Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Te hoog cholesterol

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 mar 2017 02:28

Een (statistisch) onderzoek met proefpersonen heet dubbelblind als noch de proefpersoon, noch de onderzoeker gedurende het experiment kennis heeft over wie tot de experimentele groep behoort en wie tot de controlegroep.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 11 mar 2017 13:13

Ok, een blinde test kende ik wel , nu weer iets bijgeleerd. Ik het verloop even schetsen :
- Vele jaren het medicijn 'zocor' genomen ,redultaat = ok
-10 weken geen medicijn genomen = cholesterol waarden hoger maar nog wel binnen de normen (nipt)
-Een 10tal weken 'gefermenteerde rode rijst gist = resultaat op het niveau van de zocor medicatie.
Wel telkens een bloedafname/analyse ondergaan (logisch toch anders kun je het niet weten)
Dus proefondervindelijk bewezen, zowel voor mij als de cardioloog ! :shock:

gene
Forum-lid

gene 11 mar 2017 14:12

Velen denken dat rode rijst een natuurlijk produkt is en beter zou zijn .De werkzame stof is vergelijkbaar met statines met dezelfde en zelfs gevaarlijke bijwerkingen omdat het produkt weinig of niet gecontroleerd wordt.
https://kloptdatwel.nl/2014/06/16/rode- ... -statines/

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 11 mar 2017 21:11

+1
Lees dit artikel wel als je overweegt aan de gefermenteerde rode rijst te beginnen.
En wat @ottorongo zegt over proefondervindelijk, ook voor de cardioloog. Ik mag toch hopen dat die ook wel weet wat er in gefermenteerde rode rijst zit.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 mar 2017 22:53

Ik heb zelfs nog nooit van rode rijst gehoord.....ben weer goed bezig...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 12 mar 2017 10:54

jans.
Natuurlijk kende de cardioloog de rode gist. Maar hij was wel tevreden toen ik hem melde dat ik terug zou overschakelen naar het medicijn ; zocor.

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 12 mar 2017 11:34

Keezx schreef:Ik heb zelfs nog nooit van rode rijst gehoord.....ben weer goed bezig...
net zoiets als gele sneeuw?

:D
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 12 mar 2017 11:54

@ottorongo, begrijp ik nu goed dat je wel binnen de "goede" waarden zat en toch medicijnen slikt?

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 13 mar 2017 00:14

Jans.
Ja zo is dat. Ik heb trouwens de vraag aan de professer-cardioloog gesteld of het dan niet mogelijk was te stoppen met de medicatie. Ik kreeg het antwoord (wat ik verwachtte)
dat gezien mijn voorgeschiedenis van hartinfarcten het toch aangewezen is om de medicatie(zocor) blijvend te gebruiken.Dat is een preventie maatregel die men steeds neemt bij personen met een verhoogd risico. (= een visie waar volledig kan bij aansluiten)
Al had ik zelf het natuurlijk liever anders gehoord.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 13 mar 2017 08:25

ottorongo schreef:Gefermenteerde rode rijst gist helpt wel degelijk bij het verlagen van de cholesterol. Ik heb zelf, zonder medeweten van de arts, een test van twee maanden gebruik doorlopen.En resultaten lagen op het niveau van een medische cholesterol verlager (zocor). Maar ook in deze gist bevinden zich een soort statines en ben daarom en mede door de hogere aanaschafprijs, terug gevallen op zocor. :idea:
Ik ontken ook niet dat het wat doet op het cholesterol niveau, maar dat is maar een waarde die we meten. De reden om iets in te nemen is dat je het risico op overlijden of een nieuw hartinfarct/CVA/etc wilt verkleinen. Dat laatste is nooit bewezen met rode gist.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 mar 2017 09:30

@ottorongo Je lijkt dus in de hoek te zitten waar wel van aangenomen wordt dat het verlagen van de cholesterol wel degelijk zin heeft, alleen of je het ook moet willen verlagen als je al in de veilige zone zit, is de volgende vraag.
Als je je er goed bij voelt moet je het vooral doen. Voor mensen die geen infarct doorgemaakt hebben is het maar de vraag of alle mogelijke bijwerkingen wel opwegen tegen de voordelen.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 13 mar 2017 11:05

@jans.
Dit is inderdaad de juiste conclusie.Als je geen bloedonderzoek hebt laten uitvoeren dan weet je niet dat je cholesterol-niveau te hoog ligt. Je hebt er ook geen hinder van maar het geeft toch wel enige geruststelling dat door de inname je op dit vlak beter beschermd voelt.

Plaats reactie