de loer. Vandaag had ik 2 bidons met sportdrank bij me, en twee repen ontbijtkoek. Vanwege de harde wind en de lage temperatuur ben ik na ruim 40 km even gestopt voor chocolademelk met appelgebak. Aan de calorieinname kan het m.i. niet liggen, en ik heb mijn hartslag redelijk laag gehouden (zover dat met tegenwind mogelijk is).
Ook als ik verder rij (>100 km) krijg ik meestal onderweg kramp, maar na een half uurtje kan ik dan gewoon verder fietsen. Ik snap niet wat ik verkeerd doe. Heeft een van jullie suggesties? Ik benijd FryskBloed met welk gemak hij zijn kilometers opgevoerd heeft.
-
vincent75
- Forum-lid
vincent75
28 dec 2017 19:15
@RONSCHR, in de Grinta nr.65 (Jan feb 2018) staat een uitgebreid artikel over krampen.
Respect voor de fietsers vandaag die de terugweg tegen de wind in hebben mogen beuken. Ben benieuwd naar de verslagen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
Ronschr
- Forum-lid
Ronschr
28 dec 2017 19:25
@Vincent75: bedankt voor de tip. Ik ga morgen kijken.
-
FryskBloed
- Forum-lid
FryskBloed
28 dec 2017 21:51
Het was een leuk ritje vandaag. Het weer was een stuk beter dan de vorige keer dat ik dit brevet reed (erg mistig en vochtig toen), voor december was dit gewoon top fietsweer. De wind was wel duidelijk aanwezig maar niet zo tergend als in november en oktober.
Lekkere versnaperingen bij de bakkerijen in Tecklenburg en Holtwick, dat doen die Duitsers toch erg goed. Nu nog met je pinpas kunnen betalen aub...
De "muur van Gildehaus" maakte niet echt indruk, te kort en niet echt stijl. De klim voordat je Tecklenburg inrijdt is dan echt van een ander kaliber; bij de bakker waren mijn dijen nog steeds stijf en gevoelig (lag vast aan de kou, mijn benen zijn top (ahum))
Finish bij Gert thuis, met soep en broodjes, mjam!
Op naar het volgende brevet, over net geen maand in Bunnik!