Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Licentie beginnende wielrenner

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 sep 2015 08:15

Omdat de KNWU net als veel andere sportbonden keihard faalt. Als het aan de KNWU had gelegen dan was er nu al uberhaupt geen sportklasse meer geweest.

In Amerika hebben ze een verplicht promotie/degradatie systeem wat prima werkt. Alle uitslagen zitten al digitaal in de database bij de KNWU, dus zoiets kan zonder probleem zo ingevoerd worden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kawouter
Forum-lid

kawouter 29 sep 2015 09:04

verder is het hele concept criterium geen lang leven meer beschoren als het/de knwu op deze manier doorgaat.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 29 sep 2015 11:26

Snap ook niet dat er niet met een promotie degradatie systeem gewerkt word.

Als je bij de amateurs continue in de top 10 rijdt, ga dan lekker bij de elite rijden. Meestal hebben die gasten of een achtergrond bij elite of ze trainen 15 uur per week.

Een renner die vorig jaar nog bij de profs reed (cyclocross) heeft momenteel een amateur licentie. Dat slaat nergens op vind ik.
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op 29 sep 2015 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

jappiex
Forum-lid

jappiex 29 sep 2015 13:19

Maar Eddy, ik ken hem niet, zal zeggen dat 'ie gestopt is met prestatief trainen en fietsen en lekker een lolletje maakt bij de amateurs. Zie ik ook in de sportklasse, elite's van 25 jaar die van 25 naar 10 uur trainen in de week gaan en dan maar sportklasse gaan rijden. Prettige wedstrijd...

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 29 sep 2015 13:26

Nadeel van een voorbeeld noemen is dat je dan iemand bij naam noemt en dat het voorbeeld vaak de uitzondering op de regel is, De situatie rond (naam verwijdert) ligt toch wel iets genuanceerder als hier geschetst. Ja promotie degradatie zou een aardig idee zijn, maar bijvoorbeeld wel weer lastig voor masters.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 29 sep 2015 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 29 sep 2015 13:53

Er zijn eigenlijk ook nog maar weinig leuke wedstrijden over. Het grootste deel van de wedstrijden zijn echt heel korte criteriums met kleine rondjes en relatief korte afstand. ( in lutjebroek of weet ik waar). Veel idiote bochtjes, drempels en klinkers. Mij liggen de wat langere omlopen eigenlijk veel beter. ( met wat grotere rondes a 8-10km, lang in de kopgroep hangen en lekker draaien. ) die zijn er jammer genoeg erg weinig. Het is voor organisaties erg moeilijk om zoiets nog rond te krijgen op een interessant parcours (geen geld, geen medewerking van de gemeente). Ook zijn er vooral relatief korte afstanden in de criteriums soms maar 40 km. Dat vraagt eigenlijk om een zeer specifiek type renner, daarom winnen ook relatief vaak dezelfde personen. Dat is erg jammer, maar het is nu eenmaal niet anders. Toch maakt het voor mij het wedstrijdrijden wel minder leuk. Echte klassiekers gaan rijden bij de elite heb ik gewoon echt de tijd niet voor, zal ik toch heel veel extra moeten trainen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

kawouter
Forum-lid

kawouter 29 sep 2015 14:38

Criteriums hebben het moeilijk. De afdracht aan de KNWU is hoog en sponsoren, renners haken, vergunningen worden duurder en vrijwilligers zijn schaars.

Afschaffen prijzengeld en premiesprints voor €5,-. Toch al snel 20% van de begroting van een criterium. We zijn amateurs, wat boeit mij de 20E? Voer (weer) naturaprijzen als een worst of een krat bier in bij de premiesprints. Denk dat een vorm van een competitie over 10-20 wedstrijden over een heel seizoen met een leiderstrui en tussenklassementen aantrekkingskracht zal hebben.

Verder geloof ik ook dat er momenteel geen instapniveau meer is (op de di- wo- do-avond clubwedstrijdjes na).

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 29 sep 2015 17:17

jappiex schreef:Maar Eddy, ik ken hem niet, zal zeggen dat 'ie gestopt is met prestatief trainen en fietsen en lekker een lolletje maakt bij de amateurs. Zie ik ook in de sportklasse, elite's van 25 jaar die van 25 naar 10 uur trainen in de week gaan en dan maar sportklasse gaan rijden. Prettige wedstrijd...
Dit probleem zet zich ook voort naar de onderste regionen van het voor het plezier wedstrijdjes doen, zo heb ik gehoord van onze clubtrainer. De laatste tijd worden er steeds meer funklasse wedstrijdjes georganiseerd. Die zijn bedoeld voor mensen zonder of met nauwelijks wedstrijdervaring.
Maar heel vaak doen daar de die-hards die bij hun club altijd bij de top 10 zitten gewoon schaamteloos mee. Want ze zijn immers vorig jaar officieel gestopt en hebben nu geen licentie meer... :roll: De echte funklasse renners liggen er dan na de eerste bocht vanaf en de "grote mannen" gaan een feestje vieren op het podium en net doen of ze ontzettend stoer gewonnen hadden.

Misschien word ik nu afgeschoten voor offtopicness, maar bij andere sportevenementen zie je het ook. Het lollige 5 km loopje voor amateurs van een voetbalclub in Hendrik Ido Ambacht wordt gewonnen door een 19-jarige die 2e op het NK marathonlopen is geweest. En triathlon supermensen komen de prijsjes pakken op evenementjes die bedoeld zijn om beginnende vrouwen over de streep te trekken ook eens mee te doen.
Sjonge jonge wat sportief.
Er schijnt niks aan te doen zijn maar daar geloof ik niks van.
Veni. Vidi. Fietsie.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 29 sep 2015 17:29

TumTumTum schreef:
jappiex schreef:Maar Eddy, ik ken hem niet, zal zeggen dat 'ie gestopt is met prestatief trainen en fietsen en lekker een lolletje maakt bij de amateurs. Zie ik ook in de sportklasse, elite's van 25 jaar die van 25 naar 10 uur trainen in de week gaan en dan maar sportklasse gaan rijden. Prettige wedstrijd...
Dit probleem zet zich ook voort naar de onderste regionen van het voor het plezier wedstrijdjes doen, zo heb ik gehoord van onze clubtrainer. De laatste tijd worden er steeds meer funklasse wedstrijdjes georganiseerd. Die zijn bedoeld voor mensen zonder of met nauwelijks wedstrijdervaring.
Maar heel vaak doen daar de die-hards die bij hun club altijd bij de top 10 zitten gewoon schaamteloos mee. Want ze zijn immers vorig jaar officieel gestopt en hebben nu geen licentie meer... :roll: De echte funklasse renners liggen er dan na de eerste bocht vanaf en de "grote mannen" gaan een feestje vieren op het podium en net doen of ze ontzettend stoer gewonnen hadden.

Misschien word ik nu afgeschoten voor offtopicness, maar bij andere sportevenementen zie je het ook. Het lollige 5 km loopje voor amateurs van een voetbalclub in Hendrik Ido Ambacht wordt gewonnen door een 19-jarige die 2e op het NK marathonlopen is geweest. En triathlon supermensen komen de prijsjes pakken op evenementjes die bedoeld zijn om beginnende vrouwen over de streep te trekken ook eens mee te doen.
Sjonge jonge wat sportief.
Er schijnt niks aan te doen zijn maar daar geloof ik niks van.
Inderdaad worden in veel sporten de recreatieve wedstrijden verziekt door die figuren die in een klasse hogere categorie thuis horen
Behalve een al aangehaald promotiesysteem is er al een veel simpeler iets wat al zal helpen. Schaf op de laagste niveau's de huldigingen en prijzen af en publiceer de uitslagen nergens.
Want daar kikken de één oog koningfiguren in het land der blinden vaak op.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 29 sep 2015 17:56

Of schrijf mensen die een licentie hebben of ooit gehad hebben gewoon niet in. Is dat nou zo moeilijk? In Nederland wordt alles geregisteerd, overal zijn databases van...kom op zeg. Dit moet toch gewoon kunnen?
Veni. Vidi. Fietsie.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 29 sep 2015 20:09

Niet zeuren over dingen die je niet kunt veranderen. Gewoon zelf wat op touw zetten. Buiten de bond om:
http://ronddebajes.nl/

Plaats reactie