Hoe remmen jullie? (Verhouding voor/achterrem)
Automatisch zul je voor meer remmen. Dat zie ik aan de slijtage van mijn remblokken op zowel mijn racefiets als mountainbike. Maar remmen kun je het beste met gevoel doen, want het is iets waarbij je eigenlijk niet over moet na gaan denken. En voelen wat je wielen doen, zowel voor als achter. Op mijn mountainbike gebruik ik mijn remmen gecombineerd, remmen voor de bocht en soms wat bijremmen in de bochten door met de wielen te spelen. Met hele krappe bochten gebruik je voorrem dan juist om je achterwiel wat te kunnen liften en de rem in je achterwiel om licht te kunnen slippen om je achterwiel te sturen.
Op de racefiets rem ik ook met beide remmen, gewoon gedoseerd. Functioneel zal het voor meer zijn omdat je gewicht naar voren verplaatst. Ten alle tijden voel ik aan wat mijn wielen doen en zal zeker niet hard remmen in een scherpe bocht. In normale ruime bochten kun je wel wat bij remmen, maar remmen in bochten zal ik toch niet zo gauw doen. Afdalingen in de Alpen is anders (geen ervaring mee op de racefiets), maar kijk maar eens naar slechte afdalers bij profkoersen. Die remmen ook verkeerd bij o.a. slecht weer en gaan onderuit. Laten rollen is het beste, gewicht goed plaatsen, vertrouwen hebben in je materiaal, maar dan moet je ook hard durven gaan en kunnen sturen.
Op racefiets rem ik overigens nooit hard en doe dan ook jaren met remblokken....
. Al zal dat meer liggen aan het gebied waar ik op de racefiets rij, en omdat ik ook vaak alleen rijd (en dus een goed overzicht heb op wat komen gaat).
Op de racefiets rem ik ook met beide remmen, gewoon gedoseerd. Functioneel zal het voor meer zijn omdat je gewicht naar voren verplaatst. Ten alle tijden voel ik aan wat mijn wielen doen en zal zeker niet hard remmen in een scherpe bocht. In normale ruime bochten kun je wel wat bij remmen, maar remmen in bochten zal ik toch niet zo gauw doen. Afdalingen in de Alpen is anders (geen ervaring mee op de racefiets), maar kijk maar eens naar slechte afdalers bij profkoersen. Die remmen ook verkeerd bij o.a. slecht weer en gaan onderuit. Laten rollen is het beste, gewicht goed plaatsen, vertrouwen hebben in je materiaal, maar dan moet je ook hard durven gaan en kunnen sturen.
Op racefiets rem ik overigens nooit hard en doe dan ook jaren met remblokken....
- daniel1975
- Forum-lid HC
Of zelden in de regen rijdt/daalt.... 
Daar slijten ze veruit het hardst.
Daar slijten ze veruit het hardst.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Over de verhouding denk ik op het moment zelf niet zoveel overna. Ik rem iets meer met de voorrem.
Als je wat meer ervaring hebt met de fiets en dan met name het dalen in de bergen. Dan weet je hoe hard je kan remmen. Verder is het gewoon remmen voor de bocht en probeer je remmen los te laten in de bocht. En ontspan je vooral in de bocht, je fiets kan je angst ruiken
Als je wat meer ervaring hebt met de fiets en dan met name het dalen in de bergen. Dan weet je hoe hard je kan remmen. Verder is het gewoon remmen voor de bocht en probeer je remmen los te laten in de bocht. En ontspan je vooral in de bocht, je fiets kan je angst ruiken
Zoon fiets is net een hond..natuurlijk ruiktie angst, fiets zit met zijn neus in je kruis..DMvanHof schreef:Over de verhouding denk ik op het moment zelf niet zoveel overna. Ik rem iets meer met de voorrem.
-
Hazewinkel
- Forum-lid
Leuk filmpje hierover: https://www.youtube.com/watch?v=frIKK_XU-qE
Up and down, but in the end it's only round and round.
- laurenssoenen
- Forum-lid
- Contact
Welke remtechniek gebruik je het best in een wedstrijd?
"Het is beter afgunst dan medelijden op te wekken."
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
Waarom zou je daar een andere techniek gebruiken??
achterrem! Lekker driften door de bochten!

"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Tenzij je een kwart miljoen of meer krijgt aangeboden door Vino 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!