Wel, ik zat tot voor een paar jaar geplaagd met 2 weken rotgeknars na een ketting of -blad vervanging. En enkele maanden later was het andere onderdeel te vervangen. Dat stramien stopte na mijn verleggen ketting na bezoek fietsenmaker / vervangen. Bvb het kettingblad van mijn vorig gekochte fiets is nog nooit vervangen geweest in 2 jaar. Maar 3 ketting vervangingen, 1 dan nog puur door zoutaantasting.Ernie C. schreef: ↑13 dec 2017 00:53In de industrie is continuïteit van belang. Een machine draait vaak volcontinu of tenminste tijdens de "normale" werktijden van een monteur. Een paar onderdelen vervangen tijdens of na werktijd kost dus extra. Zou jij geen vrije tijd meer over hebben dan zou een dergelijke hang naar slijtagereductie te verantwoorden zijn maar gezien je bijdrages op dit forum lijkt het mij dat je voldoende vrije tijd over hebt om af en toe een tandwieltje of ketting te vervangen.
Ik vind het best te waarderen dat je zoveel tijd en energie steekt om dit allemaal uit te zoeken hoor en dit ook met de rest van ons wilt delen. Ga echter niet teveel op zoek naar rationele argumenten hiervoor want die zijn er niet echt. Net zo min als dat die er zijn om een fiets een paar ons lichter of een halve km/h sneller te maken trouwens. Maar je zit hier nu eenmaal op een forum met voornamelijk mensen die zich bezighouden met die laatste twee zaken.
Je hebt zeker een punt met die Gusset ketting en nu ook weer met de slijtage van het tandwiel dus het levert op zich wel iets op maar door al het geld en moeite die je er tot nu toe hebt ingestoken zal de winst minimaal zijn, als die er al is.
Tenzij ik andere elementen (die zijn er, bvb 3/32 > 1/8) onvoldoende gewicht geef, lijkt dit me toch enig mogelijk resultaat.
Ik poog nu precies te weten te komen hoe deze zaken zitten, opdat ik zou weten wat ik doe, ipv proberen en zien.
Met mijn nieuwe fiets, sinds kort met zelfgezochte / gekozen onderdelen, hoop ik uit dit onderlinge slijtage straatje te raken, en er ook uit te blijven.
Ik steek er geld en moeite in, om 1 reden: ik ben afhankelijk van de fiets, voor alles, en elke zo voorkomen pech is een rotdagje minder. Er is een tijd geweest dat een fietsenmaker je bij pech direct hielp, tenminste als ie zag dat je degelijk materiaal had en moeite had gedaan (onderhoud ed). Die tijd is voorbij. Binnensteken en later terug ophalen. Dat is de achtergrond van deze belangstelling voor wat anderen misschien ervaren als flut. Daarnaast ben ik faliekant tegen "wegwerp", dat heden ten dage lijkt te domineren. Er zijn tegenwoordig producten die gewoon al specifiek ontworpen zijn om een geplande levensduur mee te gaan, middels bepaalde onderdelen die niet vervangbaar zijn / behuizingen niet te openen zonder te breken en/of zwakke punten waardoor een productdetail het hele product afgeschreven maakt.
Om je om de zoveel tijd langs de kassa te doen passeren. Ik haal mijn geld niet van een lotto of door klanten te dwingen (zoals overheid). Ik weet wat ik ervoor moet doen, en als ik merk dat ik 3 uur moet werken om 1 uur hetzelfde terug te kunnen kopen, dan poog ik daar iets aan te doen.