Over de wielersport en zijn beoefenaars.

133km/h op de fiets! Ga jij de uitdaging aan?

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 08 nov 2010 01:37

Ik begreep inderdaad dat ze aan het bouwen zijn, maar dat is juist het punt wat ik niet snap. Dat je voor een record gaat en eigenlijk niet de juiste voorbereidingen treft. Het lijkt me logischer om eerst de geschikte kandidaat te vinden en daar de fiets omheen te bouwen.
Maar goed, er zal vast iets met docenten en tijdschema's zijn ;)

@ arepol: Van hamburgers groei je nog! In de breedte :)
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

gugi100
Forum-lid

gugi100 08 nov 2010 23:35

jummeltje schreef:Toch vind ik het vreemd dat jij gugi100, zoals jezelf zegt "over de houdbaarheidsdatum" wel mogen komen testen op vermogen terwijl er een heleboel jongens al worden afgeschreven op basis van lengte terwijl die wellicht veel hogere wattages weg kunnen trappen...

Maar goed, ik zal wel vanuit mijn eigen frustratie van 1,83m dit bericht zitten te typen :(

Jummeltje, ik kan me je frustatie wel voorstellen. Ik heb het idee dat je de juiste gretigheid wel hebt voor zoeen project.
De lengte 190-200 cm maakt volgens mij ontwerp keuzes mogelijk die met kleinere personen moeilijker te realiseren zijn. Als je een groot voorwiel wilt hebben (rolweerstand van kleine wielen is slechter!) en de motor plaats je tussen de wielen dan is het handig om lange benen te hebben om, met het voorwiel dat bijna tussen je benen zit, bij de crank te kunnen.
Rolweerstand is een niet te onderschatten component bij dergelijke fietsen. Van de geleverde energie gaat een veel groter percentage aan rolweerstand op dan op een racefiets. Ga maar na bij 133 kmh is de rolweerstand grofweg 2.7 keer zo hoog dan je op een racefiets bij 50 kmh. Aangezien het vermogen dat je levert zeker niet meer is (..in een stroomlijn.. met rond de 1600 watt aan warmteontwikkeling) is het belang van een lage rolweerstand heel groot. Vandaar liefst grote wielen. Is een keuze.

Als iets over de houdbaarheids datum is, hoeft het niet perse bedorven te zijn. :)
Deze meneer (Steven Sloof) is nog ouder. Ik denk niet dat er veel mensen zijn op dit forum die hem er uit fietsen hoe hard ze ook trainen.

Ik ga echt niet beweren dat ik even veel vermogen kan leveren. Maar ik weet wel dat ik ook een aardig vermogen kan wegkachelen.

Nogmaals ik hoop echt dat er veel jonge(re) personen zich aanmelden en bereid zijn ver te gaan. Dan val ik vanzelf af en dat is alleen maar mooi.

Groet GJ
Redelijk snel fietsen is best grappig.

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 09 nov 2010 10:57

gugi100 schreef:
jummeltje schreef:Toch vind ik het vreemd dat jij gugi100, zoals jezelf zegt "over de houdbaarheidsdatum" wel mogen komen testen op vermogen terwijl er een heleboel jongens al worden afgeschreven op basis van lengte terwijl die wellicht veel hogere wattages weg kunnen trappen...

Maar goed, ik zal wel vanuit mijn eigen frustratie van 1,83m dit bericht zitten te typen :(

Jummeltje, ik kan me je frustatie wel voorstellen. Ik heb het idee dat je de juiste gretigheid wel hebt voor zoeen project.
De lengte 190-200 cm maakt volgens mij ontwerp keuzes mogelijk die met kleinere personen moeilijker te realiseren zijn. Als je een groot voorwiel wilt hebben (rolweerstand van kleine wielen is slechter!) en de motor plaats je tussen de wielen dan is het handig om lange benen te hebben om, met het voorwiel dat bijna tussen je benen zit, bij de crank te kunnen.
Rolweerstand is een niet te onderschatten component bij dergelijke fietsen. Van de geleverde energie gaat een veel groter percentage aan rolweerstand op dan op een racefiets. Ga maar na bij 133 kmh is de rolweerstand grofweg 2.7 keer zo hoog dan je op een racefiets bij 50 kmh. Aangezien het vermogen dat je levert zeker niet meer is (..in een stroomlijn.. met rond de 1600 watt aan warmteontwikkeling) is het belang van een lage rolweerstand heel groot. Vandaar liefst grote wielen. Is een keuze.

Als iets over de houdbaarheids datum is, hoeft het niet perse bedorven te zijn. :)
Deze meneer (Steven Sloof) is nog ouder. Ik denk niet dat er veel mensen zijn op dit forum die hem er uit fietsen hoe hard ze ook trainen.

Ik ga echt niet beweren dat ik even veel vermogen kan leveren. Maar ik weet wel dat ik ook een aardig vermogen kan wegkachelen.

Nogmaals ik hoop echt dat er veel jonge(re) personen zich aanmelden en bereid zijn ver te gaan. Dan val ik vanzelf af en dat is alleen maar mooi.

Groet GJ

Er zal inderdaad ongetwijfeld een goede reden zijn om de 'kleintjes' met korte beentjes te weren ;) Ik heb me er inmiddels bij neergelegd ;)

Ik zij ook niet dat je bedorven bent hoor! Ik ben de laatste die dat zou beweren ;)
Laten we hopen dat je bewijst dat ze met jou de juiste renner in huis hebben :)
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

gugi100
Forum-lid

gugi100 08 mar 2011 21:48

Als kleine update wil ik graag laten weten dat ik geselecteerd ben om een poging te doen het huidige uurrecord van 90,6 km te verbreken. Fietsen is een voor mij uit de hand gelopen hobby waarbij deze onderneming voorlopig wel het gekste wordt wat ik ga doen.
Ik moet zeggen dat ik best verbaasd ben dat ik een poging mag gaan doen (mits alles heel blijft en de verdere training goed verloopt).

Voor het uur is ook nog een andere rijder geselecteerd. Voor het sprintrecord (200 meter vliegende start) waren al eerder twee rijders geselecteerd.

Er gaan diverse speciale onderdelen gebruikt worden. Ondermeer een kunststof ketting

Groet Gert-Jan

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 08 mar 2011 23:38

Diogenes schreef:Ik nomineer hierbij forumlid Alp d'Huez53:15. Die is wat avontuurlijker ingesteld dan ik. Echt iets voor hem! ;-)

Hehe, ga geen onlust uit de weg maar ben 3 cm tekort en het ontbreekt ook aan talent. Was jij geen 1.90? ;-)

Kijkje op de site leert me trouwens dat vandaag het ontwerp gepresenteerd is. Komt daar binnenkort wat van op de site te staan? Ben benieuwd!

jeek
Forum-lid

jeek 09 mar 2011 17:52

gugi100 schreef:...Fietsen is een voor mij uit de hand gelopen hobby waarbij deze onderneming voorlopig wel het gekste wordt wat ik ga doen.

of zoals je pagina op ligfiets.net zegt:
"Veel gekker moet het niet worden!"

Maar dat blijkt met deze actie toch nog weer een stapje gekker te kunnen!

Ben overigens wel blij dat ze een echte ligfietser gekozen hebben omdat je niet zomaar even overstapt van race naar ligfiets zoals al eerder opgemerkt werd!
Experiment with your bike to get the best biking experience!

gugi100
Forum-lid

gugi100 09 mar 2011 21:40

Alp d'Huez53:15 schreef:Hehe, ga geen onlust uit de weg maar ben 3 cm tekort en het ontbreekt ook aan talent. Was jij geen 1.90? ;-)

Kijkje op de site leert me trouwens dat vandaag het ontwerp gepresenteerd is. Komt daar binnenkort wat van op de site te staan? Ben benieuwd!

Ik ben 1.97 m. Van de laatste drie die voor het uur over waren was ik de kleinste..

Er zijn mooie VISUALS gemaakt. Als je op het laatste het uitzicht vanuit de zitpositie ziet... Tot nu toe nog nooit last gehad van claustrofobie.
Het gaat ook erg warm worden daarbinnen. Met een stuuruitslag van centimeters.
@ Jeek
Inderdaad het kan altijd gekker,

Groet Gert-Jan

skimons
Forum-lid

skimons 25 jun 2011 22:21

van de week op de buis in de uitzending van thomas dekker bij knevel, zag ik op uitzending gemist. goeie promo en leuk item. TD was ook wel geinteresseerd ("hoeveel Watt moet je leveren om 140 te rijden?!" :) )

stefan
Forum-lid

stefan 25 jun 2011 22:46

Lars Boom gaf op zijn Twitter ook al aan dat hij wel eens een testritje met zo'n fiets wilde maken.

lars_boom Lars Boom
TU delft mag ik ook eens een stukje in die snelle lig fiets fietsen???

tomg88
Forum-lid

tomg88 26 jun 2011 11:08

Het is een beetje laat om me in de discussie te mengen aangezien de renners en het ontwerp al bepaald zijn en ik moet zeggen dat het er hoopgevend uitziet. Ik zit ook op de TU in Delft en zal misschien wel eens een kijkje willen nemen bij het project.

'Wij' technici willen nog wel eens teveel denken vanuit de techniek. Doorgaans is dat goed, omdat innovatie belangrijk is voor de altijd groeiende vraag naar technische oplossingen. Toch denk ik hier dat je anders zou moeten beginnen. Dit project heet niet voor niets een human powered project. De beste tactiek IMHO is het zoeken naar een enorm talent met een grote bak motivatie en doorzettingsvermogen die ook nog eens heel veel tijd over heeft. De poel met kandidaten krimpt enorm. Lengte zou hier geen rol in mogen spelen, want dat beperkt de selectie nog meer. Lengte is ondergeschikt aan geleverd vermogen, gewicht eventueel wel (watt/kg). Als je de juiste kandidaat hebt gevonden moet je hiervoor een speciaal voertuig gaan ontwerpen. Nu ontwerp je eerst het voertuig en hoop je de juiste krachtbron achteraf te vinden, beetje reversed engineering. Nu sluit je heel veel potentiële kandidaten die ervoor geschikt zullen zijn per definitie af. Misschien een tip voor volgend jaar?

Tom

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 26 jun 2011 11:21

tomg88 schreef:Lengte zou hier geen rol in mogen spelen, want dat beperkt de selectie nog meer. Lengte is ondergeschikt aan geleverd vermogen, gewicht eventueel wel (watt/kg).
Langer = zwaarder = meer vermogen.
W/kg is hier nauwelijks interessant, het gaat om het absolute vermogen.
En dan kom je toch in de categorie zware roeiers uit.
Dus IMO hebben ze een goede beslissing gemaakt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

arepol
Forum-lid

arepol 26 jun 2011 11:58

Als je nou een aantal jaar de tijd hebt, dan kun je een betere talent-selectie maken en daar trainingsprogramma's op los laten.
Die tijd is er alleen niet, en dan is dit een goede oplossing :)
Alles is relatief 8-)

Plaats reactie