Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2025 12:27

2 snelladers in de straat naar Colporteur ;-)

Maar wel eens met Rene. De electra-infrastructuur wordt veel te langzaam ontwikkeld. Dit kon je 10jr geleden al aan zien komen. Maar de huidige politiek lost geen enkel probleem op, is alleen maar populistisch aan het roeptoeteren (vrijwel alle partijen). En bijv een slimme laadpaal die communiceert met je zonnepanelen en slim laadt en terugleverboete voorkomt is zo duur dat gewoon dom laden minimaal 5-6jr goedkoper is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 31 aug 2025 12:35

daniel1975 schreef: 31 aug 2025 12:27 2 snelladers in de straat naar Colporteur ;-)
Je bedoelt net na de brug / supermarkt linksaf richting Le Colporteur ?? Die was 2x defect zag ik in de week dat wij er waren. Of het een snellader was weet ik niet óf jij moet een andere bedoelen.

Ik heb gewoon snel diesel getankt bij de Intermarche ( in ca 3min. volle tank ).
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 31 aug 2025 12:41

leon1 schreef: 29 aug 2025 22:42
Lcsmet schreef: 29 aug 2025 17:13 Ik heb een hybride en heb op vakantie geen enkele keer aan de laadpaal gehangen.
Mijn auto heeft een 2500cc benzine motor en die rijdt ook wel goed zonder ondersteuning van de electromotor.
Fijn voor jou maar ik denk dat je het punt mist hier.
?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 aug 2025 14:09

havana schreef: 31 aug 2025 10:46
daniel1975 schreef: 29 aug 2025 16:40 EV is gewoon nog niet volwassen, al denken sommigen van wel. Dat stomme gedoe met compatibiliteitsproblemen met pasjes, absurd grote prijsverschillen en niet met je NFC chip op je bankpas/telefoon kunnen betalen is gewoon heel slecht.
Ja, de autos zijn tegenwoordig best goed (alleen zwaaaaaaaar), maar alles er omheen is matig.
Inmiddels hebben de Chinezen al een model dat met 1000 (!!) KW kan laden, aan twee chargers tegelijk. Zodra dit soort oplossingen mainstream worden is het hele laadgebeuren gewoon opgelost. Dat zal echter echt nog even duren. Je ziet nu al dat snelladers zelden de snelheid halen die ze technisch aankunnen, omdat er gewoon niet genoeg stroom beschikbaar is.

Ik heb een hybride en heb op vakantie geen enkele keer aan de laadpaal gehangen.
Mijn auto heeft een 2500cc benzine motor en die rijdt ook wel goed zonder ondersteuning van de electromotor.
Ik had hetzelfde kunnen doen maar ik vond het stiekem toch wel heel leuk, dat laden. Ondanks het feit dat niet goedkoper is dan gewoon op peut rijden.
Als we allemaal elektrisch rijden omdat we overal 1000kw kunnen laden, hebben we een gigantisch overgedimensioneerd stroomnet nodig. Beter ontwikkelen we collectief een kwartiertje geduld. Dat kost niks, is niet slecht voor het milieu en sponsort geen schimmige regimes.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 31 aug 2025 16:11

Laadsnelheid is al geen probleem meer bij de nieuwere modellen. Ik kan straks in 20 minuten van 10 naar 80% laden.
Testen wijzen uit dat dit ook gewoon gehaald wordt, zelf op zwarte zaterdag op diverse locaties in Frankrijk, nu is Frankrijk wel een van de beste landen als het om laden gaat uitgezonderd de nordics

Nou je komt na een 2 a 2 en half uur aan, zet hem aan de lader, gaat twee om twee naar het toilet, je laad immers je dure fiets niet alleen en je bent snel een 15 minuten tot 20 verder en de auto is weer vol.

Je kan toch niet zeggen, dat stel het gaat straks 4x zo snel. Het hele concept ev nu niet werkt omdat je onderweg 4 x 15 minuten langer stilstaatven dat max 4 keer per jaar voor de gemiddelde.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2025 18:16

Probleem is niet het laden zelf, maar de wachttijd als er mensen staan te wachten. Dan sta je zo een uur uit je neus te peuteren. Daarom hier bewust een hybride ipv EV. Al had ik diep in mijn hart gewoon liever de oude 2.0L 180pk TDI gehad.
Electisch is vooral leuk als je goedkoop thuis kunt laden

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 aug 2025 18:33

Het hele concept zomervakantie is natuurlijk ook te debiel om er de infrastructuur op aan te passen. Allemaal in dezelfde paar weken (waarin het juist hier ook doorgaans prima weer is) afreizen naar gebieden waar het 5 maanden per jaar lekker weer is.

Ik doe ook vrolijk mee, maar het is wat mij betreft meer een kwestie van verwachtingspatroon bijstellen dan eisen dat de overheid dingen oplost.
Sowieso lijkt mij dat een taak van het bedrijfsleven. Er staan al genoeg gesubsidieerde palen denk ik.
Campagnolo Ultra Dork

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2025 19:07

Ik wil best (lees: heel graag!) aan vakantiespreiding doen. Maar school vindt dat geen goed idee. Die doen al moeilijk over een lang weekend. Er wordt nu al op weet ik niet hoeveel niveaus in de klas gewerkt, waarom niet 3 weken collectief vakantie en 3 weken vrij invulbaar? Wij gaan volgend jaar naar Azie, maar zou veel liever buiten de zomervakantie gaan ivm weer en ticketprijzen.
En als dan ook alle vakantielokaties in Europa stoppen met de verplichte zaterdag-zaterdagboekingen is er veel meer mogelijk.

Edit: overheid-oplossingen moeten EU geregeld worden. In NL kunnen ze wel EV’s pushen, maar in grote delen van Europa loopt het achter. Dat motiveert ook niet. In Frankrijk worden nog nieuwe diesels verkocht…

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 31 aug 2025 19:33

Die verplichte zaterdag- zaterdag boekingen slaan toch ook eigenlijk helemaal nergens op?
Ik heb het nooit begrepen en ik vind het eigenlijk steeds vreemder vinden.
(Sorry. Even off topic, inhakend op een on-topic bericht. Het zit erg diep:) )
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2025 19:55

CampaYolo schreef: 31 aug 2025 19:33 Die verplichte zaterdag- zaterdag boekingen slaan toch ook eigenlijk helemaal nergens op?
Tuurlijk wel, stel je voor dat een huisje 2 dagen leeg staat....
Maar dat zou het wel stuk aantrekkelijker maken om buiten de weekenden te rijden.

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 31 aug 2025 20:13

daniel1975 schreef: 31 aug 2025 19:55
CampaYolo schreef: 31 aug 2025 19:33 Die verplichte zaterdag- zaterdag boekingen slaan toch ook eigenlijk helemaal nergens op?
Tuurlijk wel, stel je voor dat een huisje 2 dagen leeg staat....
Maar dat zou het wel stuk aantrekkelijker maken om buiten de weekenden te rijden.
Wij boeken om het even in welk seizoen gewoon wanneer we willen hoor. Nooit last van verplichte aankomst- of vertrekdagen.
Dat gaat dan over Airbnb. Booking dot com en dergelijke.
Nooit campings trouwens want dat trek ik niet(!)
De prijzen tussen die twee zijn overigens vaak vergelijkbaar heb ik gelezen…
Adversity is the Catalyst of Change

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2025 20:30

De campings die wij zoeken zijn vaak ook flexibeler. Maar al die grote mega campings, resorts, etc is vaak zat-zat.

Plaats reactie