Hopelijk hoef je alleen de ketting te vervangen, maar wrschlk ook de cassette.
Vandaag geklust aan de fiets
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1229
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Een 12sp ketting vervang je al bij 0,50 slijtage, een 11sp ketting bij 0,75...
Hopelijk hoef je alleen de ketting te vervangen, maar wrschlk ook de cassette.
Hopelijk hoef je alleen de ketting te vervangen, maar wrschlk ook de cassette.
Talkpoeder tussen binnen- en buitenband zorgt dat beide niet aan elkaar plakken, waardoor de buitenband mooi op zijn plek komt te zitten in de velg.
Ik heb twee maand geleden nog een geval gehad van iemand die tubeless had gereden maar nu met binnenband. Bij een een lek bleek de buitenband nauwelijks los te krijgen, twee bandenlichters afgebroken. Verder moest je de binnenband echt uit de buitenband trekken, zo hard plakte alles. Maar het grote probleem was dat de buitenband nooit mooi rond in de velg wou zittten, altijd gehobbel. Pas bij 7 bar wou de band ploppen maar dat haal je niet met een handpomp. Na toevoeging van talkpoeder ging alles gesmeerd, band ging mooi op de velg liggen bij 4 bar.
Latex banden kunnen ook hard “plakken”.
Gisteren het BB van mijn Factor vervangen, slechts 7500km en er zat erg veel speling op het Ceramic Speed BB. Da's toch wel heel erg snel vind ik. Na enkele regenritjes was het gameover.
Ik heb er een C-bear ingestoken (de CX-versie met extra afdichting), op de BMC heeft die het 40.000km uitgehouden, hopelijk op de Factor ook.
Het oude BB eruit krijgen was ook niet evident, de ene T47 is blijkbaar de andere niet. Voor de C-bear had ik het juiste gereedschap wel maar niet om de oude te verwijderen. Effe vlug naar de FM, die had er minder dan een minuut voor nodig (trapstel was er al uit) en deed het met plezier (en gratis)
Dan remblokken vooraan vervangen (zijn even lang meegegaan als het BB
) en de ketting (die ook even lang meeging als het BB)
Vandaag 4 uurtjes gaan fietsen, fiets terug helemaal stil, heerlijk.
Ik heb er een C-bear ingestoken (de CX-versie met extra afdichting), op de BMC heeft die het 40.000km uitgehouden, hopelijk op de Factor ook.
Het oude BB eruit krijgen was ook niet evident, de ene T47 is blijkbaar de andere niet. Voor de C-bear had ik het juiste gereedschap wel maar niet om de oude te verwijderen. Effe vlug naar de FM, die had er minder dan een minuut voor nodig (trapstel was er al uit) en deed het met plezier (en gratis)
Dan remblokken vooraan vervangen (zijn even lang meegegaan als het BB
Vandaag 4 uurtjes gaan fietsen, fiets terug helemaal stil, heerlijk.

Wie rijdt er nou op tubelessbanden met binnenband, tenzij als thuiskomertje.abdr schreef: ↑07 aug 2025 14:54Talkpoeder tussen binnen- en buitenband zorgt dat beide niet aan elkaar plakken, waardoor de buitenband mooi op zijn plek komt te zitten in de velg.
Ik heb twee maand geleden nog een geval gehad van iemand die tubeless had gereden maar nu met binnenband. Bij een een lek bleek de buitenband nauwelijks los te krijgen, twee bandenlichters afgebroken. Verder moest je de binnenband echt uit de buitenband trekken, zo hard plakte alles. Maar het grote probleem was dat de buitenband nooit mooi rond in de velg wou zittten, altijd gehobbel. Pas bij 7 bar wou de band ploppen maar dat haal je niet met een handpomp. Na toevoeging van talkpoeder ging alles gesmeerd, band ging mooi op de velg liggen bij 4 bar.
Latex banden kunnen ook hard “plakken”.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik, 25mm Schwalbe pro one. Waarom met binnenband, 4 stuks overgenomen van forumlid Rene voor een spotprijs en nog niet lek in 2 jaar of dik 15.000 kilometer. Nu de laatste er op liggen maar er liggen nog 3 Pirelli’s race (geen tel) op voorraad ook voor een spotprijs van een forumlid.Orlok schreef: ↑08 aug 2025 19:36Wie rijdt er nou op tubelessbanden met binnenband, tenzij als thuiskomertje.abdr schreef: ↑07 aug 2025 14:54Talkpoeder tussen binnen- en buitenband zorgt dat beide niet aan elkaar plakken, waardoor de buitenband mooi op zijn plek komt te zitten in de velg.
Ik heb twee maand geleden nog een geval gehad van iemand die tubeless had gereden maar nu met binnenband. Bij een een lek bleek de buitenband nauwelijks los te krijgen, twee bandenlichters afgebroken. Verder moest je de binnenband echt uit de buitenband trekken, zo hard plakte alles. Maar het grote probleem was dat de buitenband nooit mooi rond in de velg wou zittten, altijd gehobbel. Pas bij 7 bar wou de band ploppen maar dat haal je niet met een handpomp. Na toevoeging van talkpoeder ging alles gesmeerd, band ging mooi op de velg liggen bij 4 bar.
Latex banden kunnen ook hard “plakken”.![]()
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Conti gp5000 s tr 30mm opgelegd. Na een goeie 6000km met pirelli p zero tlr, zaten nog niet voorbij de slijtagemarkeringen maar ze hebben met de tijd veel sneetjes opgelopen. 1 sneetje waar ik het roze van de ridenow biba zelfs door zag... Tijd voor iets anders.
Benieuwd hoe de conti's aanvoelen tov de pirelli's. Raar maar waar: volgens velen lastig op de velg te krijgen, maar hier gewoon met de hand erop gekregen.
En oh ja, ik ben ook zo'n wacko die tubeless banden met biba's rijdt.
Benieuwd hoe de conti's aanvoelen tov de pirelli's. Raar maar waar: volgens velen lastig op de velg te krijgen, maar hier gewoon met de hand erop gekregen.
En oh ja, ik ben ook zo'n wacko die tubeless banden met biba's rijdt.
GP5000 leg ik hier ook met blote handen op de velg, de non TLE versie dan. Ligt ook aan de velgen hoor, op een goedkope Shimano set ook veel problemen gehad met de band erop te krijgenDrkjv schreef: ↑08 aug 2025 22:47 Conti gp5000 s tr 30mm opgelegd. Na een goeie 6000km met pirelli p zero tlr, zaten nog niet voorbij de slijtagemarkeringen maar ze hebben met de tijd veel sneetjes opgelopen. 1 sneetje waar ik het roze van de ridenow biba zelfs door zag... Tijd voor iets anders.
Benieuwd hoe de conti's aanvoelen tov de pirelli's. Raar maar waar: volgens velen lastig op de velg te krijgen, maar hier gewoon met de hand erop gekregen.
En oh ja, ik ben ook zo'n wacko die tubeless banden met biba's rijdt.
Dogma F
Ik heb nog een setje hoornijkie schreef: ↑08 aug 2025 21:30Ik, 25mm Schwalbe pro one. Waarom met binnenband, 4 stuks overgenomen van forumlid Rene voor een spotprijs en nog niet lek in 2 jaar of dik 15.000 kilometer. Nu de laatste er op liggen maar er liggen nog 3 Pirelli’s race (geen tel) op voorraad ook voor een spotprijs van een forumlid.Orlok schreef: ↑08 aug 2025 19:36Wie rijdt er nou op tubelessbanden met binnenband, tenzij als thuiskomertje.abdr schreef: ↑07 aug 2025 14:54
Talkpoeder tussen binnen- en buitenband zorgt dat beide niet aan elkaar plakken, waardoor de buitenband mooi op zijn plek komt te zitten in de velg.
Ik heb twee maand geleden nog een geval gehad van iemand die tubeless had gereden maar nu met binnenband. Bij een een lek bleek de buitenband nauwelijks los te krijgen, twee bandenlichters afgebroken. Verder moest je de binnenband echt uit de buitenband trekken, zo hard plakte alles. Maar het grote probleem was dat de buitenband nooit mooi rond in de velg wou zittten, altijd gehobbel. Pas bij 7 bar wou de band ploppen maar dat haal je niet met een handpomp. Na toevoeging van talkpoeder ging alles gesmeerd, band ging mooi op de velg liggen bij 4 bar.
Latex banden kunnen ook hard “plakken”.![]()
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
Gisteren een extra derailleurkooi proberen maken voor mijn Ultegra R8000. Ik had de binnenplaat en de buitenplaat en nieuwe derailleurwieltjes besteld zodat ik een kooi kon maken voor een 34-cassette. Blijkt dat ik de bouten voor de wieltjes vergeten was.
Die zijn bijna nergens als spare part te krijgen. Op bike-discount heb ik ze gevonden en maar wel meer verzendkosten betaald dan de boutjes zelf kosten.
Kun je onderbouwen waarom een 12-speed ketting eerder vervangen moet worden?scottpch64 schreef: ↑07 aug 2025 14:40 Een 12sp ketting vervang je al bij 0,50 slijtage, een 11sp ketting bij 0,75...![]()
Hopelijk hoef je alleen de ketting te vervangen, maar wrschlk ook de cassette.
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 1229
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Omdat de 12sp ketting smaller is dan de 11sp en ook de kransjes van een 12sp iets dunner zijn waardoor ze sneller slijten.
Om te voorkomen dat je zowel ketting als ook de cassette moet vervangen geven ze voor de 12sp een max rek aan van 0,50mm zodat je dan alleen de ketting hoeft te vervangen.
Om te voorkomen dat je zowel ketting als ook de cassette moet vervangen geven ze voor de 12sp een max rek aan van 0,50mm zodat je dan alleen de ketting hoeft te vervangen.