Hebben jullie mogelijk wat tips om mij op weg te helpen en de juiste geometrie te bepalen en/of hoe een geometrie tabel te lezen?
Ik ben ca. 1.86 lang met een BBL van ca. 91-91.5cm. Mijn voorkeur ging uit naar aero fiets als de Propel of Aeroroad, maar deze fietsen hebben doorgaans een lange bovenbuis en lijken door een in verhouding kort bovenlichaam minder geschikt. Ik heb de aandacht daardoor verlegd naar een Giant Defy/Canyon Endurance CF of Canyon Ultimate CF/Giant TCR (al heeft die laatste van horen zeggen ook een vrij lange bovenbuis en zal waarschijnlijk afvallen).
Ondanks dat ik niet erg flexibel ben, heb ik met mijn huidige fiets weinig problemen om voor langere tijd onderin de beugels te rijden. De stack en reach van mijn huidige fiets zijn als volgt (gemeten volgens methode van Fiets):
Stack +/- 595mm (incl. 5mm headset)
Reach +/- 395mm
Als het goed is is dit de geometrie tabel van mijn huidige fiets (Gazelle V3, maat 57)

Verder heb ik 10mm aan spacers, een stuurpen van 10cm en zadelhoogte op 81.5cm. Al met al lijkt dit een goed uitgangspunt voor een volgende fiets. Als ik één aanpassing zou moeten doen aan mijn huidige fiets dan is het 0.5-1cm extra spacers toevoegen (vork is vanaf de fabriek al afgezaagd dus niet mogelijk) of een iets langer balhoofd om een spacertoren te voorkomen.
Als ik het goed begrijp is mijn gewenste stack/reach dan 605/395 (of 605/385 i.c.m. een 11cm stuurpen).
Geometrie modellen van de Defy, TCR, Endurance CF, Ultimate CF.

Wat ik graag te weten zou willen komen:
Ik heb geen specifieke voorkeur voor een merk of type. Wel ben ik benieuwd of ik een zogenoemd 'sportief' model kan kiezen zonder een spacertoren nodig te hebben of dat ik beter voor een endurance model kan kiezen. Een relaxte zit is niet het doel, maar neem ik in overweging door mijn in verhouding lange benen. Een sportief model in een kleinere maat en ik ben bang dat ik niet flexibel genoeg ben om langere tijd onderin de beugel te rijden.
Eigen analyse:
Als ik de geometrie tabellen eens naast elkaar leg kom ik zelf uit op een Canyon Endurance in maat XL. Mijn huidige stack/reach is 595/395. Een Endurance heeft een stack/reach van 610/395 waar ik dan als het goed is aan 5mm (nu 10mm) spacers voldoende zou hebben als ik het stuur iets hoger wil. Balhoofd is verder vrijwel gelijk 196 vs 195 aan wat ik nu heb en de top tube is iets korter 576 vs 580 wat ik ook niet zo erg vind (dat wordt dan een 10 of 11cm stuurpen als ik het goed heb).
Grote vraag, is de Canyon headset van 16mm meegenomen in de stack van 610?
Bij de Ultimate zou ik eerder naar een maatje kleiner (L) nemen met een stack/reach van 590/395 (+/- 25mm aan spacers waardoor deze afvalt) en de Defy lijkt me ook een goede optie met 605/390 (10mm aan spacers en 11cm stuurpen). De Aeroroad, Propel en TCR lijken ongeschikt door hun langere reach en lagere stack, dan worden het 3cm aan spacers en een 9cm stuurpennetje als ik het goed begrijp.
Nb.
Leeftijd: 25
Budget: €1.500 - €1.800 voor een overjarig model (evt. los frame + groep)
Gewenste groep: 105 met velgremmen
Afmontage: zo basic mogelijk (beschik al over goede wielen/stuur/zadel etc.)
Kilometers: ca 5.000-8.000 per jaar