Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Tipo21
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 08 aug 2021 14:07

Tipo21 13 aug 2025 16:56

scottpch64 schreef: 13 aug 2025 14:29 Omdat de 12sp ketting smaller is dan de 11sp en ook de kransjes van een 12sp iets dunner zijn waardoor ze sneller slijten.
Om te voorkomen dat je zowel ketting als ook de cassette moet vervangen geven ze voor de 12sp een max rek aan van 0,50mm zodat je dan alleen de ketting hoeft te vervangen.
Dat klinkt niet onredelijk. Ik heb inmiddels echter zo'n 400 km met een nieuwe ketting gereden, zonder ook maar één keertje doorschieten, misschakelen of wat ook, dus in mijn geval lijkt het niet alleen wel mee te vallen, maar het verhaal wordt nog gekker. Ik heb die probleemloze 11.000 km niet gereden met een Ultegraketting maar met een 105!

Dat neemt niet weg dat het alvast op de plank leggen van een nieuwe cassette een goede "achtervang" kan zijn.
In het verleden (Opa vertelt!) verkocht o.a. Rose losse (9-, 10- en 11-speed) tandkransjes waarmee je desgewenst de meest gesleten kransjes uit een Ultegra- of 105-cassette kon vervangen. Dat was altijd véél voordeliger dan een hele cassette vervangen, waarvan de kransjes buiten het centrum doorgaans nog prima waren.
Maar voor 12-speed verkoopt Rose die alleen (en in zeer beperkte mate) voor MTB-cassettes.
Weet iemand waar je losse 12-speed kransjes voor Ultegra of 105 kunt kopen?
Laatst gewijzigd door Tipo21 op 15 aug 2025 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij Fuduurum betaal je altijd teveel.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 7338
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 13 aug 2025 16:59

Bike24 : ik heb een reeks van 5 losse kransjes voor mijn DA cassette 12 speed.

https://www.bike24.nl/fietsen/onderdele ... =price_asc
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

abdr
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 13 aug 2025 22:39

Orlok schreef: 08 aug 2025 19:36 Wie rijdt er nou op tubelessbanden met binnenband, tenzij als thuiskomertje. 🫨
Iemand die vaak de fiets meeneemt met het vliegtuig en gedoe met sealant op luchthavens moe was maar zijn goede buitenbanden nog niet wou weggooien.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 14 aug 2025 06:18

Losse kransjes ook bij R2Bike.

Tipo21
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 08 aug 2021 14:07

Tipo21 15 aug 2025 14:19

Dank aan Rene en Scottpch64.
Voor wie op Duits- of Engelstalige sites zoekt: een tandkransje is een Ersatzritzel (D) of sprocket (Eng).
Bij Fuduurum betaal je altijd teveel.

Gebruikersavatar
Traveler
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 09 jan 2017 15:35

Gebruikersavatar Traveler 19 aug 2025 18:28

scottpch64 schreef: 13 aug 2025 14:29 Omdat de 12sp ketting smaller is dan de 11sp en ook de kransjes van een 12sp iets dunner zijn waardoor ze sneller slijten.
Om te voorkomen dat je zowel ketting als ook de cassette moet vervangen geven ze voor de 12sp een max rek aan van 0,50mm zodat je dan alleen de ketting hoeft te vervangen.
Als de 12spd sneller slijt (“rekt”) dan de 11spd en ook nog bij minder “rek” nl. bij 0,50%, al vervangen moet worden blijven er weinig km’s over om er van te genieten .

Mijn huidige 12spd is nu zo’n 10.000 km in gebruik met een rek van 0,11% !
Ik weet het en ben zeer verbaasd maar ga er nog lang van genieten 😊 denk ik.
Net als @Tipo21 vermoed ik.

Tipo21 schreef: 13 aug 2025 16:56 Dat klinkt niet onredelijk. Ik heb inmiddels echter zo'n 400 km met een nieuwe ketting gereden, zonder ook maar één keertje doorschieten, misschakelen of wat ook, dus in mijn geval lijkt het niet alleen wel mee te vallen, maar het verhaal wordt nog gekker. Ik heb die probleemloze 11.000 km niet gereden met een Ultegraketting maar met een 105!

1094
Forum-lid
Berichten: 2656
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 19 aug 2025 20:10

Flattop chains last longer than 10/11 speed road chains and should be replaced when they measure .8% on an approved chain checker.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 6137
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 aug 2025 18:59

Na de cafe-stop vandaag (op het einde van de rit met de club) wilde de DI2 niet meer schakelen. Batterij was niet leeg en ding bleef wel gekoppeld aan de Garmin.

Na wat prutsen met het knopje op de derailleur ging die terug (maar de voorste dan weer niet), na een tijdje was het weer gedaan en gaf de Garmin aan dat ik in de kleinste versnelling stond, wat dus niet was.

Weer gestopt nog wat prutsen, niet beter. Dan de kabel uit de derailleur getrokken, dan ging het weer (maar de voorste nog steeds niet). Toch makkelijk thuis geraakt (allemaal vlak dus veel schakelen was niet nodig)

Eenmaal thuis, proberen op te laden (misschien was ie toch plat en wilde vooraan daarom niet schakelen) maar dat bleek niet te lukken. Koppelen met de app ging wel, batterij goed en in afstel mode gingen beide derailleurs wel. Nadien ging er weer niets meer.

Dan was ik al aardig geïrriteerd, dus maar even laten liggen.

Na wat speurwerk op het internet het volgende tegen gekomen:
Reset DI2: https://bettershifting.com/frequently-a ... -speed-di2

Gelukkig moet bij de Factor de zadelpen er niet uit, onderaan zit een klein klepje. 5 minuten werk en alles werkt terug, ook opladen.
Toch maar iets raars, geen idee hoe dat kan komen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 1575
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 24 aug 2025 20:19

Misschien even op inpikken.
Heeft iemand al flattop chain quicklinks gevonden die niet de ridicule prijs van 5 euro per stuk kosten?
Gewone quicklinks vind ik op ALi, maar nog nergens flattop versies.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28526
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 aug 2025 10:29

Ik merkte dat mijn banden wel heel veel druk begonnen te verliezen "overnight", dus was het tijd om 20 cc sealant per band bij te vullen.

Ik had mezelf als uitdaging gesteld dit doen met zo weinig mogelijk lekkage. Dat is goed gelukt.

Kernen eruit. Even doorprikken met een spijker. Sealant erin met behulp van een oud Doc Blue flesje. Nieuwe kern erin. Oppompen. Al bij al 5 minuten werk.

Gebruikersavatar
Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 1076
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 26 aug 2025 11:04

Hier gisteren een rondje sealant voor fietsmaatjes. Nieuwe banden, nieuwe wielen en bijna geen geklieder gelukkig. Ik heb ze wijsgemaakt dat ze minstens 2 uur lang wielen moesten draaien, dus kon ik nog even m'n eigen wielen servicen. Daar zat drie jaar oude latex in denk ik. Wat een bende is dat zeg. Eerst met vereende krachten de band eraf gekregen en daarna met sealant remover velg en banden schoongemaakt. Grote klont in de buitenband en alle randjes vastgekleefd. Geen fijn klusje. Gelukkig hebben de Scope wielen een dicht velgbed, dus geen gedoe met lint voor mij. Ventielen waren nog prima, dus niet vervangen. Monteren ging gelukig kinderlijk eenvoudig. Ploppen met de Schwalbe Tyre Booster, want de compressor is er nog niet. Nieuwe sealant erin en alles even laten draaien en met de ventielen op 6 uur weggezet. Vanmorgen nog even wielen gedraaid en de banden zijn nog mooi hard. Reminder in de agenda voor over 6 maanden om 20 cc bij te vullen en morgen lekker gravellen!

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 1575
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 27 aug 2025 13:50

Ik vul sowieso altijd via ventiel met een spuit. Zogezegd voor éénmalig gebruik maar als je dat meteen uitspoelt is die spuit herbruikbaar.

Plaats reactie