Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43450
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die 11-26 en 12-29 zijn wel heel fijn! Met 12-29 hoef je alleen te wisselen als je naar hooggebergte gaat (ik in elk geval wel).
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Ik ben ook overgeschakeld van shimano 12 speed cassettes naar E.Dubied / edco cassettes omdat ik de 18 erop wilde.
Ik begrijp het gemis van het 18 tanden kroontje volledig ,nochtans toen de 12 speed shimano groepset uitkwam stond er een 12 speed 11/28 cassette op de shimano site met één tand verschil van 11 tot 19 ,het is een raadsel waarom deze nooit in productie kwam.
Ik begrijp het gemis van het 18 tanden kroontje volledig ,nochtans toen de 12 speed shimano groepset uitkwam stond er een 12 speed 11/28 cassette op de shimano site met één tand verschil van 11 tot 19 ,het is een raadsel waarom deze nooit in productie kwam.
ik heb begin dit jaar mijn bijna 5 jaar " oude" racer ook nog gewoon voorzien van een nieuwe 11 spd Di2 DA groep, gecombineerd met een nieuwe DA 12 spd crank voor de looks
Eigenlijk ook omwille van de beter lopende cassettes, en omdat ik mijn " oude" ultegra di2 11spd groep op mijn winterfiets gezet heb. dan blijft alles 11 spd en dus onderling uitwisselbaar.
Misschien een domme vraag: zijn de E.Dubied en de edco cassette exact gelijk?RonyV schreef: ↑27 nov 2025 11:00 Ik ben ook overgeschakeld van shimano 12 speed cassettes naar E.Dubied / edco cassettes omdat ik de 18 erop wilde.
Ik begrijp het gemis van het 18 tanden kroontje volledig ,nochtans toen de 12 speed shimano groepset uitkwam stond er een 12 speed 11/28 cassette op de shimano site met één tand verschil van 11 tot 19 ,het is een raadsel waarom deze nooit in productie kwam.
Een 42 rijdt echt heerlijk op het vlakke. Heb ooit eens een fiets met 42 binnenblad gehad en dat was echt perfect. Nederland is natuurlijk wel een beetje de uitzondering, bijna geen land waar het zo vlak is. Daarom zijn denk ik zo goed als alle racefietsen uitgerust met een compact en gatenkaascassette. In de meeste landen heeft de gemiddelde fietser dat gewoon nodig om een beetje lekker te fietsen.pepernooot schreef: ↑27 nov 2025 10:0653/39. 11-28 van ZTTO mist ook de 18 helaas. Kan prima dat je die niet mist... Of als je lage-zone snelheid wat lager ligt, kun je prima naar binnenblad an sich.
Nu is mijn lage zone snelheid rond de 34-35/u en dan is die 39 eigenlijk net weer te klein, of je zit al snel op de 39-11 (front-derailleur-rub) . Dus wel overwogen daar een 42 op te doen ooit... Maar dat had ik gepland als die 11s CS-6800 11-23 uit de verkoop ging. Waar ik wel op anticipeerde... maar tot heden nog steeds te koop blijft gelukkig.
Als je je niet stoort aan het gemis van de 18, zeg dan gewoon niets. Profs trappen een standaard groter vermogen ook in trainingsritjes en krijgen hun materiaal allemaal gesponsord (lees: mag je niet openbaar over klagen). Ik ben geen prof, maar wel niveau top10 in Gran Fondo's en win/won wel eens wat koersjes. Wat voor velen de 18 is, is voor de profs een 17 door hun hoger standaard vermogen, die 15-16-17 zit overal wel op... En yes, er wordt ook in het elite peloton geklaagd dat die 18 er niet is, voor trainingsritten. "Ben ik nu zo slim, of ...... " Nu pun intended.Kwestie van mogelijkheden benutten die er gewoon jaren waren... maar 'omwille van de meute' moet je het maar slikken?
Ik rij al 18 jaar jaar onafgebroken prima mét die (11-12-13-14-15-)16-17-18-19.... zowel 10 als 11 speed. En 12 speed kan dat gewoon ineens eigenlijk niet? Lastig, om dat dan in te leveren. En daar word je héél snel mee geconfronteerd als je dan niet met zo'n cassette rijd, in NL.
En zoals gezegd, luxe probleem.. maar mijn cruise-snelheid, waar ik 80% van de tijd in NL op rijd, is nu eenmaal op die 17-18-19 bij 34-36 per uur... En dat is nu eenmaal wat rapper dan veel anderen, dus raakt mij dat meer dan de gemiddelde wielrenner wrschnlk, die vaak naar binnenblad kunnen.
Mijn kruissnelheid ligt meestal zo rond de 32-33 per uur en dan fiets ik het liefst wel op het buitenblad, maar om eerlijk te zijn: ik heb er eigenlijk nooit echt bij nagedacht dat een tandje tussen de 17 en 19 best fijn is. Ik hoop niet dat ik er nu extreem op ga letten elk ritje
Sterker nog, dat zijn Edco cassettes. Worden gemaakt door Recon. Is mij bevestigd door Recon zelf.
@Rene
Je vergeet dat zowel MVDP als Pogi niet op het vlakke wonen.
@Rene
Je vergeet dat zowel MVDP als Pogi niet op het vlakke wonen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43450
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14