Geen Cauberg finish meer in AGR
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik blijf al jaren voorstander van de oude finale, zonder rondje over Bemelen en in plaats van Sibbergrubbe de Daalhemmerberg afdalen. Hierdoor wordt de Keuteberg weer scherprechter (blijft wedstrijd technisch gezien de moeilijkste klim in Limburg) en is er net genoeg ruimte voor ontsnappers om weg te blijven tot boven op de Cauberg. Ontsnappingen zoals Schumacher en Schleck die hadden worden dan weer mogelijk. Dat rondje over Bemelen maakt elke ontsnapping kapot, ook in de nieuwe opzet.
De route voor de Kruisberg kan ook veel ontsnappingvriendelijker. Wolsberg, Loorberg, Schweiberg af, Mechelen tot Gulpen over de grote weg is ook een stuk wat het neutraliseren van een kopgroep te gemakkelijk maakt
Regards From EP
De route voor de Kruisberg kan ook veel ontsnappingvriendelijker. Wolsberg, Loorberg, Schweiberg af, Mechelen tot Gulpen over de grote weg is ook een stuk wat het neutraliseren van een kopgroep te gemakkelijk maakt
Regards From EP

Inderdaad. Dat lullige rondje met Bemelerberg moeten ze weer snel skippen. Ideale finale zoals ik 'm zie is als volgt. Wolfsberg, Loorberg. Koning van Spanje af. Korte steile kant vanuit Gulpen de Gulpenerberg op, Scheiberg, Camerig door het bos en niet buitenom. Via Rugweg en Vijlen doorstomen naar Kruisberg. Eyserbosweg, Elkenraderweg af. Fromberg, Keuteberg. Finishen in Vilt.
In mijn ogen zware finale waar Schweiberg en Camerig -door hun lengte- voor een goede schiftig kunnen zorgen. Met technischer afdalen na de klimmen en dus stukken waar een ontsnapping kan wegblijven.
In mijn ogen zware finale waar Schweiberg en Camerig -door hun lengte- voor een goede schiftig kunnen zorgen. Met technischer afdalen na de klimmen en dus stukken waar een ontsnapping kan wegblijven.
Laatst gewijzigd door dapoker op 17 feb 2017 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Wilier_Granturismo
- Forum-lid
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56
+ voor "dapoker"
afgelopen jaren was het wachten tot laatste keer Cauberg ... vooraf weinig echte actie en bijna met complete peloton door Valkenburg heen ...
Hadden we "oortjes" uit al benoemd ?! De wens van iedere volger, de angst van iedere ploegleider.
afgelopen jaren was het wachten tot laatste keer Cauberg ... vooraf weinig echte actie en bijna met complete peloton door Valkenburg heen ...
Hadden we "oortjes" uit al benoemd ?! De wens van iedere volger, de angst van iedere ploegleider.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die discussie over die oortje vind ik minder boeiend. Ik ben voor oortjes maar dat koers verloop van de AGR heeft niks met oortjes te maken. Het zit hem in die Cauberg op eind. Bijna elke koers die in de laatste paar km een steile bult heeft is het wachten, wachten, wachten, wachten, wachten, wachten en dan op die laatste bult keihard omhoog rammen. De Waalse pijl is daar het ultieme voorbeeld van. Een ander koersverloop krijg je als er in de laatste 50 km een stuk of 5-8 klimmetjes zitten en minimaal nog 5 km een vlakke weg van de laatste klim naar de finish. Dan kun je niet wachten maar is het op elke bult rammen om dat peleton verder in stukjes te hakken.
Live fast; die young. mijn blog
-
Wilier_Granturismo
- Forum-lid
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56
Asclassic-fan, als ik in een discussie over hoe de AGR weer spannend kan worden wil benoemen dat oortjes hier in mijn optiek een negatieve rol in spelen dan doe ik dat ik gewoon. En dat jij dit niet leuk vind, maakt mij eigenlijk helemaal niets uit, " nu ben ik ook heel duidelijk terug geweest" (kinderachtig om zo zuur te reageren als moderator)
Thanks... misschien moeten we een petitie starten. Als m'n beschreven finale veel steun krijgt kan ik 'm eens voorleggen aan de organisatie. Woont om de hoek zeg maar...Wilier_Granturismo schreef:+ voor "dapoker"
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik heb zoiets al eens voorgelegd aan Leo. (Ik stelde bijna hetzelfde voor maar ging direct onder aan de Camerig Links over de smalle weggetjes rIchting Mechelen). Ik denk dat het grootste probleem is dat er teveel commerciële belangen zijn bij de finale ronde, het zal voor de sponsors belangrijk zijn om 2x langs het tentenkamp te komen in Vilt tijdens de finale.
Als ze in het begin wat KM eruit halen kunnen ze het laatste rondje iets langer maken, ze zouden dan de voorlaatste keer over de Dodeman richting Scheulder- Daalhemmerwegp Cauberg kunnen rijden. Daarna in vilt de Brakkeberg af, door Broekhem, Valkenburg via Reinaldstraat naar Oud valkenburg en Schin op Geul. Daarna over Keuteberg direct naar Daalhemmer en Cauberg. Dan blijft alles toch in en rond Valkenburg wat voor de commercie belangrijk is en krijg je een koers waar het ploegenwerk toch vrijwel geen mogelijkheid krijgt om iets te organiseren in de laatste 30km.
Als ze in het begin wat KM eruit halen kunnen ze het laatste rondje iets langer maken, ze zouden dan de voorlaatste keer over de Dodeman richting Scheulder- Daalhemmerwegp Cauberg kunnen rijden. Daarna in vilt de Brakkeberg af, door Broekhem, Valkenburg via Reinaldstraat naar Oud valkenburg en Schin op Geul. Daarna over Keuteberg direct naar Daalhemmer en Cauberg. Dan blijft alles toch in en rond Valkenburg wat voor de commercie belangrijk is en krijg je een koers waar het ploegenwerk toch vrijwel geen mogelijkheid krijgt om iets te organiseren in de laatste 30km.

- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43544
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
De ploegleiders mogen toch geen tv meer in de auto? Dan raken ze ook stukje info kwijt.
Feit is gewoon dat een PL nu teveel ziet wat een renner in koers niet ziet. En die info moet gewoon niet bij de renners komen.
Feit is gewoon dat een PL nu teveel ziet wat een renner in koers niet ziet. En die info moet gewoon niet bij de renners komen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Die tv in de auto is niet helemaal waar, Dat dacht ik ook toen ik dat nieuwsbeicht las over meer veiligheid in de koers.
Er mag geen TV meer voorin de auto. De situatie dat een ploegleider EN chauffeur speelt EN bidonnen uitdeelt EN tv kijkt EN aanwijzigingen over de radio geeft, kan straks niet meer. De ploegleider gaat straks gewoon achterin zitten en daar kan hij nog steeds TV kijken en aanwijzigingen over de oortje geven.
En ik ben voor oortje en tegen de Cauberg als laatste bult. Een steile bult op het einde van een koers maakt elke koers monddood. En als renner zou ik dolgraag horen dat mijn kopman lek heeft gereden en achter het peleton bungelt. En zonder oortjes is communicatie een crime binnen een groot peleton. Als ploegen als ploeg wille rijden zullen ze toch moeten communiceren.
Er mag geen TV meer voorin de auto. De situatie dat een ploegleider EN chauffeur speelt EN bidonnen uitdeelt EN tv kijkt EN aanwijzigingen over de radio geeft, kan straks niet meer. De ploegleider gaat straks gewoon achterin zitten en daar kan hij nog steeds TV kijken en aanwijzigingen over de oortje geven.
En ik ben voor oortje en tegen de Cauberg als laatste bult. Een steile bult op het einde van een koers maakt elke koers monddood. En als renner zou ik dolgraag horen dat mijn kopman lek heeft gereden en achter het peleton bungelt. En zonder oortjes is communicatie een crime binnen een groot peleton. Als ploegen als ploeg wille rijden zullen ze toch moeten communiceren.
Live fast; die young. mijn blog
Of de renners nu 20 km, 50 km of 100 km voor het einde nog een keer langs het tentenkamp komen, maakt denk ik voor die sponsors echt niet veel uit. Het merendeel van de sponsoren zit daar toch voor de contacten en minder voor de koers.
