Zo moet je natuurlijk niet rekenen. Een weerstandstraining met superhoge melkzuurconcentraties staat in geen verhouding tot een rustige duurtraining, ook al duurt je W-training nog zo lang. In de theorie van hartslagzones is je vermogen gerelateerd aan je hartslag, wat weer gerelateerd is aan je mmol/l melkzuur. Dus als je een W-training inplant laat je die in je trainingsschema natuurlijk niet meetellen als 90% D1 training. Althans, ik zou dat niet doen..... ben natuurlijk geen waarheidsverkondigereelcoz schreef:Dat begrijp ik inderdaad, het ging mij meer om de voorbereidingperiode.bundes schreef: En natuurlijk trainen de klassiekerrenners anders als voorbereiding op de klassiekers, t was meer algemeen bedoeld. Gilbert traint nu heus niet meer vnl in zijn hoogste hartslagzones
In het algemeen waardeer ik je advies wel dat je op moet passen met te hoge hartslagzones, daar heb je zeker een punt. Maar vergeet ook niet dat je bij een W-training van 3 uur nog steeds bijv. 2 uur en 55 minuten in D1 rijdt, en slechts 5*1 minuut met een hele hoge hartslag. Dus als je puur naar trainingstijd kijkt, klopt het wel dat je minstens 90% van je tijd in D1 traint.
Trainingsprogramma Marmotte (of andere cyclo)
-
eelcoz
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
@Eelcoz
Als je per 10 trainingen 1 W-training doet is wel een beetje weining als je juist je vermogen wilt opkrikken. Ik zou me daar niet te druk om maken. Wees bewust dat je met een bepaalde type training een doel nastreeft, namelijk verbetering van een bepaald energiesysteem. Dat type training kent dan een bepaalde herstelperiode volgens het boekje.
Ik weet niet hoe je lichaamsbouw is, maar voor de Marmotte heb je in ieder geval 1 ding al mee, dat is je lage lichaamsgewicht. De Marmotte is in mijn beleving met mijn lichaamsbouw altijd een gevecht tegen de zwaartekracht, dus dat belangrijke voordeel heb je al. Jij hoeft alleen nog maar aan je vermogen te werken. En wellicht zit het met je vermogen ook al goed, maar dan zul je wat specifieker moeten zijn wat je kunt
. Dus ga je eens meten en vergelijken met "anderen", schrijf je eens in voor een wedstrijd, neem een licentie (ook mooie vrijbrief), doe eens mee aan een korte tijdrit, meet je vermogen rond je omslagpunt (conconitest op een vermogensmeter, tacx, srm, cycleopps)..... Of rijdt alvast even naar de alpen, er zijn vast nog veel cyclo's die daar verreden worden. En anders knal jezelf even de alp dhuez of mont ventoux op en meet je de tijd en laat je het hier weten
. Meten is weten, of althans, tot op zekere hoogte.
Als je per 10 trainingen 1 W-training doet is wel een beetje weining als je juist je vermogen wilt opkrikken. Ik zou me daar niet te druk om maken. Wees bewust dat je met een bepaalde type training een doel nastreeft, namelijk verbetering van een bepaald energiesysteem. Dat type training kent dan een bepaalde herstelperiode volgens het boekje.
Ik weet niet hoe je lichaamsbouw is, maar voor de Marmotte heb je in ieder geval 1 ding al mee, dat is je lage lichaamsgewicht. De Marmotte is in mijn beleving met mijn lichaamsbouw altijd een gevecht tegen de zwaartekracht, dus dat belangrijke voordeel heb je al. Jij hoeft alleen nog maar aan je vermogen te werken. En wellicht zit het met je vermogen ook al goed, maar dan zul je wat specifieker moeten zijn wat je kunt