Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielen vraag nr 5423: Shamal, maatwerk, hoog, laag?

materialist
Forum-lid

materialist 23 aug 2013 08:38

Het gaat dus om de looks en het geluid.
Ik weet niet hoe het geluid is van bullit wielen maar zou je ze ook willen wanneer je wist dat de aeroeigenschappen slechter zijn dan die van eurus?

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 23 aug 2013 11:50

materialist schreef:Het gaat dus om de looks en het geluid.
Ik weet niet hoe het geluid is van bullit wielen maar zou je ze ook willen wanneer je wist dat de aeroeigenschappen slechter zijn dan die van eurus?
Bouwkwaliteit en rijden zijn wel het belangrijkst. Looks van de velghoogte zijn secundair. Wel ben ik gevoelig voor een beetje exclusiviteit. De snob in mij wordt daar best blij van. ;)

Daarom vindt ik Chris King naven zo mooi. Maar belachelijk duur in vergelijking met Alchemy (veel lichter) en Acros (goedkoper en lichter). Alledrie heel goede naven .... maar dat zijn die van Campa ook.

Kun je dat staven van die Campa wielen? Een vergelijkingstest, misschien, ergens op het internet?

materialist
Forum-lid

materialist 23 aug 2013 11:52

snowkrash schreef:
Kun je dat staven van die Campa wielen? Een vergelijkingstest, misschien, ergens op het internet?
[/quote]

hahaha eerst de vraag beantwoorden

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 23 aug 2013 13:01

materialist schreef:
snowkrash schreef:
hahaha eerst de vraag beantwoorden[/quote]

:D Nee, dan zijn de Bullits minder aantrekkelijk. Wel bizar, als dit zo is.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 23 aug 2013 13:06

Koop wat jij mooi vindt,als je nog langer wacht kun je er niet meer van genieten,aero rijden die ik in een groep.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

materialist
Forum-lid

materialist 23 aug 2013 13:16

http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html

http://ritcheylogic.com/media/wysiwyg/r ... incher.pdf

Wanneer je de grafieken van RA over elkaar plot komen de eurus wielen op de tweede plaats.
Zo gaat dat al jaren. Het ontwerp is heel erg goed.

Prima is ook dat de meeste hier voor de looks en geluid gaan!

materialist
Forum-lid

materialist 23 aug 2013 13:28

nijkie schreef:Koop wat jij mooi vindt,als je nog langer wacht kun je er niet meer van genieten,aero rijden die ik in een groep.
zondagmorgen zeg ik ook tegen iedereen dat ze hun banden tot 12bar moeten oppompen

snowkrash
Forum-lid

Gebruikersavatar snowkrash 23 aug 2013 14:23

Koop wat jij mooi vindt,als je nog langer wacht kun je er niet meer van genieten,aero rijden die ik in een groep
Ik rijd eigenlijk vooral solo. Ik moet toch echt voor mijn eigen aerodynamica zorgen. ;)
Wanneer je de grafieken van RA over elkaar plot komen de eurus wielen op de tweede plaats.
Thnx voor de info. Altijd goed om de kritieken te lezen. Sowieso zag ik al dat de dwarsvorm van de hoge velg belangrijk is voor hoe de lucht er omheen vloeit: weinig of meer 'drag', net als de spaken.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 23 aug 2013 16:10

Dan gooi ik er ook nog een testje in:

eerst een allround test, met aan het eind nog wat handgebouwde setjes.
Gelijk erachteraan een test van hoge wielsets.
Opvallend: de Zonda krijgt een betere aerodynamica den de Eurus/Shamal;

http://www.tour-magazin.de/services/qtr ... _2011/#/88
Afbeelding

haaldoor
Forum-lid

haaldoor 23 aug 2013 16:35

Niet zo opvallend. De spaken van de Eurus/Shamal zijn dikke alu spaken(lees windvangers) terwijl Zonda dunne stalen aero spaken heeft. Zijn trouwens dezelfde als in de Bora wielen en naar schijnt gewoon Sapim CX-ray spaken op lengte gemaakt voor Campagnolo wielen.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 23 aug 2013 16:56

@haaldoor: dat is ook zo, heb ik in een eerder commentaar ook weleens geschreven. Maar wel opvallend omdat het verreweg het goedkoopste setje is.
Doe mij maar Shamal naven met CULT lagers, Zonda spaken en Eurus/Shamal velgen (die zijn verder ingefreesd en minder hoekig dan Zonda).

Afgelopen maandag kwam je voorbij knallen (ca. 50 km/u) langs de Rotte (onderlangs, met nog 4 man). Voordat het goed en wel tot me doordrong was er al een enorm gat. Ik probeerde nog aan te pikken, maar kreeg de laatste 20 m niet dicht. Chasse Patat!
Afbeelding

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 aug 2013 17:01

En het grootste verschil is 10W op 40Km/uur zoals op pagina 86 staat. Dat ga je niet merken in termen van snelheid. Voor absolute top wellicht iets belangrijker.
Zoals je tevens kunt zien op pagina 92 en verder (op wat uitschieters tot 8.8Watt na ) zit bij 30Km/uur alles nagenoeg op 6.0-6.2Watt. Dus.........

Ik heb het dan niet eens over hoge velgen welke vaak eerder nadelig werken bij zijwind (afgezien van het mindere sturen) aangezien ze gewoon een groter oppervlak hebben vanaf de zijkant gezien en dus (zie pagina 102 'Jaw Angle') heb je met zijwind of zijwind schuin van voren bijna altijd meer nadeel dan dat je voordeel hebt doordat de wind schuin van achter komt. Die kritische Jaw Angle welke genoemd wordt is leuk maar je hebt er niet aan want wie kan dat beinvloeden? Tevens rijdt je dan met schuine wind van achter wat harder door het 'zeil' effect waardoor je korter voordeel hebt.

Het stuk over Jaw Angle op pagina 102 is misleidend aangezien het niet kan zijn (anders dan met wind iets van achter) dat een pure zijwind of schuine wind van voren altijd additioneel vermogen van de fietser kost. Zijn die gasten gesponserd door Zipp of zo?
Van dat hele verhaal naast die Jaw Angle afbeelding klopt echt geen ene jota!

Ik ben toch vrij komende week dus teken het wel eens zoveel mogelijk in detail uit.
Die Jaw Angle wordt idd kleiner (eigenlijk relatief kleiner) als je harder gaat maar feit blijft nog steeds dat je met b.v. een pure zijwind, een grotere resulterende kracht en dus vermogen (P=F*V), moet trappen om eenzelfde voorwaartse snelheid te handhaven.

Afbeelding

Windstil rijden komt bijna nooit voor in Nederland en dus ga je vaker nadeel dan voordeel van hoge velgen hebben. Nee, kom niet met: 'Maar de Profs rijden er toch ook mee' Sure! Sponsoring, marketing en tussen de oren.

Als ik trouwens zoek door die Eurus (of Fulcrum 1) dan vind ik niets. Waar staan die Eurus......pagina ???

Ik zou graag een PDF van dit document hebben want zo via Flash lezen vind ik een ramp.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie