Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ga ik met andere wielen sneller klimmen?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 aug 2015 14:08

wat bedoel je met lange kant en korte kant?

An sich zou ik zeggen dat een voorwiel symmetrisch is. (in tegenstelling tot je achterwiel).
Misschien dat de naaf niet geheel symmetrisch is uitgevoerd? Met een hogere en een lagere flens?

Dan nog lijkt het mij stug dat het uit maakt voor hoe je je wiel steekt (je kan ook je snelspanner in zijn geheel van de andere kant door je naaf steken natuurlijk ;-)).

Maar je voorwiel heeft geen zijdelingse belasting van je aandrijving (of verwaarloosbaar als je een effect van de aandrijving ook nog op de voorkant van je fiets wil verdisconteren). en je moet net zo goed/stabiel/strak door een linker als een rechterbocht kunnen sturen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 14:15

http://www.fotosop.nl/afbeelding?f=4921 ... wielen.jpg
http://www.fotosop.nl/afbeelding?f=7305 ... ielen1.jpg

http://www.fotosop.nl/afbeelding?f=5357 ... ielen2.jpg

je ziet dat de rechterkant korter is dan de linkerkant, aan de rechterkant zit ook de regeling voor de speling

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 14:25

MarkVeenstra schreef:wat bedoel je met lange kant en korte kant?

An sich zou ik zeggen dat een voorwiel symmetrisch is. (in tegenstelling tot je achterwiel).
Misschien dat de naaf niet geheel symmetrisch is uitgevoerd? Met een hogere en een lagere flens?

Dan nog lijkt het mij stug dat het uit maakt voor hoe je je wiel steekt (je kan ook je snelspanner in zijn geheel van de andere kant door je naaf steken natuurlijk ;-)).

Maar je voorwiel heeft geen zijdelingse belasting van je aandrijving (of verwaarloosbaar als je een effect van de aandrijving ook nog op de voorkant van je fiets wil verdisconteren). en je moet net zo goed/stabiel/strak door een linker als een rechterbocht kunnen sturen.
links en recht zijn variabel, das waar maar dan zit je nog met de rolrichting of gaat dit echt niet uitmaken?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 aug 2015 15:02

Dit gaat echt niet uitmaken. Een wiel rolt net zo makkelijk "vooruit" als "achteruit".

En ik denk echt niet dat links en rechts verschillende afstanden hebben - dan zou je wiel immers niet in het midden zitten.
Er zit wel een verschil in opbouw, maar de totale afstand tussen je voorvork en je flens (begin wit gedeelte) lijkt mij links en rechts gelijk te zijn. Dat rechts er iets anders uit ziet is dan inderdaad dat stuk om je speling te regelen.
Canyon Ultimate AL 2013

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 15:08

MarkVeenstra schreef:Dit gaat echt niet uitmaken. Een wiel rolt net zo makkelijk "vooruit" als "achteruit".

En ik denk echt niet dat links en rechts verschillende afstanden hebben - dan zou je wiel immers niet in het midden zitten.
Er zit wel een verschil in opbouw, maar de totale afstand tussen je voorvork en je flens (begin wit gedeelte) lijkt mij links en rechts gelijk te zijn. Dat rechts er iets anders uit ziet is dan inderdaad dat stuk om je speling te regelen.
oke ik weet genoeg :P
Het regelen van de naven, waarom/wanneer is dit nodig? Hoe merk ik dat ik deze moet aanpassen? Sorry voor mijn vragen maar je moet ergens beginnen e ;)

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 19:18

MarkVeenstra schreef:Dit gaat echt niet uitmaken. Een wiel rolt net zo makkelijk "vooruit" als "achteruit".

volgens de klantendienst van Mantel, moeten ze omgekeerd gezet worden, dus met het logo leesbaar vanop de fiets :roll:

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 aug 2015 20:06

Zeker een lid van de stijlpolitie aan de telefoon gehad. Functioneel maakt het geen ruk uit. Trust me
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 21 aug 2015 12:24

de fulcrum's 3 even getest (10km), voel wel een verschil maar nu niet echt om te zeggen dat het een grote verandering is, moeten die wielen ingereden worden misschien? Nu, 10 km is mss wel wat kort. Morgen trek ik de belgische ardennen in, ben eens benieuwd.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 aug 2015 13:34

djatwork69 schreef:de fulcrum's 3 even getest (10km), voel wel een verschil maar nu niet echt om te zeggen dat het een grote verandering is, moeten die wielen ingereden worden misschien? Nu, 10 km is mss wel wat kort. Morgen trek ik de belgische ardennen in, ben eens benieuwd.
Dat is toch precies waar het hier al een pagina of 4 over gaat? Er is een verschil, maar het verschil is niet groot.., reken maar na wat een 300gram doet op een lange klim, laat staan op korte stukken.

Het zal allicht iets anders aanvoelen dan je oude wielen, misschien ietsje stijver, ietsje directer etc. Wielen hoeven zeker niet "ingereden" te worden, je zult hooguit zelf een klein beetje moeten wennen.

Het verschil voelen met je oude wielen zal alleen maar minder worden in verloop van de tijd, i.e. de gewenning.
Canyon Ultimate AL 2013

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 21 aug 2015 13:44

Je wiel is symmetrisch, dus allebei de kanten kan gewoon. Ga je niet van in een ravijn storten.

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 21 aug 2015 14:38

ik voel wel dat die wielen precies vanzelf bollen, zeker als ik afdaal, dan wilt die fiets precies sneller gaan dan mijzelf :)

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 21 aug 2015 14:56

MarkVeenstra schreef:
djatwork69 schreef:de fulcrum's 3 even getest (10km), voel wel een verschil maar nu niet echt om te zeggen dat het een grote verandering is, moeten die wielen ingereden worden misschien? Nu, 10 km is mss wel wat kort. Morgen trek ik de belgische ardennen in, ben eens benieuwd.
Dat is toch precies waar het hier al een pagina of 4 over gaat? Er is een verschil, maar het verschil is niet groot.., reken maar na wat een 300gram doet op een lange klim, laat staan op korte stukken.

Het zal allicht iets anders aanvoelen dan je oude wielen, misschien ietsje stijver, ietsje directer etc. Wielen hoeven zeker niet "ingereden" te worden, je zult hooguit zelf een klein beetje moeten wennen.

Het verschil voelen met je oude wielen zal alleen maar minder worden in verloop van de tijd, i.e. de gewenning.
dan vraag ik mij toch serieus af waarom er sommige 2000 eur geven aan wielen :roll:

Plaats reactie