Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
Even een topic-reanimatie:
Gisteren eerste ritje met een ZTTO 11-34.
+ gewicht is wel echt een stuk lager (ong 100gr)
+/- ik vind die oilslick-kleur best tof en zeker anders dan anders (maar dat is persoonlijk; er is ook een ‘gewone’ stalen)
+/- prijs is maar klein beetje lager dan een gewone Ultegra (im Sonderangebot), dus verwacht geen enorme besparing
+/- ik moest mijn derailleur een behoorlijk eind afstellen voor het ratelvrij liep, dus switchen tussen wielsets wordt nog leuk.
- op de werkstand schakelt het erg rauw (tot ‘onnauwkeurig’ aan toe)
+/- op de weg werkt het best OK (maar verwacht geen Shimano-smoothness).
Kortom, als experiment geslaagd als je een lekker blingy weightweenie setup wilt zonder al te veel kosten.
Als deze cassette is versleten ga ik denk ik toch weer voor een OEM.
Gisteren eerste ritje met een ZTTO 11-34.
+ gewicht is wel echt een stuk lager (ong 100gr)
+/- ik vind die oilslick-kleur best tof en zeker anders dan anders (maar dat is persoonlijk; er is ook een ‘gewone’ stalen)
+/- prijs is maar klein beetje lager dan een gewone Ultegra (im Sonderangebot), dus verwacht geen enorme besparing
+/- ik moest mijn derailleur een behoorlijk eind afstellen voor het ratelvrij liep, dus switchen tussen wielsets wordt nog leuk.
- op de werkstand schakelt het erg rauw (tot ‘onnauwkeurig’ aan toe)
+/- op de weg werkt het best OK (maar verwacht geen Shimano-smoothness).
Kortom, als experiment geslaagd als je een lekker blingy weightweenie setup wilt zonder al te veel kosten.
Als deze cassette is versleten ga ik denk ik toch weer voor een OEM.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43451
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb niet de oil-slick, maar verder herken ik mij volledig in bovenstaande. Als het goed is afgesteld werkt het best prima, maar ivm wielen wisselen ga ik toch terug naar shimano.
Alleen de Recon blijft, die is wel prima. Wel ander prijskaartje en koop je puur voor gewicht en de 18.
Alleen de Recon blijft, die is wel prima. Wel ander prijskaartje en koop je puur voor gewicht en de 18.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
eddyvenema
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 25 aug 2025 08:43
Hier een campa set-up 11-speed nu met recon cassette en kmc ketting. Lijkt goed te gaan maar ervaar ook wat eerder in dit topic is vermeld dat bij veel kracht zetten en juist heel weinig het schakelen 100% gaat en bij gemiddeld kracht 95%.
Wat ik me afvroeg, is de bevestiging op de body. Ipv elke kransje contact heeft met de body is het nu slechts bij het grote kransjes en bij de kleinste. Voor m’n gevoel minimaal. Slijt de body daardoor niet sneller?
Wat ik me afvroeg, is de bevestiging op de body. Ipv elke kransje contact heeft met de body is het nu slechts bij het grote kransjes en bij de kleinste. Voor m’n gevoel minimaal. Slijt de body daardoor niet sneller?
Antwoord : nee, Sram Red cassettes zijn al 10 jaar zo. Die rusten alleen op grote en kleine kransje.eddyvenema schreef: ↑25 aug 2025 08:54 Hier een campa set-up 11-speed nu met recon cassette en kmc ketting. Lijkt goed te gaan maar ervaar ook wat eerder in dit topic is vermeld dat bij veel kracht zetten en juist heel weinig het schakelen 100% gaat en bij gemiddeld kracht 95%.
Wat ik me afvroeg, is de bevestiging op de body. Ipv elke kransje contact heeft met de body is het nu slechts bij het grote kransjes en bij de kleinste. Voor m’n gevoel minimaal. Slijt de body daardoor niet sneller?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43451
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Campa heeft sowiso hogere plines op de body zitten, daar is dit nooit een issue.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Begin negentiger jaren heb ik een Cannodale frame (alu 3.0) opgebouwd met alleen EDCO-onderdelen.
Destijds kostte dat nog een behoorlijke som geld maar het voordeel was dat je het balhoofd en de trapas niet hoefde los te halen want daarop hadden ze vetnippels aangebracht. Om te servicen kreeg je daarbij een klein, speciaal daar voor ontwikkeld, vetpompje erbij. Was apetrots op het resultaat en bijna twintig jaar van genoten..
Destijds kostte dat nog een behoorlijke som geld maar het voordeel was dat je het balhoofd en de trapas niet hoefde los te halen want daarop hadden ze vetnippels aangebracht. Om te servicen kreeg je daarbij een klein, speciaal daar voor ontwikkeld, vetpompje erbij. Was apetrots op het resultaat en bijna twintig jaar van genoten..
...
-
pepernooot
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 nov 2025 16:50
Angstvallig stil hier. Eigenlijk geen goede betrouwbare polder cassette voor het vlakke nog steeds voor 12s, tenzij je inlevert op topsnelheid en drive-efficiency door kleinere kettingbladen te monteren om 'het probleem' te omzeilen.
++ 10-speed had 11-21 (al dan niet samengesteld, DA was wel érg duur), 2009-2020 mee gereden (dubbel, 50-38 maar die 50 was te krap toen de wedstrijden kwamen in 2020). Maar heel fijn dat je 15-16-17-18-19 had, zelfs 9 kransjes single step toen al!!
++ 11-speed heeft thank-god, nog steeds de CS-6800 11-23, mét 15-16-17-18-19 !! En nog steeds (!!) te koop en in assortiment in 2025. Wordt dus genoeg verkocht voor Shimano om te blijven produceren (groep uit 2013!). Er is dus wel vraag naar zulke polder cassettes.... Basically de 11-21 van 10 speed + een 23 erbij. Perfect! De keren dat ik 11-25 kocht merkte ik het meteen... 17 naar 19.
++ 12-speed heeft...
-Shimano 11-30
, zonder de 18.
-Sram 10-28, ook zonder 18, maar door de 10 compenseerbaar met kleiner blad en je moet een flattop drivetrain draaien.
-Campa... zonder 15-16-16-17-18-19 ook...
-En dure RECON/E.Dubied 11-25 cassettes (met 16-17-18-19) die het kunnen begeven bij een sprint.
-En Miche.... niemand die de losse kransjes verkoopt, alleen de nutteloze 16-18-20-22 verspringingen in standaard K12 cassettes.
-Vergeet ik iets?
++ 13-speed...
-Sram vooralsnog: nutteloos, fixed 10-46, ook geen kleinere mogelijk, het is letterlijk een 12 speed cassette + 1 grote 46 erbij. Ramp op het vlakke en peperduur.
-Campa: EUREKA! Inderdaad goede voorbeeld met 11-29: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26-29. Maar alleen nog Super-Record ofzo, groep waarvan ik drie mooie fietsen kan kopen.
-Shimano: laten we hopen dat ze ook met die 11-30 cassette komen, maar dan met de 18 erin: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-27-30. Karamba!
Shimano 12 speed sla ik dus sowieso over, maar m'n 11s groep is aan vervanging toe, dat is dan weer jammer. Wel zo gek om dan 11 er nog weer op te zetten, op een 5 jaar oude, maar verder moderne aero racert. Ik heb al ervaring met Sram op de TT met 54 met 10-28, maar ohh, wat mis ik de 18 daar bij <37-38 per uur... En dat rij je soms wel met tegenwind en rustige zone als plan.
Ik ga maar voor Sram dan... 50 bij 10-28... nog even uitrekenen hoe dat valt, zonder de 18. Of toch 48t.... (maar moet ook nog wel 65 kunnen halen, wordt wel eens gehaald...) Of durf ik toch Recon/E.dubied aan met 3sec pieken naar 1500W en had de poster hier bij het verkeerslicht gewoon pech of meer powerrrrrr.... Alsnog zou ik voor Sram gaan 1x setup, maar kan ook prima met Shimano ketting en cassette 11-28 12s mét 15-16-17-18-19, áls die er was geweest....
Indien serieuze pukkels of hoogtemeters ging het 'bergwiel' erin met normale berg-cassettes, dan neem je gebrek aan 1-step voor lief.
Luxe problemen!
Maar iemand met nog lieve suggestie?
++ 10-speed had 11-21 (al dan niet samengesteld, DA was wel érg duur), 2009-2020 mee gereden (dubbel, 50-38 maar die 50 was te krap toen de wedstrijden kwamen in 2020). Maar heel fijn dat je 15-16-17-18-19 had, zelfs 9 kransjes single step toen al!!
++ 11-speed heeft thank-god, nog steeds de CS-6800 11-23, mét 15-16-17-18-19 !! En nog steeds (!!) te koop en in assortiment in 2025. Wordt dus genoeg verkocht voor Shimano om te blijven produceren (groep uit 2013!). Er is dus wel vraag naar zulke polder cassettes.... Basically de 11-21 van 10 speed + een 23 erbij. Perfect! De keren dat ik 11-25 kocht merkte ik het meteen... 17 naar 19.
++ 12-speed heeft...
-Shimano 11-30
-Sram 10-28, ook zonder 18, maar door de 10 compenseerbaar met kleiner blad en je moet een flattop drivetrain draaien.
-Campa... zonder 15-16-16-17-18-19 ook...
-En dure RECON/E.Dubied 11-25 cassettes (met 16-17-18-19) die het kunnen begeven bij een sprint.
-En Miche.... niemand die de losse kransjes verkoopt, alleen de nutteloze 16-18-20-22 verspringingen in standaard K12 cassettes.
-Vergeet ik iets?
++ 13-speed...
-Sram vooralsnog: nutteloos, fixed 10-46, ook geen kleinere mogelijk, het is letterlijk een 12 speed cassette + 1 grote 46 erbij. Ramp op het vlakke en peperduur.
-Campa: EUREKA! Inderdaad goede voorbeeld met 11-29: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26-29. Maar alleen nog Super-Record ofzo, groep waarvan ik drie mooie fietsen kan kopen.
-Shimano: laten we hopen dat ze ook met die 11-30 cassette komen, maar dan met de 18 erin: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-27-30. Karamba!
Shimano 12 speed sla ik dus sowieso over, maar m'n 11s groep is aan vervanging toe, dat is dan weer jammer. Wel zo gek om dan 11 er nog weer op te zetten, op een 5 jaar oude, maar verder moderne aero racert. Ik heb al ervaring met Sram op de TT met 54 met 10-28, maar ohh, wat mis ik de 18 daar bij <37-38 per uur... En dat rij je soms wel met tegenwind en rustige zone als plan.
Ik ga maar voor Sram dan... 50 bij 10-28... nog even uitrekenen hoe dat valt, zonder de 18. Of toch 48t.... (maar moet ook nog wel 65 kunnen halen, wordt wel eens gehaald...) Of durf ik toch Recon/E.dubied aan met 3sec pieken naar 1500W en had de poster hier bij het verkeerslicht gewoon pech of meer powerrrrrr.... Alsnog zou ik voor Sram gaan 1x setup, maar kan ook prima met Shimano ketting en cassette 11-28 12s mét 15-16-17-18-19, áls die er was geweest....
Indien serieuze pukkels of hoogtemeters ging het 'bergwiel' erin met normale berg-cassettes, dan neem je gebrek aan 1-step voor lief.
Luxe problemen!
Bel Matthieu van der Poel even… die fietst al wat jaren zonder de 18 in de cassette en dat gaat best aardig. Ook ene Pogaçar heeft wel eens de Tour de France gereden met een 11-34 cassette zonder 18…
Altijd dat gejank zonder de 18
.. gewoon je trapfrequentie wat aanpassen en je bent er ook.. of zouden de toppers een geheime 18 hebben… ??
Altijd dat gejank zonder de 18
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 
En in combinatie met welke voorbladen dan? Ik rij het grootste deel van het jaar met een 11-28 cassette (11-speed) en 53-39 (in het hooggebergte 52-36) en mis de 18 eigenlijk nooit.
Ik heb sinds kort een ZTTO cassette. Iets lawaaierig dan een 105 exemplaar, maar het schakelt en bevalt prima.
Ik heb sinds kort een ZTTO cassette. Iets lawaaierig dan een 105 exemplaar, maar het schakelt en bevalt prima.
-
pepernooot
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 19 nov 2025 16:50
53/39. 11-28 van ZTTO mist ook de 18 helaas. Kan prima dat je die niet mist... Of als je lage-zone snelheid wat lager ligt, kun je prima naar binnenblad an sich.tommeke14 schreef: ↑26 nov 2025 23:21 En in combinatie met welke voorbladen dan? Ik rij het grootste deel van het jaar met een 11-28 cassette (11-speed) en 53-39 (in het hooggebergte 52-36) en mis de 18 eigenlijk nooit.
Ik heb sinds kort een ZTTO cassette. Iets lawaaierig dan een 105 exemplaar, maar het schakelt en bevalt prima.
Nu is mijn lage zone snelheid rond de 34-35/u en dan is die 39 eigenlijk net weer te klein, of je zit al snel op de 39-11 (front-derailleur-rub) . Dus wel overwogen daar een 42 op te doen ooit... Maar dat had ik gepland als die 11s CS-6800 11-23 uit de verkoop ging. Waar ik wel op anticipeerde... maar tot heden nog steeds te koop blijft gelukkig.
Als je je niet stoort aan het gemis van de 18, zeg dan gewoon niets. Profs trappen een standaard groter vermogen ook in trainingsritjes en krijgen hun materiaal allemaal gesponsord (lees: mag je niet openbaar over klagen). Ik ben geen prof, maar wel niveau top10 in Gran Fondo's en win/won wel eens wat koersjes. Wat voor velen de 18 is, is voor de profs een 17 door hun hoger standaard vermogen, die 15-16-17 zit overal wel op... En yes, er wordt ook in het elite peloton geklaagd dat die 18 er niet is, voor trainingsritten. "Ben ik nu zo slim, of ...... " Nu pun intended.
Ik rij al 18 jaar jaar onafgebroken prima mét die (11-12-13-14-15-)16-17-18-19.... zowel 10 als 11 speed. En 12 speed kan dat gewoon ineens eigenlijk niet? Lastig, om dat dan in te leveren. En daar word je héél snel mee geconfronteerd als je dan niet met zo'n cassette rijd, in NL.
En zoals gezegd, luxe probleem.. maar mijn cruise-snelheid, waar ik 80% van de tijd in NL op rijd, is nu eenmaal op die 17-18-19 bij 34-36 per uur... En dat is nu eenmaal wat rapper dan veel anderen, dus raakt mij dat meer dan de gemiddelde wielrenner wrschnlk, die vaak naar binnenblad kunnen.
Ik combineer de 53-39 met een 11-25 cassette. Dan heb je geen 18 nodig.tommeke14 schreef: ↑26 nov 2025 23:21 En in combinatie met welke voorbladen dan? Ik rij het grootste deel van het jaar met een 11-28 cassette (11-speed) en 53-39 (in het hooggebergte 52-36) en mis de 18 eigenlijk nooit.
Ik heb sinds kort een ZTTO cassette. Iets lawaaierig dan een 105 exemplaar, maar het schakelt en bevalt prima.
E. Dubied. keus genoeg.
• 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 | 163g
• 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26 | 156g
• 11-12-13-14-15-16-18-20-22-24-26-28 | 191g
• 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26-29 | 203g
• 12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28-32 | 212g NEW
• 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25 | 163g
• 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26 | 156g
• 11-12-13-14-15-16-18-20-22-24-26-28 | 191g
• 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-26-29 | 203g
• 12-13-14-15-16-17-18-19-21-24-28-32 | 212g NEW
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.