Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fizik raceschoen

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 28 apr 2016 19:24

Mijn maat in de R1 van vorig jaar is nog in voorraad.
En ze zijn ondertussen dus besteld.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 apr 2016 22:39

Lcsmet schreef:Mijn maat in de R1 van vorig jaar is nog in voorraad.
En ze zijn ondertussen dus besteld.
In het 2012 model van de R1 heb ik maat 44
Nu laat ik van het 2015 model R 1 ook een maat 44 afkomen.
Die is merkelijk kleiner en smaller.
De binnenzool is ook 0,5 cm kleiner.

Gelukkig kan ik maandag de schoenen terugsturen.
Nothing to defend

Flowiee
Forum-lid

Flowiee 21 mei 2016 20:44

Welke maat moet ik aanhouden vergeleken met normale schoenen?

Ik heb een paar Fizik R3 (oud model) gevonden, en loop bijvoorbeeld zelf in maar 44 nike schoenen, of maar 42 Antony Morate schoenen.

Welke maat moet ik dan aanhouden voor de Fizik R3?

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 22 mei 2016 13:07

Flowiee schreef:Welke maat moet ik aanhouden vergeleken met normale schoenen?

Ik heb een paar Fizik R3 (oud model) gevonden, en loop bijvoorbeeld zelf in maar 44 nike schoenen, of maar 42 Antony Morate schoenen.

Ik heb ook R3's oud model in maat 44. Normaal gesproken heb ik de volgende maten.
Dagelijkse schoenen - 43
Nike zaalvoetbalschoenen - 44
Shimano raceschoenen - 44

Had eerst het gevoel dat ze wat te klein waren maar dit kwam door de matige binnenzool. Oude zooltjes van de Shimano schoenen erin en ze rijden heerlijk. Heb van tevoren mijn voeten even opgemeten (hak tegen de muur, op A4tje staan). Volgens mij zijn die 277mm en zijn de Fiziks 280mm en dat past perfect.

Flowiee
Forum-lid

Flowiee 22 mei 2016 16:06

ypuh schreef:
Flowiee schreef:Welke maat moet ik aanhouden vergeleken met normale schoenen?

Ik heb ook R3's oud model in maat 44. Normaal gesproken heb ik de volgende maten.
Dagelijkse schoenen - 43
Nike zaalvoetbalschoenen - 44
Shimano raceschoenen - 44

Had eerst het gevoel dat ze wat te klein waren maar dit kwam door de matige binnenzool. Oude zooltjes van de Shimano schoenen erin en ze rijden heerlijk. Heb van tevoren mijn voeten even opgemeten (hak tegen de muur, op A4tje staan). Volgens mij zijn die 277mm en zijn de Fiziks 280mm en dat past perfect.

Thanks! ik heb even hetzelfde gedaan en me voeten opgemeten, die waren net geen 270mm, dus ben voor de 43,5 gegaan wat uitkwam op 275mm.

Even afwachten dus!

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 22 mei 2016 19:00

Over het algemeen raden ze 5mm speling aan en zou het dus goed moeten komen :). Verder zijn ze niet extreem breed of smal, maar het kangoeroeleer is soepel en vormt zich snel aan je voet. Ga er wel vanuit dat je de binnenzool vervangen moet (voor bijvoorbeeld de Specialized BG inlegzolen a €26.90).

Flowiee
Forum-lid

Flowiee 22 mei 2016 19:17

ypuh schreef:Over het algemeen raden ze 5mm speling aan en zou het dus goed moeten komen :). Verder zijn ze niet extreem breed of smal, maar het kangoeroeleer is soepel en vormt zich snel aan je voet. Ga er wel vanuit dat je de binnenzool vervangen moet (voor bijvoorbeeld de Specialized BG inlegzolen a €26.90).
Is de inlegzool van de Fizik dan zo slecht? hoorde juist dat de schoen zelf erg conformtabel is, vandaar dat mijn keuze hier ook op is gevallen.

Indien de zool inderdaad niet lekker is, waar zou ik het zooltje die je voorsteld dan kunnen bestellen?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 22 mei 2016 19:21

Flowiee schreef:
ypuh schreef:Over het algemeen raden ze 5mm speling aan en zou het dus goed moeten komen :). Verder zijn ze niet extreem breed of smal, maar het kangoeroeleer is soepel en vormt zich snel aan je voet. Ga er wel vanuit dat je de binnenzool vervangen moet (voor bijvoorbeeld de Specialized BG inlegzolen a €26.90).
Is de inlegzool van de Fizik dan zo slecht? hoorde juist dat de schoen zelf erg conformtabel is, vandaar dat mijn keuze hier ook op is gevallen.

Indien de zool inderdaad niet lekker is, waar zou ik het zooltje die je voorsteld dan kunnen bestellen?
Beter de 3D Flex Sidas inlegzool van Fizik aanschaffen.
Op 2ehands.be staan er nog te koop voor 10 Euro (ipv 69).
Deze zolen zijn beter dan die van Specialized welke ik ook heb gehad.
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 22 mei 2016 21:10

Flowiee schreef:

De schoen zelf is inderdaad zeer comfortabel. Bij de standaard inlegzolen zit alleen het zwarte vlak op de onderstaande foto (is niet die van de R3) op de verkeerde plek. Veel mensen hebben bij de R3's aangegeven hier last van te hebben en de R1's worden geleverd met andere/betere inlegzolen.

Laat je er echter niet door afschrikken, met een goede 3rd party inlegzool ben je vrijwel altijd beter uit dan de standaard inlegzolen bij alle merken. De zooltjes gaan ook gewoon mee naar een volgend paar schoenen, het is alleen vervelend dat ze niet out of the box al perfect zijn. Ik wou ze eerst terugsturen maar ben achteraf blij dat ik het niet gedaan heb. Ze zijn prachtig en zitten een stuk fijner dan mijn oude Shimano's.

Afbeelding

Overigens rij ik met de oude inlegzolen van de Shimano's. Gaat ook prima, maar kan waarschijnlijk beter met Specialized/Sidas/Currexsole o.i.d.

Plaats reactie