Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ga ik met andere wielen sneller klimmen?

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 03 aug 2015 19:29

Ik heb nu een fulcrum 7 set, wil een 3 set aanschaffen.
Is dit echt nuttig? Ik heb een Cervelo, weeg 62 kg - 178cm. Ik rij vooral klimritten. Ik hoor zoveel, de ene zegt dat het een verschil kan maken, de andere dat het totaal geen verschil maakt in snelheid bergop rijden. Wat zijn jullie bevindingen? Is de investering te verantwoorden of is het eerder een 'Uitzicht' keuze?

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 03 aug 2015 19:32

dikkere wielen geven over het algemeen een beter moraal dus de eerste paar ritjes zal je zeker harder rijden ermee.
Uiteindelijk denk ik dat beter getraind zijn meer werking heeft dan een paar andere wielen
Misschien op een klim van 30km dat je enkele seconde sneller zal zijn maarja we hebben geen klimmen van 30km of langer en hoeven we niet op die enkele seconden te kijken of je moet al prof zijn.
Waarschijnlijk gaan me nu een boel mensen met veel te dure wielen me tegen spreken :P

Verder denk ik dat je geen excuus hoef te zoeken om iets mooiers te kopen als je het geld ervoor over hebt en je kunt het missen waarom niet
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5968
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 aug 2015 19:46

Een lichtere fiets klimt rapper. Lichtere wielen helpen daarin net zo goed als een lichtere groep of een lichter frame. Een 200 gram lichtere wielset scheelt je zo'n 10 seconden op de Alpe d'Huez.
Live fast; die young. mijn blog

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 03 aug 2015 19:53

Lees het boek: Het geheim van wielrennen.
What makes the boat go faster?

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 04 aug 2015 14:05

Wellicht ook interessant of het klimritten met buitencategorie cols zijn of dat het de keutenberg betreft.
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 04 aug 2015 15:45

joseph schreef:Wellicht ook interessant of het klimritten met buitencategorie cols zijn of dat het de keutenberg betreft.
marmotte, 3B, sean kelly, Achouffe classic TBT, Ventoux... die toestanden, heb ook een chalet in ardennen dus train daar ook wel wat.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6136
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 aug 2015 15:59

joseph schreef:Wellicht ook interessant of het klimritten met buitencategorie cols zijn of dat het de keutenberg betreft.
wel interessant, maar voor de vraag maakt het niet uit natuurlijk.
Bergop/heuvelop gaat makkelijker met minder gewicht, dat is simpele natuurkunde. En dat effect is bij een menneke van 62kg nog eens groter dan bij een vent van 90kg (verhoudingsgewijs althans).

Dat beter getrainedheid (Peter1981) meer effect heeft - dat lijkt mij ook wel, maar vanuit de vraagstelling (is fulcrum racing 3 een upgrade tov 7, maakt het verschil bergop) moet het antwoord wel zijn dat 3 is lichter dan 7, dus gaat harder bergop... ook na de 1e paar ritjes. Het moraal aspect verdwijnt natuurlijk wel na verloop van tijd ;)

Of het de investering waard is, kan TS alleen maar zelf beoordelen. Hangt van je portemonnai af, en het gaat idd allemaal om secondenwerk en moraal, maar als dat voldoende is. Sowieso heb je dan een lichtere set, en heb je je 7's achter de hand als reserve wielen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 04 aug 2015 16:05

Bergop betekent meestal ook bergaf.. ;) Stuurt gemakkelijker, minder zwaar en remt beter :)

Ik merk het verschil tussen 1800 en 1500gr zeer goed. Weliswaar niet bergop maar het zet zoveel makkelijker aan en komt makkelijker op snelheid.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 aug 2015 16:09

Dat zit gewoon tussen je oren. Al had die 300 gram verschil volledig in je velg gezeten, dan is door de beperkte draaisnelheid van fiets wielen het effect vergelijkbaar met 600 gram gewicht elders. Elders geldt niet enkel voor je fiets, maar ook voor je buik.

Het moment waar je het merkt is dat een voorwiel met een lichtere velg makkelijker de bocht om gaat (en dus minder makkelijk rechtdoor blijft rijden).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 04 aug 2015 16:41

amclassic-fan schreef:Dat zit gewoon tussen je oren. Al had die 300 gram verschil volledig in je velg gezeten, dan is door de beperkte draaisnelheid van fiets wielen het effect vergelijkbaar met 600 gram gewicht elders. Elders geldt niet enkel voor je fiets, maar ook voor je buik.

Het moment waar je het merkt is dat een voorwiel met een lichtere velg makkelijker de bocht om gaat (en dus minder makkelijk rechtdoor blijft rijden).
Dus het maakt de eerste twee, drie trappen niets uit zeg je? Right. Als een zwaar wiel eenmaal op snelheid is maakt het weinig meer uit. Dan heb je het over tienden van een procent. Het op gang brengen van een wiel wel.

Vergelijk het eens met een slacentrifuge (getting old ;) ) het op gang brengen van dat ding kost meer kracht dan het op gang houden. (eenparig versnelde beweging vs eenparige beweging) Het gevoel wordt nog versterkt ook gezien de gigantische overbrenging die daar bij gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2257
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 04 aug 2015 16:47

Een mooie wielset motiveert om meer te trainen. Door deze toename in training ga je beter fietsen met als resultaat sneller klimmen. Dus...... een mooie lichte wielset helpt wel degelijk om sneller te klimmen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 aug 2015 17:11

Je mag het na rekenen Ruud, het zit gewoon tussen de oren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie