Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting slijtage asymmetrie

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 dec 2017 11:54

De originele vraag was of hij de door hem vooronderstelde onregelmatige slijtage van de ketting moet aanpakken door af en toe de ketting te verplaatsen op de tandwielen.
Mijn antwoord was dat alleen in specifieke gevallen de ketting steeds op dezelfde plaatsen wordt belast en daarom doorgaans een ketting regelmatig slijt.
Tenzij de ketting 96, 120 of 144 schakels telt verplaatst de ketting zich permanent over het kettingblad.
Schakels tellen dus.....overigens zou het wel duivelse pech zijn als de 48x16 op het Santos frame net tot het verkeerde aantal schakels zou leiden...
Edit , de ketting is 108 schakels en dat is prima om de slijtage te spreiden
De ketting schuift per toer van de trapas
Onregelmatige slijtage kan je alleen vaststellen door een punt van de ketting permanent te markeren en op steeds dezelfde pakweg 4 lokaties de verlenging met een schuifmaat te meten, dat heeft ie vast niet gedaan.
Of wel?
Laatst gewijzigd door Keezx op 12 dec 2017 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 11 dec 2017 12:57

scottwilko schreef: 11 dec 2017 11:22 Nu neem ik het toch even op voor Nova.
Als je een reactie schrijf, duik even in de materie. Het gaat hier om een single speed met zo min mogelijk onderhoud. Ovaal blad is niet mogelijk door het moeten toevoegen van een kettingspanner.
En de problemen hier beschreven zijn problemen die Nova op een of andere manier ervaart, en daar wil hij een oplossing voor. Tot zo ver ben ik het met Nova eens.
Het is een herhaling van zetten die Nova steeds doet.

Ik stel Nova voor om gebruik te maken van dit topic om eens wat meer met ons te delen.

Ik ben benieuwd naar waarom elke keer de blijkbaar zelfde vragen. Hij (neem ik aan) lijkt wel een ketting- en tandwielenfetisjist...

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 dec 2017 14:10

scottwilko schreef: 11 dec 2017 07:56 Ik zou wel eens aanwijsbare bewijzen willen zien van het ovale tandwiel van Nova. Meet deze eens goed op met de schuifmaat, en post deze resultaten samen met een foto van het tandwiel hier in dit topic. Want persoonlijk heb ik hier ook nog nooit van gehoord.
Die bewijzen zijn er niet, want kettingbladen worden simpelweg niet ovaal.
De aandrijfkant van de tanden slijt uit, maar dat is/noem je dan niet ovaal.
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 dec 2017 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig

Marxten
Forum-lid

Marxten 11 dec 2017 14:52

Sheldon Brown reed ook fixed met biopace chainrings, dus in hoeverre dat daadwerkelijk een probleem zou zijn...

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 11 dec 2017 15:17

Keezx schreef: 11 dec 2017 14:10
scottwilko schreef: 11 dec 2017 07:56 Ik zou wel eens aanwijsbare bewijzen willen zien van het ovale tandwiel van Nova. Meet deze eens goed op met de schuifmaat, en post deze resultaten samen met een foto van het tandwiel hier in dit topic. Want persoonlijk heb ik hier ook nog nooit van gehoord.
Die bewijzen zijn er niet, want kettingbladen worden simpelweg niet ovaal.
De aandrijfkant van de tanden slijt uit, maar dat is/noem je dan niet ovaal.
Als de aandrijfkant van de tand uitslijt , dan zou de ketting ook slijten op de "aandrijfzijde "..dus zou je af en toe je ketting om moeten draaien qua draairichting ..en andersom moeten draaien zodat de binnenzijde en buitenzijde niet ongelijk slijt ..tot nu toe had niemand ( ook Nova niet ) het over de slijtage die verschillend kan zijn in de ketting zelf , dwz niet alleen rek , maar ook de "rollen "die assymetrisch belast worden .Worden die rollen ook niet in de dwarsrichting assymetrisch belast ?

Nova
Forum-lid

Nova 11 dec 2017 15:34

scepticus schreef: 10 dec 2017 14:37 Ik beginnen met de ketting goed te smeren. Wat dát aan slijtage scheelt....
Reeds eerder gezegd: soms is het kiezen tussen 2 kwalen, olie+zand slijt meer dan metaal op metaal.
Op regendagen, en modder op de trajecten, is de beste keuze de ketting afspoelen, en pas opnieuw olieen als eerstgenoemde zaken over zijn.
Dit heeft ook niks te maken met dit onderwerp.
Gisterenavond voor de zoveelste keer bewezen: ik had daags voordien de ketting al een dozijn schakels verlegd, en de trilling bij het duwen bleek al minder. Gisteren dan nog een dozijn, en ziedaar, de trilling is quasi onmerkbaar geworden.
Er is maar 1 verklaring: de schakels van de ketting hebben ook zo een asymmetrische sleet als het kettingblad, en als je een nieuw kettingblad plaatst, dan kun je een periode extra slijtage vermijden door de ketting zodanig te plaatsen dat de minst gesleten schakels ingrijpen op duwmomenten.
Ik was al tot die conclusie gekomen door ervaringen met mijn eerder gekochte fietsen, en met de nieuwe is het dus net hetzelfde.
Het enige dat ambetant is is dat je moet zoeken naar de juiste ketting oplegging. Ik heb nu nog geluk gehad, mijn ketting is zodanig gesleten dat de excenter net volledig vooraan staat, waardoor ik de ketting maximaal kan ontspannen en herpositioneren zonder het wiel eruit te moeten halen (is nu ook meer werk door die Magura remblokken die in de weg zitten) of de ketting open te maken.
Moest ik nog geluk hebben op het vlak van slijtage, idealiter zou de Gusset kettingsleet en de sleet van het Stronglight kettingblad ongeveer dezelfde pas moeten maken, zodat ik beide tegelijk kan vervangen.
Dat zou me dit gepruts besparen.
Ik kan moeilijk een ketting weggooien die nog 4 keer zoveel mag uitrekken (1%) als nu.
Dat is het begin, niet... smeren.
Deze morgen (nou.. nacht) ben ik voor de sneeuw op het werk geraakt. Ik had gezien dat het ging sneeuwen en heb de ketting met water en een schuurborstel gekuist.
Neem nou vandaag, een boel sneeuw gehad, veel te voet (brokken te groot), fiets hangt vol sneeuw. Ik
Daarnet de fiets ontdaan van sneeuw en de ketting zoveel mogelijk drooggewreven en stevig rondgedraaid om zoveel mogelijk water kwijt te raken.
Als ik hem droog krijg tegen vanavond, ga ik er olie aan doen, niet zozeer om te smeren maar om te beschermen tegen zout. Bij de KMC Z1X inox moest ik er enkel voor zorgen dat de uiteinden van de pinnetjes in de olie zaten, maar deze gewoon stalen ketting moet ik helemaal in de olie steken.

Die Magura remblokken beginnen me trouwens steeds meer zorgen te baren, ze zitten erg dicht tegen de velg, kunnen zo veel gemakkelijker vastvriezen, en zijn niet gemakkelijk af te nemen (ratel met torx) en kunnen zelfs ook op hun montagestiften vastvriezen.
Het scheelt nog dat het nu net boven 0 is.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 dec 2017 15:36

Arno357 schreef: 11 dec 2017 15:17 CUT
Als de aandrijfkant van de tand uitslijt , dan zou de ketting ook slijten op de "aandrijfzijde "..dus zou je af en toe je ketting om moeten draaien qua draairichting ..en andersom moeten draaien zodat de binnenzijde en buitenzijde niet ongelijk slijt ..tot nu toe had niemand ( ook Nova niet ) het over de slijtage die verschillend kan zijn in de ketting zelf , dwz niet alleen rek , maar ook de "rollen "die assymetrisch belast worden .Worden die rollen ook niet in de dwarsrichting assymetrisch belast ?
Alleen als de kettinglijn niet klopt wordt er iets asymmetrisch.
De rollen zitten draaibaar op de busjes, dus ongelijke slijtage zal waarschijnlijk tijdens de normale levensduur niet plaatsvinden, tenzij de rollen op den duur een "voorkeursstand" ontwikkelen...maar tegen die tijd kannie sowieso de schrootbak in.
Met de draairichting heb je een goed punt, als je het uiterste uit een ketting wil halen moet je hem minimaal 1 keer "binnenste buiten "keren....

PS, het hele topic is IMO gestart juist vanwege de vermeende onregelmatige inwendige kettingslijtage....
tenzij ik het Vlaamse taalgebruik ferkeert (vaud) begrijp.
Herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 dec 2017 15:45

Nova schreef: 11 dec 2017 15:34 CUT
Gisterenavond voor de zoveelste keer bewezen: ik had daags voordien de ketting al een dozijn schakels verlegd, en de trilling bij het duwen bleek al minder. Gisteren dan nog een dozijn, en ziedaar, de trilling is quasi onmerkbaar geworden.
Er is maar 1 verklaring: de schakels van de ketting hebben ook zo een asymmetrische sleet als het kettingblad, en als je een nieuw kettingblad plaatst, dan kun je een periode extra slijtage vermijden door de ketting zodanig te plaatsen dat de minst gesleten schakels ingrijpen op duwmomenten.
Ik was al tot die conclusie gekomen door ervaringen met mijn eerder gekochte fietsen, en met de nieuwe is het dus net hetzelfde.
CUT
Deze conclusie klopt niet, alleen als de ketting toevallig een ongunstige lengte heeft zou er iets van kunnen kloppen, tanden en schakels tellen dus.
Ik ken het trillen uit ervaring van vroeger met de oude 6 speed derailleurkettingen en het trad juist ook op bij brandnieuwe, de oorzaak zit dus in het ongelijkmatig versleten kettingblad en eventueel het achtertandwiel.
Het kettingblad kan 72 graden roteren op de spider, dus je weet wat je te doen staat.

Ik voeg hier nog even aan (ook al is dat al eerder ter sprake gebracht) toe dat een ketting reinigen met water en zeep in de winter wel het allerslechtste is dat je kan doen, dat water blijft er uren in zitten en zal uiteindelijk veel snellere slijtage veroorzaken dan met een zelfs maar matig smeermiddel.
Verklaart ook het optereden van bijgeluiden=gebrek aan smering.
Ga vooral zo door, je veroorzaakt zelf je problemen die dan weer met allerlei onzinnige handelingen bestreden moeten worden.
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 dec 2017 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig

Nova
Forum-lid

Nova 11 dec 2017 15:53

scottwilko schreef: 11 dec 2017 11:22 Nu neem ik het toch even op voor Nova.
Als je een reactie schrijf, duik even in de materie. Het gaat hier om een single speed met zo min mogelijk onderhoud. Ovaal blad is niet mogelijk door het moeten toevoegen vIk plakte er de term "ovaal" op, omdat ik anderen die term daarvoor heb zien gebruiken.an een kettingspanner.
En de problemen hier beschreven zijn problemen die Nova op een of andere manier ervaart, en daar wil hij een oplossing voor. Tot zo ver ben ik het met Nova eens.
Dat "ovaal" slaat gewoon op 2 kettingblad tanden reeksen die beduidend meer gesleten zijn dan andere, een fiets wordt aangedreven door een afwisselend duwen, niet door een motor met constant koppel.
Sleet die net als een ovaal afwijkt van een uniformiteit / symmetrie / cirkel, 2 posities op de omloop.
Maar er zijn hier luitjes die spijts dit ook zo toegelicht te hebben, met opzet andere interpretaties zoeken, zoals die foto van een fiets met gewoon een zo gemaakt kettingblad. Een grap met een erg lange baard, ik heb ze enige maanden terug zelf gebruikt bij de dealer van mijn nieuwe fiets, toen hij spijts het 3-4 cm kettingopspanningsverschil dat niet te corrigeren viel zonder een punt te hebben dat de ketting veel te hard spant) vond dat het 3/32ste Surly rvs kettingblad toch niet zo versleten leek. Ik vroeg of hij er een ovalen kettingblad op had gemonteerd, en daar had hij niet van terug. Er viel nauwelijks nog deftig mee te rijden, de ketting dreigde er op de slappe punten gewoon af te dansen, door dat tijdverlies wegens enige andere kemels (foute crankarm lengte, foute transportkosten, bestellen na ipv voor verlof).

Een kettingspanner (als u zo een arm bedoelt die ergens langs de loop van de ketting wordt gemonteerd, en deze naar binnen duwt) schijnt niet mogelijk te zijn omdat hij bij tegenduwen (fixie, remmen) de kracht niet zou kunnen weerstaan. Ik had ook eerst aan die piste gedacht, als een backup voor de excenter, specifiek door die vervelende initiele (nieuwe ketting) positie bijna helemaal vooraan, waardoor ik een schakel moet wegnemen tijdens de levensduur van de ketting.

Dit alles om de toestand, van mijn fiets, zo duidelijk mogelijk te maken. Ik zit hier niet te pogen een utopie te halen, wel praktische oplossingen te zoeken voor praktische problemen.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 dec 2017 14:27

Maar goed, hoeveel schakels heeft je ketting nu? Tenzij dat er 104 zijn heeft je ketting nuwelijks/geen last van het onregelmatig slijten van je kettingblad.

En tegen het onregelmatig slijten van je kettingblad is af en toe 1/5 of 2/5 slag draaien de oplossing.

De onregelmatigheid in kettingspanning in je vorige setup was waarschijnlijk eerder een kwestie van een niet gecentreerd kettingblad (of kettingblad of crank van slechte kwaliteit)
Zie https://www.sheldonbrown.com/NEW-chain- ... ml#tension en scroll naar "centering chainrings"

http://surlybikes.com/info_hole/spew/sp ... rivetrains
Dit is ook nog een nuttige, en dan vooral punt 10.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 12 dec 2017 14:44

Punt 11 is er ook zoeen.....
Onregelmatige slijtage ketting is gewoon nonsens.
Herhaal dit niet onnodig

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 dec 2017 15:04

Keezx schreef: 12 dec 2017 14:44 Punt 11 is er ook zoeen......
Niet voor NOVA :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gesloten