Standplaats: Bormio
Da's ongetwijfeld heel mooi en veelal een geheel andere wereld! Hebben jullie dan een nagenoeg volledige gravelronde gereden, of 'alleen' de fraaie gravelweg vanuit Arnoga via de Passo di Verva naar Rifugio Eita en verder over verharde wegen, zoals in deze BRM – Rifugio Malghera (99 km, 2600 hm)?
Begonnen vanaf Bormio met het fraaie fietspad langs de Adda en dan een klein plukje Foscagno tot Arnoga, en daar begint de fun. Onverhard naar Eita en vanaf daar loopt idd een asfaltweg maarrrr aan de andere kant van de vallei ook een weergaloos gravelpad. Die moet je hebben.
-
lochtejans
- Forum-lid
Wij gaan 7 september die kant en willen vanuit Bormio het rondje Mortirolo en de Gavia gaan fietsen. Hopelijk kunnen we er dan langs en zorgt de huidige regenval niet voor nog meer problemen.Woefdram schreef: ↑24 aug 2025 20:28 Ik kan hier inmiddels zelf een update over geven, de weg is inderdaad afgesloten voor alle verkeer, maar je kunt er met de fiets probleemloos omheen laveren. Dat was iigv vandaag, zondag, of het er op werkdagen anders uitziet is moeilijk te zeggen. Het wegdek is hier en daar beschadigd, maar geen probleem.
Vandaag was de Stelvio uit voorzorg weer dicht, tot morgenochtend, ivm de zware regenval en risico op landslides. Nu moet ik er ook niet aan denken om geraakt te worden of bovenop erachter te komen dat je niet meer naar beneden naar huis kunt.
Als je ook gaat gravelen heb ik nog wel wat routes voor je. Eita was al genoemd en daar zijn eergisteren de route door Val Mora en gisteren de Stelvio Gravel ofwel “de 4e opgang van de Stelvio” aan toegevoegd. Die eerste is een absolute aanrader, zelfs ondanks dat je de ronde afmaakt met de Umbrail over asfalt om weer thuis te komen. Van de laatste, Stelvio Gravel, hebben we ons jaren afgevraagd hoe/wat het zou zijn, dat weten we nu, en hoeven we niet per se nog een keer ondanks de fenomenale uitzichten.
-
lochtejans
- Forum-lid
Ik heb wel een gravelbike (met zowel een gravel als een race wielset) maar m’n maten niet. Delen mag altijd dan denk ik nog ff na of ik ook de gravel wielset meeneem.