knutmo schreef:Daarvoor zijn het puristen, he?
Oortjes; en waarom ze stom zijn..
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Zonder oortjes krijgen renners de voorsprong toch mee via ploegleiders met auto nasst zich..., en/of de motar met bord..,sloeren schreef:En dat is vandaag in Gent-Wevelgem toch weer gebeurd: als de vier mannen vooraan niet hadden geweten dat de volgers op 45 seconden zaten hadden ze die laatste kilometer niet zo staan spelen voor de sprint. Ze hadden voluit door moeten fietsen, er zou geen echte sprint zijn geweest. Het is maar de vraag of Sagan dan zou hebben gewonnen..amclassic-fan schreef: Het gebeurd eigenlijk nooit dat de oortjes van doorslag zijn in de koers.
Doen we er daar wel meer van, dat willen we toch? Meer motars rond de koers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@Keezx, je doet een groot aantal uitspraken die echt kant noch wal raken. Er zijn heel veel (leuke) boeken geschreven over de geschiedenis van het fietsen, ik zou, als je dat interesseert, daar eens wat in lezen voordat je hier van alles komt roepen.
Dat is zeker waar, maar het is opgericht in 1883 als wielrijdersclub, en daar ging het hier om. In de jaren '80 van de 19e eeuw waren er al zoveel wielrijders in Nederland dat ze zich organiseerden in de ANWB. Dat waren in die tijd juist mensen (mannen) die de fiets gebruikten als sportief middel. Gegoede burgerij, want het was niet goedkoop, en je moest ook de tijd hebben om daaraan te besteden. Absoluut wielertoeristen.Keezx schreef:De naam ANWB suggereert dat men iets van doen heeft met fietsen, maar het is een onversneden autoclub geworden.
Flauwekul. Vele wielerklassiekers zijn juist ontstaan vanuit wielerverenigingen aan het eind van de 19e eeuw. Dat waren wielertoeristen die zich organiseerden in clubs die vervolgens wedstrijden gingen organiseren. Leuven alleen al bijvoorbeeld telde rond 1880 zeker 18 (!) verschillende wielerclubs met vele honderden leden die zich bezig hielden met toertochten, wedstrijdjes, en feestavonden.Keezx schreef:Een serieus aantal mensen dat we wielertoeristen zouden moeten noemen was er toch echt niet, dat is pas 100 jaar later op gang gekomen.
We hadden het over de tijd voordat de derailleur werd toegestaan. En zoals hierboven al gezged waren er van eind 19e eeuw in Nederland en Vlaanderen, maar ook elders vele wielerclubs en toeristen. Ik durf zelfs te zeggen dat er destijds meer mensen van een wielerclub lid waren dan nu (nu zijn er natuurlijk veel en veel meer ongeorganiseerde rijders).Keezx schreef:De derailleur werd toegestaan in de jaren '30 en ik schat het aantal wielertoeristen in die tijd op praktisch nul, het was louter een vervoermiddel.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Sorry, forgot my sarcasm sign.sloeren schreef:Waarom wil je meer motards? Ik zou er juist minder willen.
Maar in dit topic willen mensen van de oortjes af.
Dan komt een argument om de hoek van informatieverstrekking richting renners. Een deel wil dat een renner nooit ook maar iets weet. "ze zoeken het maar uit" .. Als je de bocht door bent weet je niet of je 1 minuut, of 15 minuten voor ligt.
Maar de praktijk is dat renners hoe dan ook geinformeerd zullen worden, het is toch ergens iets van professioneel. Dus ploegleiders zullen zich vaker opdringen rond de vluchters, om de eigen renner van informatie te voorzien. En/of er komen weer informatiestromen vanuit de organisatie mbt de stand van zaken in de wedstrijd. --> Gevolg is meer beweging van gemotoriseerd verkeer rond de koers.
Iets inhoudelijker, ik heb 0,0 problemen met oortjes. Dat koersen geregiseerd zouden worden geloof ik niet zo in. Uiteraard het wordt geprobeerd, maar vroeger gebeurde dat ook (knecht zakt af, haalt water en de tactiek en rijdt naar voren naar zijn teamgenoten). En zo moeilijk is die tactiek niet toch? Als sprintersploeg ga je tempo opvoeren als voorsprong rond de dubbele cijfers komt. En de laatste 80 a 100km tempo maken om +/- 1 minuut per 10km terug te rijden. Of dat nou via een oortje gezegd is, of dat het common practice is. Dat maakt toch niets uit.
Gevaarlijke situaties aan kunnen kondigen, of jury input. Zou op zich kunnen. Maar wat krijg je dan, dat iedereen te horen krijgt dat er een gevaarlijk punt, versmalling of bocht aan komt, met als gevolg dat iedereen dan naar voren schiet? De toppers hebben toch parcourskennis over de voor hun belangrijke koersen, die trachten toch al voorin te komen incl een handvol ploegmaats, op het juiste moment. Met of zonder oortjes ga je hier amper verschil in zien lijkt me.
Dus, in mijn ogen, is het effect van oortjes overschat, evenals het effect van het rijden zonder oortjes. En zou dan vooral aan de renners laten of ze met of zonder die dingen willen rijden (en geregeld zie je ze met het oortje bungelend rondrijden omdat ze hun ploegleider zat zijn toch).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
Deleted_User
- Forum-lid
Moderne communicatiemiddelen afschaffen!
We stoppen ook met dit forum en we spreken iedere vrijdagavond af in een of ander café! Het liefst op een plek die slecht met OV bereikbaar is. De mindere snuggeren die het niet kunnen vinden of bereiken doen dan maar niet meer mee in discussies....
We stoppen ook met dit forum en we spreken iedere vrijdagavond af in een of ander café! Het liefst op een plek die slecht met OV bereikbaar is. De mindere snuggeren die het niet kunnen vinden of bereiken doen dan maar niet meer mee in discussies....
Misschien moet keezx hier eens naar kijken: https://www.youtube.com/watch?v=20KdF-W ... =autoshare vanaf 2:36. Een kleine uitleg over de derailleur (hoeft hij niet te lezen)knutmo schreef:@Keezx, je doet een groot aantal uitspraken die echt kant noch wal raken. Er zijn heel veel (leuke) boeken geschreven over de geschiedenis van het fietsen, ik zou, als je dat interesseert, daar eens wat in lezen voordat je hier van alles komt roepen.
Dat is zeker waar, maar het is opgericht in 1883 als wielrijdersclub, en daar ging het hier om. In de jaren '80 van de 19e eeuw waren er al zoveel wielrijders in Nederland dat ze zich organiseerden in de ANWB. Dat waren in die tijd juist mensen (mannen) die de fiets gebruikten als sportief middel. Gegoede burgerij, want het was niet goedkoop, en je moest ook de tijd hebben om daaraan te besteden. Absoluut wielertoeristen.Keezx schreef:De naam ANWB suggereert dat men iets van doen heeft met fietsen, maar het is een onversneden autoclub geworden.
Flauwekul. Vele wielerklassiekers zijn juist ontstaan vanuit wielerverenigingen aan het eind van de 19e eeuw. Dat waren wielertoeristen die zich organiseerden in clubs die vervolgens wedstrijden gingen organiseren. Leuven alleen al bijvoorbeeld telde rond 1880 zeker 18 (!) verschillende wielerclubs met vele honderden leden die zich bezig hielden met toertochten, wedstrijdjes, en feestavonden.Keezx schreef:Een serieus aantal mensen dat we wielertoeristen zouden moeten noemen was er toch echt niet, dat is pas 100 jaar later op gang gekomen.
We hadden het over de tijd voordat de derailleur werd toegestaan. En zoals hierboven al gezged waren er van eind 19e eeuw in Nederland en Vlaanderen, maar ook elders vele wielerclubs en toeristen. Ik durf zelfs te zeggen dat er destijds meer mensen van een wielerclub lid waren dan nu (nu zijn er natuurlijk veel en veel meer ongeorganiseerde rijders).Keezx schreef:De derailleur werd toegestaan in de jaren '30 en ik schat het aantal wielertoeristen in die tijd op praktisch nul, het was louter een vervoermiddel.
Pas in 37 mocht er in de Tour met derailleur gereden worden en er reden 10tallen soms 100en wielertoeristen voor het peloton een col op,Keezx schreef:De derailleur werd toegestaan in de jaren '30 en ik schat het aantal wielertoeristen in die tijd op praktisch nul, het was louter een vervoermiddel.
Er zijn tientallen foto's van voor de WWII waar bovenop een col vele wielertoeristen de renners opwachten.
Dat er tegenwoordig heel veel georganiseerde tochten voor wielertoeristen zijn dat klopt, maar het fenomeen wielertoerist is natuurlijk JUIST gericht op het rijden van (deels) een stuk wat de profs rijden., Het liefst enige uren voor de renners eraan komen. Doe ik zelf nog steeds graag in Italië.
Door die georganiseerde tochten is een deel van de romantiek van de wielertoerist weggenomen. Het is immers de dag ervoor.
De populariteit is enorm toegenomen maar de populariteit van het wielertoerisme voor WWII mogen we niet onderschatten en heeft een significante bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de markt van de racefiets.
Haha, is dat niet in een notendop hoe onze wereld in feite werkt? Daar merk je misschien niet zoveel van als je redelijk bovenaan de ladder staat en "makkelijk ieder cafeetje kan vinden". En uitgerekend in de topsport moeten we dan ineens liev zijn voor elkaar en de sukkels ook een kans geven?afrit13 schreef:Moderne communicatiemiddelen afschaffen!
Veni. Vidi. Fietsie.
-
Deleted_User
- Forum-lid
Dat is inderdaad hoe het werkt. Maar omdat niet iedereen naar het cafe kan, hebben we een prachtig communicatiemiddel ter beschikking zodat we lekker met elkaar kunnen bomen over iets onbenulligs als 'oortjes'.TumTumTum schreef:Haha, is dat niet in een notendop hoe onze wereld in feite werkt? Daar merk je misschien niet zoveel van als je redelijk bovenaan de ladder staat en "makkelijk ieder cafeetje kan vinden". En uitgerekend in de topsport moeten we dan ineens liev zijn voor elkaar en de sukkels ook een kans geven?afrit13 schreef:Moderne communicatiemiddelen afschaffen!
Dingen veranderen...
- LongTallErne
- Forum-lid
Ik ben op zich tegen oortjes omdat ik graag de reactie op het wedstrijdvervolg (zo veel mogelijk) door de wielrenners zelf geregeld zie worden... (shoot me, ik ben een romanticus.)
Overigens verbazingwekkend hoe het vandaag mis ging bij Astana, mèt oortjes
Overigens verbazingwekkend hoe het vandaag mis ging bij Astana, mèt oortjes
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel 
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400