power2max en L/R balance
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Maargoed, hoe effectief meet een stages?
Op de home pagina van fiets stond dat L/R te verwaarlozen is. IIg voor je eigen progressie.
De optrekkende beweging geloof ik weinig in. In de praktijk trekt 99% niet aan zijn pedaal, behalve in een sprint of aanzet misschien. Dat gaat ook gewoon helemaal effectief als je dat constant doet eerder een duwende beweging bovenin
Op de home pagina van fiets stond dat L/R te verwaarlozen is. IIg voor je eigen progressie.
De optrekkende beweging geloof ik weinig in. In de praktijk trekt 99% niet aan zijn pedaal, behalve in een sprint of aanzet misschien. Dat gaat ook gewoon helemaal effectief als je dat constant doet eerder een duwende beweging bovenin
Toen ik met een powermeter ging trainen ben ik ook bewuster geworden van mijn manier van trappen. Ik ben toen meer een "draai beweging" met beide benen gaan maken, waarbij ik dus licht mijn been meehelp met de omhoog beweging. Al snel zag ik dat mijn vermogen een stuk constanter was en ook meer power leverde met gelijk blijvende hartslag..nu een jaar later gaat het eigenlijk zonder nadenken. Ik merk ook dat mijn hamstrings zich het afgelopen jaar meer hebben ontwikkeld (maar dat zal ook door krachttraining komen).wasbeer2006 schreef:Maargoed, hoe effectief meet een stages?
Wel weet ik dat het ophalen van de pedaal niet eens zozeer is om extra kracht te krijgen, maar doordat je ene been meehelpt omhoog, zorgt dat voor minder weerstand bij het andere been (die de neergaande beweging maakt). Het zou dus efficiënter moeten zijn.
Als nu je trapaslagers niet super soepel lopen en de p2m meet rechts. Dan heeft rechts geen invloed van de lagers maar de linker arm wordt als het ware afgeremd. De torsie die rechts aankomt is dan minder. Zou dat een gedeelte van de verschillen in de lr balance kunnen verklaren of praat ik onzin?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Sorry, maar onzin. De wrijving in een slecht lopend lager is nog steeds heel klein vergeleken bij het moment dat jij kan uitoefenen, en zou dan ook nog eens alleen maar gedurende de helft van de omwenteling aanwezig zijn. Dit kan echt nooit een substantieel verschil verklaren.
Maar heb je nu al meer data? Liefst "blind" opgenomen?
Maar heb je nu al meer data? Liefst "blind" opgenomen?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Met de data ben ik er nog niet helemaal uit. Als ik achteraf het gemiddelde bekijk vind ik dat acceptabel, 47/53. Maar ik snap dat gemiddelde niet want onderweg heb ik veel meer 40/60 op het beeld en nooit iets boven de 47/53. Trainen om links wat meer vermogen te leveren is iets dat ik pas ga doen als ik zeker weet wat de reden is. Ik heb al gemerkt dat je niet zomaar even iets harder kan gaan duwen links. Dat is een proces dat weken gaat duren en zoals zo hier en daar beschreven met de vraag of het uberhaupt zin heeft. Maar goed, ik zie cijfertjes en ik probeer die te begrijpen en dat lukt nog niet zo....
edit:
om even zeker te weten dat m'n gemiddelde goed berekend wordt heb ik de fit file gedebugged en daat staan cijfers in die de 47/53 helemaal rechtvaardigen. Maar wat onderweg getoond wordt ( 0s / 3s lrb ) lijkt daar totaal niet op. Er is geen enkele 40/60 in de file terwijl die steeds op het schermpje van de garmin staan. Ik denk dat ik die waarde maar van het scherm af ga gooien. (garmin 800)
edit:
om even zeker te weten dat m'n gemiddelde goed berekend wordt heb ik de fit file gedebugged en daat staan cijfers in die de 47/53 helemaal rechtvaardigen. Maar wat onderweg getoond wordt ( 0s / 3s lrb ) lijkt daar totaal niet op. Er is geen enkele 40/60 in de file terwijl die steeds op het schermpje van de garmin staan. Ik denk dat ik die waarde maar van het scherm af ga gooien. (garmin 800)
Dat is wel vreemd. Ik kan daar zo snel geen oorzaak voor bedenken. Die LR balans in de fit file, wordt die ook per omwenteling gegeven?
EDIT: wat betekent 0s/3s LR? Was het zo dat links altijd lager was dan rechts, of ook regelmatig andersom?
EDIT: wat betekent 0s/3s LR? Was het zo dat links altijd lager was dan rechts, of ook regelmatig andersom?
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Je kunt kiezen voor de avg lbr, actueel, de 3 sec avg, de 10 sec avg etc. Ik had ze allemaal op het schermpje en geen enkele lijkt op die uit de fit file. Dat is volgens mij de avg zonder cumulatie.
Vandaag mijn eerste ritje met een 520 gemaakt, en wat ik al dacht is waar: mijn links/rechts balans is echt dramatisch (42/58, met uitschieters naar 40/60).
Ik krijg het niet eens voor elkaar om dit te beïnvloeden. Ik geloof er ook niet zo in dat dit werkt. Vraag me wel af hoe hard ik zou fietsen als ik wel in balans zou zijn

Ik krijg het niet eens voor elkaar om dit te beïnvloeden. Ik geloof er ook niet zo in dat dit werkt. Vraag me wel af hoe hard ik zou fietsen als ik wel in balans zou zijn
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@53X11.
Of die 520 zit er compleet naast. Lijkt me vreemd dat meerdere mensen zo'n rare links-rechts balans hebben qua vermogen. Je kunt toch wel testen bij Faculteit Bewegingswetenschappen op een isokinetische ergometer?
Of die 520 zit er compleet naast. Lijkt me vreemd dat meerdere mensen zo'n rare links-rechts balans hebben qua vermogen. Je kunt toch wel testen bij Faculteit Bewegingswetenschappen op een isokinetische ergometer?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Dan had je hoogstwaarschijnlijk in het lijstje met Anquetil, Merckx, Hinault en Indurain gestaan53x11 schreef:Vandaag mijn eerste ritje met een 520 gemaakt, en wat ik al dacht is waar: mijn links/rechts balans is echt dramatisch (42/58, met uitschieters naar 40/60).