Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets of mountainbike kopen

rowink
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2018 13:35

rowink 16 jan 2018 15:00

Dag allemaal

Ik ben niet de eerste en zal zeker niet te laatste zijn om op dit forum jullie advies te vragen. In ieder geval bedankt alvast voor de hulp! :like:

Of dit artikel in het goeie forum geplaatst is hoor ik straks wel :)

Ik ben een lange jongen van 201,5 centimeter met een gewicht van 80-85 kilo met ongeveer de volgende lengtes.

Insteam: 62 cm
Trunk: 76 cm
Forearm: 35 cm
Arm: 74 cm
Thigh: 68 cm
Lower leg: 56 cm
Sternal notch: 173 cm

In de zomer wil ik samen met mijn vriendin een fietstocht maken naar Parijs. Mijn eerste gevoel zij dat ik 't liefst een mountainbike heb, alleen vraag ik mij af of dit ook ideaal is voor zo'n lange tocht. Is 't ook mogelijk om een fiets te kopen en daar de banden van te wisselen? Of is een mountainbike niet comfortabel op lange afstanden?

Kun je de veren ook vast zetten zodat de fiets niet meebeweegt over de weg?

Mijn budget is tot 1000 euro, is het wel mogelijk om hier een fiets voor de lange duur te kopen? Ik begreep uit andere artikelen al dat ik dan eigenlijk op marktplaats moet gaan kijken.

In 't 'FAQ nieuwe racefiets kopen' stond al dat je al recreatie rijder minimaal een Tiagra of Apex 105 wilt. Toch zie ik bij mountainbikes tot 1000 euro alleen maar Smimano's staan. Of is de Shimano XT significant verbeterd?

Mijn excuses als deze vragen al veel vaker gesteld zijn :?

In ieder geval bedankt voor de hulp en uw tijd! :) :)

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1499
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 16 jan 2018 16:01

Hi, welkom op het forum. Leuk plan zo'n tocht!

Uiteraard kun je banden wisselen. Er zijn lichtlopende slicks voor op de mtb, volop comfort heb je dan. Vering kun je uitzetten. Maar ik neem aan dat je over de verharde weg naar Parijs gaat fietsen. Dus waarom dan een zware mountainbike kiezen met vering die je niet wilt gebruiken? Een racefiets met 25 of 28mm banden kan ook heel comfortabel zijn, als je zadel en stuur maar fijn (en op de juiste plek ;-)) zitten en je geen knalharde racebak koopt. Tiagra is inderdaad goed zat.

Het grootste probleem is je lengte. Ik ben nog iets langer en spreek dus uit ervaring. Voor 1000 euro kun je normaal gesproken best een leuk fietsje scoren, maar in jouw maat is de keuze erg beperkt. Hier op ons forum kunnen ze je vast vertellen of er nog ergens een leuk overjarig model staat in een maatje Groot.
Afbeelding | Afbeelding

supermatt
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 11 jun 2010 00:51

supermatt 16 jan 2018 18:36

Wil je een fietstocht met bepakking gaan maken? Dan zou je wellicht eens je licht kunnen opsteken bij het forum van de Wereldfietser.
Een geveerd frame pakt met bepakking niet zo goed uit. Met jouw budget is het inderdaad handig om ook Marktplaats in de gaten te houden. Er zijn reisfietsen gebaseerd op een MTB geometrie, maar dan zonder geveerd frame. Ik heb iets dergelijks: een Surly Ogre. Succes!

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 16 jan 2018 19:24

Wanneer je met bepakking gaat fietsen, kun je beter met dikkere banden fietsen.
Dus geen 25mm oid.
Vering is ook niet zo’n goed idee als je aan je vork ook bagage wilt hangen.

Een mountainbike als vakantiefiets is in principe best een goed idee.
Maar op de meeste mountainbikes zitten geen bevestigingspunten voor een voor of achterdrager.

Je zou kunnen kijken naar een zgn vakantiefiets.
( zoek maar eens op koga of santos. Niet heel goedkoop).



Wat je ook kunt doen- en dat is eigenlijk veel leuker-eens kijken naar een “ do iT all” bike.
Meestal een fiets die je kunt gebruiken voor woonwerk, vakantie, maar waar je ook mee kunt mountainbiken!!
Kijk eens (tweedehands) naar fietsen van Surly, salsa, singular, of santos 4.29.

Moet het echt goedkoop, dan kun je ( net als ik) kijken naar een soort crosshibryde,
Zoals bijv een gazelle golfo oid.
Heb je voor €100 een frame en wat onderdelen.
Zelf eea upgraden en je kan op pad.

Oh ja; een raceverzet op een vakantiefiets, vind ik persoonlijk nogal zwaar.
Liever rijd ik met een lichter Mtb verzet.
Bergop met bagage valt niet echt mee.

Geen zin om marktplaats af te speuren?
Koop een nieuwe Batavus zonar met vaste vork.
Tubus voordrager erop en gaan..
.................

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 jan 2018 21:30

Wel dikke wegbanden (Big Apple), geen vering, ook niet van het zadel, mtb fundament is prima. Dragers zijn niet eens nodig. Er is bike-packing! Indien gewenst: dragers zijn te monteren met behulp van een zadelpenklem met extra schroefdraad. (m-gineering.nl). Is eenvoudiger bij velgremmen.
Ik ben bang dat de Batavus Zonar, prima fiets hoor, absoluut veel te klein is voor een +2m persoon!
Surly (bijv. Ogre) is heel goed fundament. Zelf opbouwen zal dan duurder zijn dan €1000,=, tenzij je kunt putten uit voorraad die op de plank ligt. Kant en klaar kopen weet ik niet, maar denk ik ook.
Voor een sleutelaar (het gaat immers niet om snelheid): https://link.marktplaats.nl/m1237712155

Bijscholing: Tiagra is groep van Shimano en Apex is groep van Sram (allebei voor een racefiets met krom stuur). Shimano XT is goed voor vele jaren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jan 2018 22:27

Lengte en budget zijn de beperkende factoren hier. Nieuw koop je waarschijnlijk geen fiets die een iemand van jouw lengte comfortabel met bepakking overal heen kan brengen. Die Zonar komt wellicht het dichtste in de buurt.

De beste kans heb je met een tweedehands vakantiefiets in een grote maat die geheel op orde brengt of een 29er MTB die je ombouwt.

Als je toch moet gaan ombouwen is het wellicht verstandig om met een tweedehandsje als basis te starten om de kosten te drukken.

https://link.marktplaats.nl/m1226005134 ik weet niet of dat frame al geschikt is voor een modernere groepset (min. 130mm inbouwbreedte voor het achterwiel).

https://link.marktplaats.nl/m1238489132

Het trainen is op een dergelijke fiets dan wel weer minder leuk misschien. En Parijs is misschien nog ver maar veel meer dan een paar fietsbroeken, wat onderbroeken, een trainingspak, een toilettasje en een paar slippers heb je niet nodig voor een overnachtingen in een bed & breakfast.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 17 jan 2018 16:11

De eerste fiets waaraan ik moest denken, gezien je fietsplannen en je budget, was een Giant Toughroad SLR. Type SLR 1 met lowrider en achterdrager was tot voor kort nog wel voor zo'n €1.000,= te koop. Helaas gaat de maatvoering van deze fiets niet zo ver, dat hij jou ook past met jouw lengte.

Ik rij zelf al zo'n 15 jaar op een Santos. Tenminste, voor wat het frame betreft. De overige onderdelen zijn in die jaren wel één of twee keer vernieuwd. Het beestje is al op alle continenten geweest, behalve Oceanië. Ik ben zeer content met de fiets.

Aanvankelijk reed ik hem met een vaste voorvork. Omdat ik een aantal malen fietsvakanties op grotendeels onverharde wegen deed, heb ik er later een verende voorvork ingezet. Ik blokkeer de vering, ook op verharde wegen, zelden. Alleen als hellingen zeer steil zijn, wil ik deze wel eens vastzetten.
Mijn fiets heeft een achterdrager en voor een Tubus Swing die speciaal voor verende voorvorken bedoeld is.

Ik denk, dat met name in het segment tot zo'n €1.000,= best wel wat MTB's met bevestigingspunten voor een achterdrager uitgerust zijn. Kijk bijvoorbeeld eens bij het aanbod van Cube.

Punt blijft natuurlijk wel, dat je als je alleen op asfalt rijdt, zo'n anderhalf tot twee kilo aan extra masa in de vorm van de verende voorvork moet meenemen, die je eigenlijk niet nodig hebt.

Als je voor een gebruikte fiets wil gaan, dan kun je op MP eens zoeken naar Santos Travelmasters. Volgens mij is daarin wel regelmatig aanbod binnen jouw budget.

Marxten
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 07 aug 2015 19:24

Marxten 18 jan 2018 09:12

Zelf heb ik voor zoiets een goedkope oude mountainbike gekocht. De laatste jaren zijn mountainbikes veel meer geschikt geworden voor hun eigen ding, maar die oude xc mountainbikes waren qua geometrie prima geschikt voor lange afstanden op vlak terrein. Trek 4300 oid met bevestigingspunten voor alles en nog wat en je houd nog budget over om wat (overwogen) upgrades te doen, zoals goede sterke wielen en licht lopende banden.

Voordelen: Je blijft binnen je budget, je kan veel leren over je eigen onderhoud doen
Nadelen: Zelfs in Nederland zijn er in jouw maat niet bijzonder veel 2e hands fietsen te vinden, je kan zomaar een kat in de zak kopen als je niet 100% weet wat je doet, deze fietsen zijn best zwaar...

rowink
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jan 2018 13:35

rowink 16 mar 2018 11:50

Bedankt voor alle snelle reacties en excuses voor mijn late reactie. Ik heb een tijd gewacht met de hoop de mountainbike van mijn oom te lenen, echter laat hij (misschien onbewust) weten dat hij dit toch liever niet heeft. Ik heb een tijdje op marktplaats zitten speuren naar mountainbikes en racefietsen en heb de volgende fietsen gespot. Stuk voor stuk goeie fietsen, lijkt mij. En ook in mijn formaat. Zelf lijkt het me ook erg gaaf om in de natuur op ruigere grond te rijden, vandaar dat mijn voorkeur naar een mountainbike uit ging.

Ik ben iemand die door zijn lengte vrij snel last heeft van zijn rug. Is er hier ook nog een fiets die beter is ten opzichte van de ander?

Ik zet hieronder een lijstje met fietsen die ik gespot heb en hoop dat ze er straks nog staan als ik m'n keuze maak ;)

Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie moeite!

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... =mympBuyer

Polly1950
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:52

Polly1950 16 mar 2018 12:14

Ik zou voor de eerste gaan. Cannondale zijn fietsen waar lange mensen meestal wat beter op zitten. Voor het geld, nog wat afdingen, kan je een vaste vork erbij kopen en misschien nog voor dragers. Als je dan een keer in de bossen wil fietsen kan je de vork wisselen. Bevalt het allemaal kan je deze weer goed doorverkopen en een fiets kopen die je dan echt wil en waar je verder voor kan sparen.
De carbon racefietsen lijken mij niet geschikt. Daar dragers op bevestigen kan misschien probleem voor het carbon zijn.

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 16 mar 2018 13:12

Misschien is dit wel een goeie: Salsa Vaya, Mooi werkpaard voor zoiets. Te koop bij de MTB 'buren'. Hou je nog wat geld over voor upgrades/vervanging van wat draaiende delen indien nodig.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=135784
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16243
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 mar 2018 15:41

Te klein en te vies (wie verkoopt hem nu zo?).

Het idee lijkt mij wel de beste oplossing maar dan denk ik eerder aan een Soma Double Cross. Maar waar vind je die in Nederland?

Een Specialized Diverge Comp E5 zou ook een optie kunnen zijn gezien de prijs van die carbon Cannondale. Die is er in maat 64, comfort gegarandeerd zou ik zeggen. Wel stevig aan de prijs voor wat je krijgt en vooral de Hydraulische schijfremmen ga je misschien missen. Aan de andere kant is het wel een zeer goede allrounder in een echt grote maat, die zijn erg zeldzaam en zeker als het uiterlijk je kan bekoren mag je de wat mindere specs ook wel voor lief nemen. Met (op termijn) een setje 650b wieltjes met off road bandjes erbij kun je prima de Nederlandse natuur verkennen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie