Vermogensmeters verbieden
Vorsprung durch Pedantik
Ik vind dat de grote rondes soms een beetje te voorspelbaar zijn; de enige manier waarop Froome bijvoorbeeld van Quintana kon verliezen in de TdF, was door een valpartij; hij trapte verder gewoon meer vermogen weg. Zonder vermogensmeter was daar ook nog de kans bijgekomen dat hij zich opblies in een aanval.
Uiteraard had Quintana zichzelf ook kunnen opblazen (was zelfs waarschijnlijker geweest, gezien hij minder vemogen kan wegtrappen dan Froome). Het feit dat het opblazen nu heel onwaarschijnlijk is maakt de strijd iets voorspelbaarder.
Aan de andere kant is het ook wel weer mooi dat de sterkste renner gewoon wint.
Het doet me een beetje denken aan die proloog bij ons om de hoek in Utrecht; iedereen was lyrisch over Tom Dumoulin, want hij kon daar best wel eens gaan winnen.
Terwijl in de wattage papieren eigenlijk al lang duidelijk was dat (als ik het goed heb) in ieder geval Tony Martin en Fabian Cancellara meer watts konden wegtrappen en dus boven hem zouden eindigen.
Uiteraard had Quintana zichzelf ook kunnen opblazen (was zelfs waarschijnlijker geweest, gezien hij minder vemogen kan wegtrappen dan Froome). Het feit dat het opblazen nu heel onwaarschijnlijk is maakt de strijd iets voorspelbaarder.
Aan de andere kant is het ook wel weer mooi dat de sterkste renner gewoon wint.
Het doet me een beetje denken aan die proloog bij ons om de hoek in Utrecht; iedereen was lyrisch over Tom Dumoulin, want hij kon daar best wel eens gaan winnen.
Terwijl in de wattage papieren eigenlijk al lang duidelijk was dat (als ik het goed heb) in ieder geval Tony Martin en Fabian Cancellara meer watts konden wegtrappen en dus boven hem zouden eindigen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zo zwart-wit zijn die vermogens niet, zeker niet in een lange etappe koers. Het is niet zo dat je altijd precies weet wat je over 20 minuten vol kunt houden. Daar komt nog bij dat je als klassementsrenner constant het dilemma hebt of je eigen tempo moet gaan rijden of dat je in het rood gaat rijden om bij je concurrenten te blijven. Lossen gaat vaak samen met vervolgens knakken en terug zakken in vermogen, terwijl je in een achterwiel vaak langer vast kunt bijten. Maar blijf je te lang bijten dan loop je het risico om op te blazen.
Als je het zo zeker weet, dan zou ik eens wat geld in zetten
Als je het zo zeker weet, dan zou ik eens wat geld in zetten
En de vermoeidheid gaat uiteindelijk een rol spelen naarmate een ronde naar het einde gaat,en dat kan denk ik nog niet berekend worden welk vermogen je dan moet trappen, komt ook de hartslag om de hoek kijken.
Zeker in de steile aankomsten zoals Italie en in Spanje.
Zeker in de steile aankomsten zoals Italie en in Spanje.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Naar mijn weten reden Armstrong en zijn USPostal maten ook zonder vermogensmeters de koers gecontroleerd aan gort. Volgens mij valt de invloed reuze mee. Ik heb het gevoel dat een vermoegensmeter meer een indicatie of bevestiging geeft van het gevoel dat een renner toch al heeft voor of tijdens een etappe.
US postal was een van de eerste ploegen die heel gericht ging trainen en daar hoorde ook de vermogensmeter bij, alleen niet in koers. Dat i.c.m. een zeer professioneel dopingprogramma en voldoende budget om talent in te kopen zorgde voor de overmacht. Met deze discussie heeft het allemaal niet zoveel te maken. De enige overeenkomst is eigenlijk het treintje.
Maar als het weinig uit zou maken zou het dus ook best verboden mogen worden? De enige functie is dan om zoveel mogelijk vermogensmeters aan wielertoeristen te slijten.
Dat is ook het probleem van het wielrennen. Bijna al het sponsorgeld van de ploegen komt uit de fietsindustrie. Zij hebben het dus meestal voor het zeggen.
We zullen het dus nog wel een tijdje met de vermogensmeter moeten stellen maar voor mij ziet het er toch een beetje uit als een speelfilm waarbij iedere acteur de tekst van een blaadje opleest i.p.v. uit zijn hoofd kent.
Maar als het weinig uit zou maken zou het dus ook best verboden mogen worden? De enige functie is dan om zoveel mogelijk vermogensmeters aan wielertoeristen te slijten.
Dat is ook het probleem van het wielrennen. Bijna al het sponsorgeld van de ploegen komt uit de fietsindustrie. Zij hebben het dus meestal voor het zeggen.
We zullen het dus nog wel een tijdje met de vermogensmeter moeten stellen maar voor mij ziet het er toch een beetje uit als een speelfilm waarbij iedere acteur de tekst van een blaadje opleest i.p.v. uit zijn hoofd kent.
Campagnolo Ultra Dork
Graag ja en dan ook "sterke" ploegen meteen verbieden. Dan wordt het individueler en dat geeft een veel leukere dynamiek.53x11 schreef:Nee joh, alle metertjes toestaan, radiocommunicatie ook, maar ELKE vorm van data tijdens de koers voor IEDEREEN beschikbaar maken (net als in de Formule 1 dus). Veel leuker!
