Ga ik met andere wielen sneller klimmen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
Ik heb nu een fulcrum 7 set, wil een 3 set aanschaffen.
Is dit echt nuttig? Ik heb een Cervelo, weeg 62 kg - 178cm. Ik rij vooral klimritten. Ik hoor zoveel, de ene zegt dat het een verschil kan maken, de andere dat het totaal geen verschil maakt in snelheid bergop rijden. Wat zijn jullie bevindingen? Is de investering te verantwoorden of is het eerder een 'Uitzicht' keuze?
Is dit echt nuttig? Ik heb een Cervelo, weeg 62 kg - 178cm. Ik rij vooral klimritten. Ik hoor zoveel, de ene zegt dat het een verschil kan maken, de andere dat het totaal geen verschil maakt in snelheid bergop rijden. Wat zijn jullie bevindingen? Is de investering te verantwoorden of is het eerder een 'Uitzicht' keuze?
dikkere wielen geven over het algemeen een beter moraal dus de eerste paar ritjes zal je zeker harder rijden ermee.
Uiteindelijk denk ik dat beter getraind zijn meer werking heeft dan een paar andere wielen
Misschien op een klim van 30km dat je enkele seconde sneller zal zijn maarja we hebben geen klimmen van 30km of langer en hoeven we niet op die enkele seconden te kijken of je moet al prof zijn.
Waarschijnlijk gaan me nu een boel mensen met veel te dure wielen me tegen spreken
Verder denk ik dat je geen excuus hoef te zoeken om iets mooiers te kopen als je het geld ervoor over hebt en je kunt het missen waarom niet
Uiteindelijk denk ik dat beter getraind zijn meer werking heeft dan een paar andere wielen
Misschien op een klim van 30km dat je enkele seconde sneller zal zijn maarja we hebben geen klimmen van 30km of langer en hoeven we niet op die enkele seconden te kijken of je moet al prof zijn.
Waarschijnlijk gaan me nu een boel mensen met veel te dure wielen me tegen spreken
Verder denk ik dat je geen excuus hoef te zoeken om iets mooiers te kopen als je het geld ervoor over hebt en je kunt het missen waarom niet
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
Een lichtere fiets klimt rapper. Lichtere wielen helpen daarin net zo goed als een lichtere groep of een lichter frame. Een 200 gram lichtere wielset scheelt je zo'n 10 seconden op de Alpe d'Huez.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5537
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Lees het boek: Het geheim van wielrennen.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 595
- Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26
marmotte, 3B, sean kelly, Achouffe classic TBT, Ventoux... die toestanden, heb ook een chalet in ardennen dus train daar ook wel wat.joseph schreef:Wellicht ook interessant of het klimritten met buitencategorie cols zijn of dat het de keutenberg betreft.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6136
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
wel interessant, maar voor de vraag maakt het niet uit natuurlijk.joseph schreef:Wellicht ook interessant of het klimritten met buitencategorie cols zijn of dat het de keutenberg betreft.
Bergop/heuvelop gaat makkelijker met minder gewicht, dat is simpele natuurkunde. En dat effect is bij een menneke van 62kg nog eens groter dan bij een vent van 90kg (verhoudingsgewijs althans).
Dat beter getrainedheid (Peter1981) meer effect heeft - dat lijkt mij ook wel, maar vanuit de vraagstelling (is fulcrum racing 3 een upgrade tov 7, maakt het verschil bergop) moet het antwoord wel zijn dat 3 is lichter dan 7, dus gaat harder bergop... ook na de 1e paar ritjes. Het moraal aspect verdwijnt natuurlijk wel na verloop van tijd
Of het de investering waard is, kan TS alleen maar zelf beoordelen. Hangt van je portemonnai af, en het gaat idd allemaal om secondenwerk en moraal, maar als dat voldoende is. Sowieso heb je dan een lichtere set, en heb je je 7's achter de hand als reserve wielen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat zit gewoon tussen je oren. Al had die 300 gram verschil volledig in je velg gezeten, dan is door de beperkte draaisnelheid van fiets wielen het effect vergelijkbaar met 600 gram gewicht elders. Elders geldt niet enkel voor je fiets, maar ook voor je buik.
Het moment waar je het merkt is dat een voorwiel met een lichtere velg makkelijker de bocht om gaat (en dus minder makkelijk rechtdoor blijft rijden).
Het moment waar je het merkt is dat een voorwiel met een lichtere velg makkelijker de bocht om gaat (en dus minder makkelijk rechtdoor blijft rijden).
Dus het maakt de eerste twee, drie trappen niets uit zeg je? Right. Als een zwaar wiel eenmaal op snelheid is maakt het weinig meer uit. Dan heb je het over tienden van een procent. Het op gang brengen van een wiel wel.amclassic-fan schreef:Dat zit gewoon tussen je oren. Al had die 300 gram verschil volledig in je velg gezeten, dan is door de beperkte draaisnelheid van fiets wielen het effect vergelijkbaar met 600 gram gewicht elders. Elders geldt niet enkel voor je fiets, maar ook voor je buik.
Het moment waar je het merkt is dat een voorwiel met een lichtere velg makkelijker de bocht om gaat (en dus minder makkelijk rechtdoor blijft rijden).
Vergelijk het eens met een slacentrifuge (getting old ) het op gang brengen van dat ding kost meer kracht dan het op gang houden. (eenparig versnelde beweging vs eenparige beweging) Het gevoel wordt nog versterkt ook gezien de gigantische overbrenging die daar bij gebruikt wordt.
Een mooie wielset motiveert om meer te trainen. Door deze toename in training ga je beter fietsen met als resultaat sneller klimmen. Dus...... een mooie lichte wielset helpt wel degelijk om sneller te klimmen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende