Dat klinkt niet onredelijk. Ik heb inmiddels echter zo'n 400 km met een nieuwe ketting gereden, zonder ook maar één keertje doorschieten, misschakelen of wat ook, dus in mijn geval lijkt het niet alleen wel mee te vallen, maar het verhaal wordt nog gekker. Ik heb die probleemloze 11.000 km niet gereden met een Ultegraketting maar met een 105!scottpch64 schreef: ↑13 aug 2025 14:29 Omdat de 12sp ketting smaller is dan de 11sp en ook de kransjes van een 12sp iets dunner zijn waardoor ze sneller slijten.
Om te voorkomen dat je zowel ketting als ook de cassette moet vervangen geven ze voor de 12sp een max rek aan van 0,50mm zodat je dan alleen de ketting hoeft te vervangen.
Dat neemt niet weg dat het alvast op de plank leggen van een nieuwe cassette een goede "achtervang" kan zijn.
In het verleden (Opa vertelt!) verkocht o.a. Rose losse (9-, 10- en 11-speed) tandkransjes waarmee je desgewenst de meest gesleten kransjes uit een Ultegra- of 105-cassette kon vervangen. Dat was altijd véél voordeliger dan een hele cassette vervangen, waarvan de kransjes buiten het centrum doorgaans nog prima waren.
Maar voor 12-speed verkoopt Rose die alleen (en in zeer beperkte mate) voor MTB-cassettes.
Weet iemand waar je losse 12-speed kransjes voor Ultegra of 105 kunt kopen?