ik vind het alleen maar jammer dat een GRX400 groep erop zit, ik zal temniste voor een GRX600 gaan.
de speedster 20 voor 1699 zal ideaal zijn maar de kleur is imho afschuwelijk
Fiets Magazine nr. 01-2026 is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!

mijn advies; koop een comfortable racer waar je minimaal 35mm profiel banden in kunt steken.alby72 schreef: ↑31 mar 2020 21:47 knip
Mijn gebruik zal voor 60/70% van de tijd op normale wegen zijn. .daarom mijn keus op een gravel fiets die iets beter op normale wegen dan bospaden presteert. De enige reden waroom ik niet voor een racefiets heb gekozen is puur geometrie en zithouding. Ik wil graag wat meer rechtop en relax zitten. En nee, het wordt geen heren hybride/stadfiets![]()
knip
Meeste frames bieden met 700c (28inch) de mogelijkheid tot 40mm (met hooguit kleine nopjes). In geval van 650B bieden die frames de mogelijkheid tot 54mm met noppen en 60mm glad. Dit opent niet alleen de mogelijkheid tot het rijden in de modder, maar ook op het strand. Je kan op vakantie de ruigere lokale natuur in. Maar zelfs hier in de omgeving (veel relatief goede gravel- en bospaden), merk ik dat ik makkelijker stuur dan maten met 40mm. Je hebt gewoon meer grip en conform, en ik heb niet het idee dat je snelheid inboet. In mijn omgeving stappen er dan ook meer en meer over op 650B). Ik gebruik met 700c set helemaal niet meer (met 35mm Schwalbe Kojak), en heb recent juist twee upgrade sets gekocht (crankbrothers Iodine 3 voor het ruigere werk en FFWD Outlaw AM carbon voor het graveren in NL). Doet me denken dat ik wat sets moet gaan aanbieden in te koop sectiet2300 schreef: ↑01 apr 2020 10:50Waarin weegt die 650 nu echt door tov een brede 700 wielset?JoostG schreef: ↑01 apr 2020 09:33 Ik ben verrast dat niemand de mogelijkheid tot gebruik van 650B wielen (27.5 inch) mee laten wegen in de keuze (banden tot 55/60mm). Dat maakt de fiets nog breder inzetbaar, en dat is volgens mij de bedoeling van een gravelbike. Iedereen in mijn omgeving die met 650B kan rijden, doet dat ook. Ikzelf weet niet beter: setje wielen met profieloze banden (voor strand en droge condities) en setje wielen met moppenbanden voor modder, MTB tracks en hoogteverschil en rotsen.
Voor mijn gevoel komt de 650 nog niet echt door als een blijvertje? Ik zie maar weinig directe gravelwiel setjes te koop. Dus met juiste body en as-diameters.
Ik heb recent een nieuwe 700 set gespaakt, en heb uit mijn oude wielen de naven over. Ik twijfel, of weer een 700 velg te spaken, of een 650b. Zoek eigenlijk naar doorslaggevende ervaring voor de 650 variant!?
Yep. Blij dat ie met mijn advies is gaan shoppen. Prima fiets voor zijn doelen. En idd, een licht wielsetje zou een mooie upgrade zijn.... maar eerst maar eens lekker fietsen met die scott.