[quote="dwangarbeider"]Als je een fiets "afzeikt" op basis van een kapotte shifter (die ze dan ook ws. nog eens zelf kapot gedaan hebben), dan ben je zeker wel genuanceerd bezig.
Het is gewoon bladvulsel, die hele test.
De ene fiets is wat beter afgemonteerd, de andere heeft een iets lichter frame, als je hard op de pedalen duwt, "accelereert" hij geweldig. De ene fiets is al wat stijver dan de andere. Uiteindelijk nog wat lof of kritiek over de kleurstelling en nog wat blabla over compact crankstellen en je hebt het zowat gehad.
Er is nu eenmaal ook weer niet zoveel te zeggen over fietsen van 2000 euro. Als ze nieuw zijn, zullen ze allemaal wel leuk rijden (als er geen defecten zijn).
Maar als je een rangschikking maakt en je plaatst een Scott cr1 op de laatste plaats omwille van een defecte shifter? Als ze lek waren gereden met de Red Bull, dan had hij waarschijnlijk niet gewonnen, maar voorlaatste geëindigd of zo.
[/quote]
Je had je zeker ingeschreven maar werd niet uitgenodigd zeker?
Echt onzin wat je uitkraamt. Over fietsen van 2K is bijzonder veel te vertellen en zelfs met 2 lekke banden had de Red Bull nog steeds "gewonnen".
Fiets maart
Misschien was ie niet uitgenodigd...maar hij heeft wel gelijk! Wat een gelul om een fiets vanwege een kapot onderdeel onderaan te plaatsen. Echt een brevet van onkunde en een diskwalificatie van de test.
Voor zover tests van Fiets al kritisch en/of onderbouwd zijn.....
Meestal gewoon wat algemeen geneuzel, halve reclame slogans en conclusies die : a) niemand écht wat wijzer maken b) van te voren zonder ook maar een letter van de "test" gelezen te hebben volledig voorspelbaar zijn c) te veel op de non-technische, prutsende en dikbuikige recreant gericht zijn en d) derhalve een wijzen op een onderschatting van de kritische houding die een consument wel degelijk heeft.
Een lezers-test is eigenlijk maar voor een paar mensen leuk: de testers........
Voor de rest heeft het totaal geen waarde. Ik bedoel: ieder heeft zo zijn eigen voorkeur vwb merk, uiterlijk, uitstraling etc.
Daarnaast houdt de 1 van een knalharde fiets en de ander van een slap vod.....kortom volstrekte willekeur. Uiteraard kun je ook vraagtekens zetten bij de technische know-how van de testers en hun vergelijkingsmateriaal.
Meer toespitsen op meetbare grootheden en "vaste" normen voor het presteren van een fiets (en ja....Tour Magazine zal nu wel weer afgezeken gaan worden omdat ze teveel meten...), en mensen die weten waar ze over praten het testwerk laten doen.
Dus Fiets: alstublieft niet meer van de vrijblijvende, voor zich uit neuzelende niemandalletjes van tests, maar kritische en goed onderbouwde stukken aub!!
Aan conclusies in de trent van : tja eigenlijk zijn ze allemaal wel goed........
hebben we niks!
Voor zover tests van Fiets al kritisch en/of onderbouwd zijn.....
Meestal gewoon wat algemeen geneuzel, halve reclame slogans en conclusies die : a) niemand écht wat wijzer maken b) van te voren zonder ook maar een letter van de "test" gelezen te hebben volledig voorspelbaar zijn c) te veel op de non-technische, prutsende en dikbuikige recreant gericht zijn en d) derhalve een wijzen op een onderschatting van de kritische houding die een consument wel degelijk heeft.
Een lezers-test is eigenlijk maar voor een paar mensen leuk: de testers........
Voor de rest heeft het totaal geen waarde. Ik bedoel: ieder heeft zo zijn eigen voorkeur vwb merk, uiterlijk, uitstraling etc.
Daarnaast houdt de 1 van een knalharde fiets en de ander van een slap vod.....kortom volstrekte willekeur. Uiteraard kun je ook vraagtekens zetten bij de technische know-how van de testers en hun vergelijkingsmateriaal.
Meer toespitsen op meetbare grootheden en "vaste" normen voor het presteren van een fiets (en ja....Tour Magazine zal nu wel weer afgezeken gaan worden omdat ze teveel meten...), en mensen die weten waar ze over praten het testwerk laten doen.
Dus Fiets: alstublieft niet meer van de vrijblijvende, voor zich uit neuzelende niemandalletjes van tests, maar kritische en goed onderbouwde stukken aub!!
Aan conclusies in de trent van : tja eigenlijk zijn ze allemaal wel goed........
hebben we niks!
Gang is alles!!
Over die kapotte shifter gesproken: TOUR kreeg een HAI waarvan het frame helemaal uit het lood stond. Kreng is toch door de vingers van een aantal techneuten gegaan. Iemand heeft dat frame opgebouwd... HAI biedt ook al geen extra garantie. Ze hebben hem geen eindcijfer gegeven.
Toch vind ik de cijfers in TOUR en Roadbike over het comfort heel verhelderend (cijfers voor comfort gemeten aan het balhoofd en kop van zadelpen). Sommige fietsen zoals de peperdure Looks kun je nu echt op waarde schatten, omdat je ook in cijfers ziet dat het ding ontzettend knap in elkaar zit. Veel dure frames, die qua stijfheid nooit konden overtuigen (Look dus, maar ook Giant), blijken vaak heel comfortabel. En bij te stijve toppers als de Red Bull Carbon Sl zie je heel duidelijk dat je veel aandacht moet besteden aan comfort uit banden, zadel(pen) en stuur(pen).
Helemaal geweldig zijn natuurlijk de standaard wieltesten in Roadbike. Is ook erg handig als koopwijzer. Bij Rose wist je bij de 2007 modellen dat de Xtreme wielen niet geschikt zijn voor zware rijders, idem dito voor de AC wielen, of welke merken wielen een (niet) constante kwaliteit leveren.
Toch vind ik de cijfers in TOUR en Roadbike over het comfort heel verhelderend (cijfers voor comfort gemeten aan het balhoofd en kop van zadelpen). Sommige fietsen zoals de peperdure Looks kun je nu echt op waarde schatten, omdat je ook in cijfers ziet dat het ding ontzettend knap in elkaar zit. Veel dure frames, die qua stijfheid nooit konden overtuigen (Look dus, maar ook Giant), blijken vaak heel comfortabel. En bij te stijve toppers als de Red Bull Carbon Sl zie je heel duidelijk dat je veel aandacht moet besteden aan comfort uit banden, zadel(pen) en stuur(pen).
Helemaal geweldig zijn natuurlijk de standaard wieltesten in Roadbike. Is ook erg handig als koopwijzer. Bij Rose wist je bij de 2007 modellen dat de Xtreme wielen niet geschikt zijn voor zware rijders, idem dito voor de AC wielen, of welke merken wielen een (niet) constante kwaliteit leveren.
[quote="Composite"]Daarom: pleiten voor wat meer meetbare/objectiveerbare grootheden in het testwerk van Fiets. Geen semi/technisch geneuzel, en zeker niet van mensen die niet de fietsen testen voor hun brood![/quote]
Ik vind het juist heel belangrijk dat er niet alleen technisch geneuzel in het blad staat doch dat er ook getest wordt door de fietsers zelf. Voor 90% van de fietsers zal de beleving van een nieuwe fiets immers het zwaarst wegen. Fiets, ga dus vooral verder met dit soort testen en beschrijvingen; ik denk dat de mensen die alleen de technische aspecten willen zien toch in de minderheid zijn. Als ik dan toch een kritische noot zou plaatsen dan zou ik zeggen dat het aantal testrijders wellicht nog iets groter mag zijn.
Ik vind het juist heel belangrijk dat er niet alleen technisch geneuzel in het blad staat doch dat er ook getest wordt door de fietsers zelf. Voor 90% van de fietsers zal de beleving van een nieuwe fiets immers het zwaarst wegen. Fiets, ga dus vooral verder met dit soort testen en beschrijvingen; ik denk dat de mensen die alleen de technische aspecten willen zien toch in de minderheid zijn. Als ik dan toch een kritische noot zou plaatsen dan zou ik zeggen dat het aantal testrijders wellicht nog iets groter mag zijn.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zie het graag naast elkaar. In de Duitse bladen lees je ook regelmatig dat een oncomfortabel frame als fiets toch nog redelijk comfortabel aanvoelt, simpelweg door een slim gekozen afmontage. Vaak is het een dunne, in vertikale richting niet rigide zadelpen die een (te) stijf frame comfortabeler maakt. Dat soort conclusies kun je alleen maar trekken door te meten EN erop te rijden. Als je van een Look 595 alleen maar zegt dat ie heerlijk rijdt, klinkt dat anders dan wanneer je die uitspraak met comfortmetingen kan staven.
Een heel interessante discussie. Even een reactie vanuit de Ivoren Toren in Amsterdam
:
- een keer per jaar geven we de regie van de test uit handen aan de lezers. Als een shifter al na een paar ritjes niet meer functioneert, kan dat wat zeggen over de kwaliteit ervan. De lezers hebben dat gegeven terecht in hun beoordeling meegenomen.
- Tour vs. Fiets: de aloude vergelijking. De beide bladen hebben een iets andere doelgroep. De lezers van Fiets zijn, zo blijkt uit onderzoek, minder geinteresseerd in techniek dan de lezers van Tour. Daarbij vinden wij het berijden van een fiets essentieel in de test. Een test van dertig frames op de testbank zonder dat er een meter op gereden wordt gaat volgens ons voorbij aan de essentie van een fiets: erop rijden!
- Ook inhoudelijk valt er wel wat aan te merken op de tests in Tour. Zo is er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor hun uitspraken over comfort. Er is gewoon niet bekend welke trillingen en op welke frequentie trillingen vermoeiend zijn voor de mens. Dat je moe wordt van het dokkeren over kasseien is evident, maar bij wijze van spreken gaat van de resonantie van je stijve fiets op glad asfalt een masserende Compex-werking uit. We zijn nog druk bezig om hier meer over op papier te krijgen, maar daartoe moet je verschillende fietsen testen onder EXACT dezelfde omstandigheden. Dus precies hetzelfde hobbeltje in de weg met precies dezelfde snelheid.
- verder meten we gewoon precies hetzelfde als Tour, op de zijwaartse meting van de voorvork na. Die installatie zijn we aan het bouwen, dus dat komt er in de loop van het jaar bij.
Rodrick

- een keer per jaar geven we de regie van de test uit handen aan de lezers. Als een shifter al na een paar ritjes niet meer functioneert, kan dat wat zeggen over de kwaliteit ervan. De lezers hebben dat gegeven terecht in hun beoordeling meegenomen.
- Tour vs. Fiets: de aloude vergelijking. De beide bladen hebben een iets andere doelgroep. De lezers van Fiets zijn, zo blijkt uit onderzoek, minder geinteresseerd in techniek dan de lezers van Tour. Daarbij vinden wij het berijden van een fiets essentieel in de test. Een test van dertig frames op de testbank zonder dat er een meter op gereden wordt gaat volgens ons voorbij aan de essentie van een fiets: erop rijden!
- Ook inhoudelijk valt er wel wat aan te merken op de tests in Tour. Zo is er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor hun uitspraken over comfort. Er is gewoon niet bekend welke trillingen en op welke frequentie trillingen vermoeiend zijn voor de mens. Dat je moe wordt van het dokkeren over kasseien is evident, maar bij wijze van spreken gaat van de resonantie van je stijve fiets op glad asfalt een masserende Compex-werking uit. We zijn nog druk bezig om hier meer over op papier te krijgen, maar daartoe moet je verschillende fietsen testen onder EXACT dezelfde omstandigheden. Dus precies hetzelfde hobbeltje in de weg met precies dezelfde snelheid.
- verder meten we gewoon precies hetzelfde als Tour, op de zijwaartse meting van de voorvork na. Die installatie zijn we aan het bouwen, dus dat komt er in de loop van het jaar bij.
Rodrick
tour meet idd erg nauwkeurig, kijk maar naar de componenten vergelijking van vorige maand. indrukwekkend. maar dat is meer de duitse cultuur, zowat elk product in dat land heeft een tuv keuring of wat ondergaan en dat zie je op de verpakking. is prima allemaal.
fiets doet het wat subjectiever, echter de test in het maart magazine sloeg wat dat betreft alles. dat kun je als serieuze renner niet pikken. vandaar dat we tour magazine ernaast lezen
fiets doet het wat subjectiever, echter de test in het maart magazine sloeg wat dat betreft alles. dat kun je als serieuze renner niet pikken. vandaar dat we tour magazine ernaast lezen

Ik vind de Lezerstest in FIETS altijd erg leuk, juist omdat het zo lekker subjectief en vol meningen staat. En TOUR slaat inderdaad soms wel een beetje door. In het begin van het jaar testen ze altijd een stuk of 30 carbon frames. En dan alleen de frames, in niet opgebouwde toestand. Dat gaat voor mij ook een beetje ver. Het is wat Rodrick zegt, de Nederlandse markt hoeft dat helemaal. Ben benieuwd naar de bevindingen van FIETS over comfort en trillingen...