Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hoe remmen jullie? (Verhouding voor/achterrem)

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 24 dec 2013 10:57

Ik ben wat wijzer geworden in een aantal opzichten.

2e kerstdag lijkt me een uitgelezen mogelijkheid om "het andere remmen" eens te testen.
Mijn voorblokjes zijn nog voldoende om 1000 km mee te fietsen.
older Budweiser

Fietsjongen
Forum-lid

Fietsjongen 24 dec 2013 12:48

Om nog zelf even een duit in het zakje te doen:
Laatst mijn remblokken voor en achter vervangen, maar moest nog een paar dagen doorfietsen met bijna oppe achterblokken, en redeljk frisse voorblokken. (Raad eens waarmee ik het meeste rem? ;) )
Ging van de brug af, als opeens vanuit het niets een jongen opdoemt die het nogal handig vond aan mijn kant van de weg te gaan fietsen. Ik ging dus zo hard mogelijk in de remmen om een botsing te voorkomen, en je raadt het al:
Achterkant vliegt omhoog, en anderhalve tel later een flinke klap van het weer neerkomen van het achterwiel.
Ik weet dat ik weliswaar heuveltjeaf ging, maar dit is voornamelijk voor mij de reden voornamelijk achter te remmen, Mocht je door de situatie ze laten blokkeren, dan is er niet zoveel aan de hand,,,

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 dec 2013 13:36

Als je alleen achter remt dan verminder je alleen ook praktisch geen vaart, daarom zit er dus een voorrem op de fiets zodat je ook nog daadwerkelijk remt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 24 dec 2013 15:16

Ik heb het geweten toen ik in een Alpen afdaling van 10% opeens mijn voorrem verloor: Dan kom je echt niet tot stilstand.

Eigenwijs gedoe dat de voorrem gevaarlijk zou zijn: Doseer goed, rem bij met achter en controleer je gewicht op de fiets.

LethalP
Forum-lid

LethalP 15 jan 2014 15:29

Wel gemerkt op een heuveltje in Zuid-Limburg. Auto voor me ging bergaf vol in de ankers.
Met zowel vóór als achter vol moeten remmen om niet achterin te vliegen.

Tijdens het remmen ging m'n achterbandje zwalkend van links naar rechts over het asfalt!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 jan 2014 16:05

De reden dat je bij alleen gebruik van je achterrem niet over de kop kunt slaan is dat door het remmen er meer gewicht op het voorwiel komt en (dus) minder op het achterwiel. De remkracht waarbij een wiel gaat slippen is een rechtstreekse functie van het gewicht op het wiel. Een slippende band heeft heel veel minder weerstand dan een niet slippende band. Je slaat dus niet over de kop, maar tot stilstand kom je ook niet (snel). Wat AMCF al schrijft dus.

Zelf heb ik op mijn nieuwe racer nu Campa dual pivot remmen voor en achter (had ik niet besteld, maar blijkbaar waren de single pivot achterremmen op...). Super irritant, want nu moet ik veel meer dan voorheen opletten niet te hard in de voorrem te knijpen (want slippen!)

Ben het dus eens met voorgaande posters dat afremmen voornamelijk op de voorrem dient te gebeuren en dat de achterrem "extra" is
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 15 jan 2014 20:36

Ik rem hoofdzakelijk alleen met de voorrem, achterrem gebruik ik echt heel weinig alleen als er echt afgeremd moet worden b.v. in een afdaling.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2014 20:54

Achterrem gebruik je vast wel, maar puur op gevoel/ervaring denk ik. 70-30 ;)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

kees0251
Forum-lid

kees0251 16 jan 2014 16:47

Ik weet niet hoe ik rem, ut is een totaal geautomatiseerde handeling.
Kennelijk effectief, want ik bots nooit ergens tegenaan.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 17 jan 2014 23:04

Raar dat hier al vier pagina's over vol wordt geschreven. Tip voor de mensen die nooit hun voorrem gebruiken: ga bij je auto eens een ritje maken waarbij je alleen je handrem (dan ga ik er ff van uit dat die alleen de achterwielen blokkeren) gebruikt. Dan snap je snel waarom je ook een rem op de voorste wielen hebt.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 jan 2014 08:48

"Ja maar......bij een auto kun je nier over de kop slaan als je te hard remt met de voorrem..." ;)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jan 2014 09:32

Bij een auto kun je gewoon niet kiezen met welke rem te remt. De remkrachtverdeler in je auto zorgt daar wel voor. Alleen bij fietsen en motoren kun je zelf kiezen met welke rem je meer remt. En voor de mensen die denken dat ze voor en achter even hard remmen omdat ze beide remmen even hard inknijpen, dat is niet waar.

Je knijpt welliswaar even hard in beide remgrepen maar simpele natuurkrachten zorgen ervoor dat de meeste remkracht toch op de voorrem komt. Mensen die bewust extra hard met de voorrem remmen, zijn in mijn optiek dan ook onzinnig oververantwoord bezig. Niet moeilijk doen en gewoon in die twee hendels knijpen.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie