De door u genoemde fietsonderdelen vormen samen de aandrijving van de fiets.
Slijtage reductie wordt ook in de industrie belangrijk geacht.
Het "waarom" ervan is zo voor de hand liggend dat uw benieuwdheid enkel veinzen kan zijn.
Fiets Magazine nr. 11-2025 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
De door u genoemde fietsonderdelen vormen samen de aandrijving van de fiets.
Slijtage is een functie van kracht per oppervlakte eenheid, druk, een fietser zet kracht afwisselend links en rechts. Dat betekent dat het kettingblad op de omtrek 2 punten heeft waarvan een reeks "meest versleten" tanden begint.Arno357 schreef: ↑11 dec 2017 15:17 Als de aandrijfkant van de tand uitslijt , dan zou de ketting ook slijten op de "aandrijfzijde "..dus zou je af en toe je ketting om moeten draaien qua draairichting ..en andersom moeten draaien zodat de binnenzijde en buitenzijde niet ongelijk slijt ..tot nu toe had niemand ( ook Nova niet ) het over de slijtage die verschillend kan zijn in de ketting zelf , dwz niet alleen rek , maar ook de "rollen "die assymetrisch belast worden .Worden die rollen ook niet in de dwarsrichting assymetrisch belast ?
Het probleem is dat je zelf alles bedenkt en daar nu net niet zo goed in bent, zo ontstaat de bovenstaande nonsens.Nova schreef: ↑12 dec 2017 17:31
De "pitch" van een halve inch wordt dan groter, en het is dit dat dat gekraak veroorzaakt, de tanden/schakels "helpen" elkaar niet meer, alle kracht komt sequentieel op 1 tand / 1 schakel, wat de slijtage met dezelfde factor versnelt.
Tot uiteindelijk die tanden / schakels evenveel gesleten raken als de andere, en er terug verdeling is, ze "helpen" elkaar weer.
Dus na 2 omwentellingen is uw ketting 108-(48*2)= 12 schakels/tandjes gedraaid naar links. Dus van tandje 108 naar 96 enzovoort tot tandje 0 (108). U beweert nu dat het slijtage verschil tussen kettingschakel 108 en 102 maximaal is want 102 heeft nooit de maximale kracht, zover ben ik het met u eens.
Dat is exact het antwoord dat ik had verwacht.
Dit is geen poëzie meer maar pure wetenschap. Ik begrijp er wel niet veel meer van maar dat zal wel aan mezelf liggen. (Ik zou gewoon een nieuwe ketting leggen als de oude mij irriteerde)Nova schreef: ↑12 dec 2017 17:31Slijtage is een functie van kracht per oppervlakte eenheid, druk, een fietser zet kracht afwisselend links en rechts. Dat betekent dat het kettingblad op de omtrek 2 punten heeft waarvan een reeks "meest versleten" tanden begint.Arno357 schreef: ↑11 dec 2017 15:17 Als de aandrijfkant van de tand uitslijt , dan zou de ketting ook slijten op de "aandrijfzijde "..dus zou je af en toe je ketting om moeten draaien qua draairichting ..en andersom moeten draaien zodat de binnenzijde en buitenzijde niet ongelijk slijt ..tot nu toe had niemand ( ook Nova niet ) het over de slijtage die verschillend kan zijn in de ketting zelf , dwz niet alleen rek , maar ook de "rollen "die assymetrisch belast worden .Worden die rollen ook niet in de dwarsrichting assymetrisch belast ?
En in de "dode" momenten een reeks "minst versleten" tanden. Vandaar mijn terminologie "ovale slijtage".
Dat betekent ook dat de (op dat moment) op die tanden ingrijpende schakels ook meest/minst slijten.
Alleen is er een verschil: het aantal schakels van de ketting is uiteraard niet hetzelfde als het aantal tanden van het kettingblad, bvb mijn nieuwe fiets heeft 108 schakels en 48 tanden, met de verhouding hiertussen een soort multiplicator van de 2 punten van het kettingblad. De "reeksen" meest/minst versleten schakels komen dus die verhouding meer voor in de ketting, en het kan ook zijn dat er overlap is (door rest in de verhouding). Maar zelfs dan is het mogelijk dat er toch zulke reeksen minst/meest versleten zijn, dan wel met andere lengtes en mates van slijtaged.
En die mogelijkheid heb ik dus ervaren met mijn fietsen. Als ik een nieuw kettingblad heb, en oude ketting behoudt, dan kan ik het gekraak/lawaai doen ophouden door de ketting een aantal schakels te verleggen.
Het zijn de ketting rollen die contact maken met de tanden, maar ook het uitslijten van de pinnetjes in de gaten van de plaatjes maakt de ketting (onder spanning) langer.
De "pitch" van een halve inch wordt dan groter, en het is dit dat dat gekraak veroorzaakt, de tanden/schakels "helpen" elkaar niet meer, alle kracht komt sequentieel op 1 tand / 1 schakel, wat de slijtage met dezelfde factor versnelt.
Tot uiteindelijk die tanden / schakels evenveel gesleten raken als de andere, en er terug verdeling is, ze "helpen" elkaar weer.
Natuurlijk is de levensduur van de onderdelen dan navenant ingekort geweest.
En dus, als ik een (wat) versleten ketting zodanig kan verleggen dat de minst versleten schakels op de meest belaste tanden komen van het kettingblad, dan heb ik die slijtage oud/nieuw maximaal gereduceerd.
Daar gaat het hier dus over.
Alleen dien ik dat voorlopig proefondervindelijk vast te stellen, verleggen, proberen, verleggen, nog eens proberen enz.
Het zou handig zijn moest er een beschouwing / studie hiervan bestaan, maar heb totnogtoe niks gevonden, ook niet via zoektermen voor de industriele branche. Natuurlijk is een fiets een ietwat speciaal geval, met een aandrijving die links/rechts trapt, in tegenstelling tot bvb een motor die een constant koppel levert.
Dit is specifiek van nut bij aandrijvingsonderdelen met typisch verschillende levensduur.
Daarbuiten niet natuurlijk, moesten alle 3 onderdelen even rap slijten dan kan alles samen vervangen worden en stelt het probleem zich niet.
Je kunt natuurlijk ook altijd direct alles samen vervangen maar dat lijkt me nogal zonde / verspilling te zijn, wegens alle onderdelen afgerekend op de zwakste.
Nog veel beter is het kettingblad EN/OF de ketting zo te kiezen dat de ketting zodanig rouleert over de aandrijving dat alle schakels hetzelfde slijten.bve schreef: ↑12 dec 2017 19:02
Dus ik concludeer dat de ketting verleggen volledig zinnig is. Mocht u de ketting willen verleggen doe dat dan met een aantal schakels dat deelbaar is door 6 maar niet door 12 (6 18 30 42 etc).
Hopelijk neemt nu iedereen dit probleem serieus. De oplossing bestaat, verleg die ketting.
In de industrie is continuïteit van belang. Een machine draait vaak volcontinu of tenminste tijdens de "normale" werktijden van een monteur. Een paar onderdelen vervangen tijdens of na werktijd kost dus extra. Zou jij geen vrije tijd meer over hebben dan zou een dergelijke hang naar slijtagereductie te verantwoorden zijn maar gezien je bijdrages op dit forum lijkt het mij dat je voldoende vrije tijd over hebt om af en toe een tandwieltje of ketting te vervangen.
Ik dank u voor dit denk / rekenwerk.bve schreef: ↑12 dec 2017 19:02Dus na 2 omwentellingen is uw ketting 108-(48*2)= 12 schakels/tandjes gedraaid naar links. Dus van tandje 108 naar 96 enzovoort tot tandje 0 (108). U beweert nu dat het slijtage verschil tussen kettingschakel 108 en 102 maximaal is want 102 heeft nooit de maximale kracht, zover ben ik het met u eens.
Over 12 tandjes (2x per omwenteling, nog eens de helft tussen max en min) gaat de kracht van max naar minimaal. Als we de kracht (=slijtage) lineair benaderen en de minimale kracht op 0 veronderstellen, dan is de kracht op het minst gebruikte moment van de ketting (12-6)/12*krachtmax. Dus ruwweg 50% van de maximale kracht!
Maar ik beweer dat dit een harde ondergrens is. Behalve de slijtage puur om het bewegen van de ketting is er ook nog een minimale kracht op het dode moment. Daarbij komt dat de lineaire benadering erg veel afdoet van uw trap beweging, deze is waarschijnlijk over een veel groter gebied efficiënt.
Dus ik concludeer dat de ketting verleggen volledig zinnig is. Mocht u de ketting willen verleggen doe dat dan met een aantal schakels dat deelbaar is door 6 maar niet door 12 (6 18 30 42 etc).
Hopelijk neemt nu iedereen dit probleem serieus. De oplossing bestaat, verleg die ketting.
Idd, de priemgetallen! Ook handig voor een gelijkmatigere slijtage van je achterband (had je dáár al wel eens aan gedacht, NOVA? 48:16 is skidpatchtechnisch extreem slecht).Keezx schreef: ↑12 dec 2017 20:53 Met een kettingblad van 47 (zie post 2) ben je van alle potentiele problemen af, tenzij met een ketting van 94 of 141 schakels, in de praktijk is dat dus HET kettingblad dat hier gekozen moet worden.
Geen verplaatsen der ketting, geen roteren van het kettingblad*, alles fijn regelmatig en evenredig en symmmetrisch versleten.
Ik schrijf er toch bij dat ik bij mijn voorraad gebruikte kettingbladen helemaal niks significant onregelmatigs constateer......