Toen ik mijn Xeon RS kocht begin 2014, heb ik er zonder meerprijs een andere conische spacer op laten zetten ter vervanging van de standaard 25 mm (als ik mij niet vergis). Dit is wel een andere headset als deze FSA, maar als ze iets hebben liggen, is het in principe geen probleem om het uit te wisselen.
Dit is wat mij betreft trouwens sowieso het grote voordeel van Rose: je kan echt bijna alles veranderen. Dit geldt ook voor zaken die niet in die configurator op de site staan. In mijn geval naast de spacers: andere stuurpen, stuur, crank, zadel dan standaard geleverd en de Mavic Ksyrium Elites uitgewisseld tegen Zonda's met Conti GP 4000S banden.
De juiste fiets/geometrie kiezen?
Hoop dat ik je een beetje kan helpen. Ik ben L 183 en BBL 86/7cm, heb zowel een canyon ultimate AL maat L zonder spacers als een XEON Team CGF 57cm 0,5cm spacer en stuurpen -6 graden. Daarmee staan beide fietsen exact hetzelfde afgesteld, echter het WCS stream stuur heeft een backsweep waardoor je toch korter zit, hou daar dus ook rekening mee.
De zadelpen steekt niet overdreven uit bij mij (streepje staat achter op 10cm) dus geen zorgen daarover.
Zoals rton zegt kan je veel aanpassen bij Rose, veel tot geen spacers en stuurpen standaard omgedraaid laten monteren waardoor wsch de FSA headset geen probleem moet zijn.
Ik heb van beide fietsen veel plezier. Succes!
De zadelpen steekt niet overdreven uit bij mij (streepje staat achter op 10cm) dus geen zorgen daarover.
Zoals rton zegt kan je veel aanpassen bij Rose, veel tot geen spacers en stuurpen standaard omgedraaid laten monteren waardoor wsch de FSA headset geen probleem moet zijn.
Ik heb van beide fietsen veel plezier. Succes!
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Het ziet er naar uit dat mijn nieuwe fiets misschien wel pas aangekondigd is. Waar ik afknapte op de drukke kleuren van het 2016 model (foto 1), vind ik de kleuren van het 2017 model wel tof! De niet Pro heeft discs wat sowieso een no-go is. Met een stack van 592 is de Cube Agree C:62 Pro ook weer niet te hoog en de reach van 394 kan mooi i.c.m. een 10cm pen.


Enige nadeel is dat het 2016 model al voor zo'n €1,850 te krijgen is en het 2017 model €2.299 gaat kosten. Misschien wacht ik ook nog wel gewoon een jaartje met de aanschaf.
De Bianchi Intenso met 598/391 staat ook nog altijd hoog op het verlanglijstje en het 2016 model met Ultegra (ik vind vrijwel alle kleurstellingen wel oke) is op dit moment ook voor zo'n €1,850 te krijgen.


Enige nadeel is dat het 2016 model al voor zo'n €1,850 te krijgen is en het 2017 model €2.299 gaat kosten. Misschien wacht ik ook nog wel gewoon een jaartje met de aanschaf.
De Bianchi Intenso met 598/391 staat ook nog altijd hoog op het verlanglijstje en het 2016 model met Ultegra (ik vind vrijwel alle kleurstellingen wel oke) is op dit moment ook voor zo'n €1,850 te krijgen.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
dat je het geduld kunt opbrengen 
nieuwe model is wellicht ook op diverse plekken met wat korting te verkrijgen?
nieuwe model is wellicht ook op diverse plekken met wat korting te verkrijgen?
-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De Cube valt waarschijnlijk toch af omdat deze matzwart is i.p.v. glanzend.
Verder wil ik waarschijnlijk met nog aan te schaffen FFWD F6C-c, of F4R/F6R FCC wielen gaan rijden en probeer ik hier in de aanschaf van een frame al een beetje rekening mee te houden. De combinatie Xeon Team CGF/FFWD valt dan af omdat dit te druk wordt. De Pro CGF in het rood/zwart vind ik een mooie paintjob en is ook goed te combineren met FFWD wielen.
Verder heb ik nog wel wat eisen (172.5mm cranks, 100mm stuurpen, zwart Fizik Arione zadel, korte kooi i.p.v. lange kooi, poldercassette) maar dat lijkt allemaal geen probleem.
Deze maand maar even naar de Bikemotion en/of Rose in Bocholt om de Endurace CF, Intenso, Xeon Team CGF en Pro CGF live te bekijken.


Ik heb ze nog even gemaild en de laagste headset die ze kunnen passen is 8,7mm (i.p.v. de standaard 15mm). Daarmee komt de totale stack van een maat 59 op 611,7mm (6,7mm hoger dan ik nu zit).rton schreef:Toen ik mijn Xeon RS kocht begin 2014, heb ik er zonder meerprijs een andere conische spacer op laten zetten ter vervanging van de standaard 25 mm (als ik mij niet vergis). Dit is wel een andere headset als deze FSA, maar als ze iets hebben liggen, is het in principe geen probleem om het uit te wisselen.
Dit is wat mij betreft trouwens sowieso het grote voordeel van Rose: je kan echt bijna alles veranderen. Dit geldt ook voor zaken die niet in die configurator op de site staan. In mijn geval naast de spacers: andere stuurpen, stuur, crank, zadel dan standaard geleverd en de Mavic Ksyrium Elites uitgewisseld tegen Zonda's met Conti GP 4000S banden.
Verder wil ik waarschijnlijk met nog aan te schaffen FFWD F6C-c, of F4R/F6R FCC wielen gaan rijden en probeer ik hier in de aanschaf van een frame al een beetje rekening mee te houden. De combinatie Xeon Team CGF/FFWD valt dan af omdat dit te druk wordt. De Pro CGF in het rood/zwart vind ik een mooie paintjob en is ook goed te combineren met FFWD wielen.
Verder heb ik nog wel wat eisen (172.5mm cranks, 100mm stuurpen, zwart Fizik Arione zadel, korte kooi i.p.v. lange kooi, poldercassette) maar dat lijkt allemaal geen probleem.
Deze maand maar even naar de Bikemotion en/of Rose in Bocholt om de Endurace CF, Intenso, Xeon Team CGF en Pro CGF live te bekijken.

-
DeletedUser02
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Even een kleine update, vorig jaar heb ik naar alle tevredenheid een Surly Cross Check opgebouwd. Met deze fiets kan ik zowel de clubritjes als bepakte fietsvakanties uit de voeten. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en zou ik mijn oude Gazelle in willen ruilen op een volbloed racer.
Een aantal weken geleden heb ik een bikefit laten doen waar een aantal opmerkelijke cijfers uit naar voren kwamen. Deze houding heb ik voor zover mogelijk op de Surly overgezet en dit bevalt uitstekend (alleen het zadel kan niet ver genoeg naar voren).
Opvallend:
- Een BBL van 92.5cm bij een lichaamslengte van 1.85cm
- Bovenlichaam niet echt kort en de reach ook niet (verschil zit dus ergens in m'n nek o.i.d.)
- Zadelterugstand zit erg dicht bij het bb (zie zitbuishoek). Setback in zadelpen is dus niet gewenst, eerder een omgedraaide zadelpen. De statische lichaamsmeting wijkt hier af van de dynamische meting.
- Daardoor korte bovenbuis bij normale reach
- Reach en stack iets hoger dan normaal, maar niet zo extreem als een endurance Specialized Roubaix
- Alleen de stuurbreedte klopt volgens mij niet helemaal op basis van deze meting
De tips van met name Ernie C. voorafgaand aan de bikefit waren dus spot-on!
Nu ben ik rustig aan het orienteren op een fiets die 'perfect' zou passen. Wanneer ik de tabellen vergelijk zou dat de Canyon Endurace CF SL disc kunnen zijn (de velgrem versie heeft een andere geometrie waar ik tussen 2 maten val en deze fiets vindt ik sowieso ook niet mooi). Discs zijn geen pré, maar de rest van de fiets is ook prima afgemonteerd (juiste zadel, stuurpen lengte, aerocockpit, tubeless wielen etc). Ook heb ik in de bergen/afdalingen gemerkt dat een beetje extra remkracht t.o.v. de cantilevers op de Surly geen overbodige luxe is, discs zijn dus geen dealbreaker (ook geen vereiste).

Met de Endurace CF SL zou ik dan volgens mij perfect uit moeten kunnen komen.
- TT is met 568mm iets langer dan in de bikefit, maar de Canyon wordt standaard met een 11cm stuurpen afgeleverd ipv de 12cm in de bikefit
- Seattube angle van 73.5 graden, veel hoger kom je ze niet tegen
- Stack van 604 (geen idee of dit inclusief of exclusief topcap is, anders met aero topcap a 8mm perfect) dus minimale spacers nodig om op 612 uit te komen
- VCLS 2.0 zadelpen is verstelbaar met -25mm of -13mm setback (S15), anders vervangen voor de VCLS zadelpen met -2mm of +10mm setback (S14).

De Rose, Bianchi en eventueel 2x zo dure BMC Roadmachine behoren eventueel ook nog tot de mogelijkheden, maar lijken om verschillende redenen 'minder passend'.
Hebben jullie nog tips m.b.t. de aanschaf van de Canyon of zijn er eventueel andere modellen die nog beter kunnen passen?
Een aantal weken geleden heb ik een bikefit laten doen waar een aantal opmerkelijke cijfers uit naar voren kwamen. Deze houding heb ik voor zover mogelijk op de Surly overgezet en dit bevalt uitstekend (alleen het zadel kan niet ver genoeg naar voren).
Opvallend:
- Een BBL van 92.5cm bij een lichaamslengte van 1.85cm
- Bovenlichaam niet echt kort en de reach ook niet (verschil zit dus ergens in m'n nek o.i.d.)
- Zadelterugstand zit erg dicht bij het bb (zie zitbuishoek). Setback in zadelpen is dus niet gewenst, eerder een omgedraaide zadelpen. De statische lichaamsmeting wijkt hier af van de dynamische meting.
- Daardoor korte bovenbuis bij normale reach
- Reach en stack iets hoger dan normaal, maar niet zo extreem als een endurance Specialized Roubaix
- Alleen de stuurbreedte klopt volgens mij niet helemaal op basis van deze meting
De tips van met name Ernie C. voorafgaand aan de bikefit waren dus spot-on!
Nu ben ik rustig aan het orienteren op een fiets die 'perfect' zou passen. Wanneer ik de tabellen vergelijk zou dat de Canyon Endurace CF SL disc kunnen zijn (de velgrem versie heeft een andere geometrie waar ik tussen 2 maten val en deze fiets vindt ik sowieso ook niet mooi). Discs zijn geen pré, maar de rest van de fiets is ook prima afgemonteerd (juiste zadel, stuurpen lengte, aerocockpit, tubeless wielen etc). Ook heb ik in de bergen/afdalingen gemerkt dat een beetje extra remkracht t.o.v. de cantilevers op de Surly geen overbodige luxe is, discs zijn dus geen dealbreaker (ook geen vereiste).

Met de Endurace CF SL zou ik dan volgens mij perfect uit moeten kunnen komen.
- TT is met 568mm iets langer dan in de bikefit, maar de Canyon wordt standaard met een 11cm stuurpen afgeleverd ipv de 12cm in de bikefit
- Seattube angle van 73.5 graden, veel hoger kom je ze niet tegen
- Stack van 604 (geen idee of dit inclusief of exclusief topcap is, anders met aero topcap a 8mm perfect) dus minimale spacers nodig om op 612 uit te komen
- VCLS 2.0 zadelpen is verstelbaar met -25mm of -13mm setback (S15), anders vervangen voor de VCLS zadelpen met -2mm of +10mm setback (S14).

De Rose, Bianchi en eventueel 2x zo dure BMC Roadmachine behoren eventueel ook nog tot de mogelijkheden, maar lijken om verschillende redenen 'minder passend'.
Hebben jullie nog tips m.b.t. de aanschaf van de Canyon of zijn er eventueel andere modellen die nog beter kunnen passen?
Dit is wel zeer opmerkelijk...
Heb je op de Surly het zadel ook zo ver naar voren? Ik kan mij eerlijk gezegd niet indenken dat je zo lekker kunt fietsen op lange ritten.
De bikefitter had wel even de moeite mogen nemen om de zitbuishoek even aan te passen op een zadelpen zonder setback.
In ieder geval zou ik een maatje groter nemen. Dan heb je wat exta lengte in het frame en er staat nog steeds een centimetertje of 3 aan spacers ingetekend. Laat de focus op de top tube even helemaal los. Vanwege de onmogelijk steile zitbuishoek wordt die op dat plaatje ook onmogelijk kort. Je zult dit met de zero/negative setback zadelpen moeten compenseren. De Endurace in XL heeft die reach van 407mm al. Omdat je wat minder spacers nodig hebt zal de stuurpen van 11cm ook wel voldoen.
Heb je op de Surly het zadel ook zo ver naar voren? Ik kan mij eerlijk gezegd niet indenken dat je zo lekker kunt fietsen op lange ritten.
De bikefitter had wel even de moeite mogen nemen om de zitbuishoek even aan te passen op een zadelpen zonder setback.
In ieder geval zou ik een maatje groter nemen. Dan heb je wat exta lengte in het frame en er staat nog steeds een centimetertje of 3 aan spacers ingetekend. Laat de focus op de top tube even helemaal los. Vanwege de onmogelijk steile zitbuishoek wordt die op dat plaatje ook onmogelijk kort. Je zult dit met de zero/negative setback zadelpen moeten compenseren. De Endurace in XL heeft die reach van 407mm al. Omdat je wat minder spacers nodig hebt zal de stuurpen van 11cm ook wel voldoen.
Campagnolo Ultra Dork