Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets of mountainbike kopen

rowink
Forum-lid

rowink 22 mar 2018 11:01

Hoezo is een gravel racer ideaal als je niet al te veel wilt fietsen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mar 2018 11:15

Omdat er dan maar één fiets in de weg staat in de schuur :mrgreen:

Ook als je veel fietst kan een gravelracer ideaal zijn hoor (bij mij in ieder geval wel).
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mar 2018 11:31

Stalen gravelracers zijn meer een lifestyle dingetje. Je maakt een statement dat je een echte avonturier bent. Zelfs als ergens in de Amazone je frame breekt kan een local hem voor je lassen.
Functioneel voegt het niet zoveel toe hier in West-Europa, voornamelijk gewicht. (Spreekt de liefhebber van stalen racefietsen)
Campagnolo Ultra Dork

marcus66
Forum-lid

Gebruikersavatar marcus66 22 mar 2018 12:27

Mijn vraag is waarom je voor je doel (naar Parijs fietsen, toch?) een racefiets of mountainbike zoekt.
Dit soort meerdaagse (en langere) tochten met bepakking heb ik altijd op een hybride gedaan (zo'n sportieve toerfiets met goedkope MTB groep, dragers, spatborden en verlichting). Mijn eerste, nieuw gekocht voor Fl(!) 1090 heeft 23 jaar dienst gedaan als woon-werk- en vakantiefiets. Sinds 2 jaar heb ik een nieuwe van € 700. Overigens heeft deze dezelfde wielen als de meest luxe en 3x zo dure uitvoering van hetzelfde merk. Een mountainbike of racefiets vragen imho veel aanpassingen en/of opofferingen.
En nu ben ik fietsen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mar 2018 13:25

Maar als de enige geplande fietsreis er eentje is naar Parijs met lichte bepakking kun je prima toe met een racefiets, mountainbike of gravelracer. Als je de rest van het jaar een beetje sportief wilt fietsen heb je weer niet zoveel aan die hybride.
Ook als je vaker met de fiets op reis wilt kan een gravelracer een prima optie zijn. Koop een paar goede tassen (seat pack, frame pack) zoek/boek een paar B&B's/appartementjes/stacaravans en als je richting de bergen gaat laat je je zooi in het huisje en rijdt je met de racefietsers de bergen mee omhoog.
Campagnolo Ultra Dork

marcus66
Forum-lid

Gebruikersavatar marcus66 22 mar 2018 18:52

Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee van ts kijken en weet niet hoe hij zich dagelijks voortbeweegt, maar ik kan me voorstellen dat je meer plezier hebt van een echte racer/mtb (waar je passie maar ligt) plus een dagelijkse/vakantiefiets. Dat kan allebei, inclusief tassenset, voor de prijs van een gemiddelde gravelracer. Een alu racer met 105 kun je voor € 1000 scoren, en een goede toerfiets voor € 700.
En nu ben ik fietsen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mar 2018 20:46

Je moet het ook zien als racefiets en mountainbike ineen. Een oplossing voor het dilemma welke sportieve fiets ts wil. Het frame van zo'n Diverge is ook echt wel wat meer dan een instap alu racefiets.

Zeker als reactie op de openingspost heb je wel gelijk hoor maar gaandeweg het topic krijg ik de indruk dat er ook de wens is om regelmatig sportieve ritten te maken op de weg en in het bos. In dat geval ben je voor een allrounder al gauw meer dan 1300 euro kwijt en dan blijft de maat nog een probleem. De goedkopere versies van de Diverge zijn er b.v. niet eens in maat 64.
Campagnolo Ultra Dork

rowink
Forum-lid

rowink 29 mar 2018 21:22

Ik kan inmiddels niet wachten tot ik een eerste ritje op zo'n diverge kan maken. :) :)

Jammer genoeg, kan mijn locale dealer de specialized diverge comp E5 niet leveren tot half juli. Hoewel de gunfactor er is, vind ik dit wel erg lang wachten. Ik heb van de fietsenmaker begrepen dat alle fietsenmakers op hetzelfde platform bestellen, dus dat 't ook geen nut heeft om bij een ander te bestellen (tenzij 't direct uit hun eigen vooraad komt, weinig kans met een maatje 64 ;) )

Op een Engelse site zie ik 'm wel op voorraad staan. Dan zou hij volgens die site over één a twee weken in nederland zijn. Dan ga ik er vanuit dat ik de komende jaren wel zelf aan m'n fiets moet sleutelen en bij problemen niet snel bij een fietsenmaker terecht kan. Is dit makkelijk aan te leren of uberhaupt aan te raden?

https://www.cyclestore.co.nl/productDet ... oryID=8791

Heeft er hier iemand enige ervaring met dit Engelse bedrijf?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2018 22:10

Het is geen raketwetenschap maar ik neem aan dat jouw Specialized dealer die fiets ook wel wil onderhouden. Daar val meer aan te verdienen dan de verkoop van fietsen. Ook als je daar een fiets koopt gaat hij hem niet tegen kostprijs onderhouden.

De webshop ken ik verder niet.
Campagnolo Ultra Dork

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 mar 2018 11:55

rowink schreef: 29 mar 2018 21:22 Ik kan inmiddels niet wachten tot ik een eerste ritje op zo'n diverge kan maken. :) :)

Jammer genoeg, kan mijn locale dealer de specialized diverge comp E5 niet leveren tot half juli. Hoewel de gunfactor er is, vind ik dit wel erg lang wachten. Ik heb van de fietsenmaker begrepen dat alle fietsenmakers op hetzelfde platform bestellen, dus dat 't ook geen nut heeft om bij een ander te bestellen (tenzij 't direct uit hun eigen vooraad komt, weinig kans met een maatje 64 ;) )

Op een Engelse site zie ik 'm wel op voorraad staan. Dan zou hij volgens die site over één a twee weken in nederland zijn. Dan ga ik er vanuit dat ik de komende jaren wel zelf aan m'n fiets moet sleutelen en bij problemen niet snel bij een fietsenmaker terecht kan. Is dit makkelijk aan te leren of uberhaupt aan te raden?

https://www.cyclestore.co.nl/productDet ... oryID=8791

Heeft er hier iemand enige ervaring met dit Engelse bedrijf?
Is een gewoon goede internetaanbieder met soms heel scherpe aanbiedingen.
Stuur even vooraf een mail of ze deze fiets daadwerkelijk in stock hebben.
Vraag of ze de rembediening willen omwisselen, links bedient de achterrem bij een fiets uit Engeland. Als ze dat niet zien zitten vraag dan of ze je een korting willen geven (kan je altijd vragen trouwens) om het in Nederland zelf te doen of te laten doen.

En er zijn fietsenmakers genoeg die ook aan merkfietsen werken die niet bij hen gekocht zijn.

Even off-topic: Als ik het goed heb zijn er meer fietsenmakers die dan weer wel problemen hebben met echte internetmerken (Canyon/Rose) en grootwarenhuisfietsen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

rowink
Forum-lid

rowink 30 mar 2018 17:43

Ik ben helaas te laat om nog in contact te komen met ze, dit zou dan pas aankomende maandag worden. Als er in stock staat, kan ik er toch wel van uit gaan dat dit zo is?

Welke accessoires zijn verder een must voor de eerste ritjes?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 30 mar 2018 17:49

Pedalen, schoenen, kleding, helm, bidon + houder.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie