Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ga ik met andere wielen sneller klimmen?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 17 aug 2015 12:17

djatwork69 schreef:heb de wielen, nu zie ik dat er een shimano 11 speed body opstaat, ik heb momenteel 10 speed Ultegra.
2 vragen:
- kan ik mijn 10 speed op die body monteren?
- kan ik een 11 speed monteren en gaat dit werken met mijn 10 speed ketting?
Gelukkig heb je de 11-speed versie gekregen, de 10 speed is ondertussen al redelijk "overjaars" :)

Je kan perfect een 10-speed cassette op een 11-speed body monteren.
Ik dacht dat je dan de bijgeleverde spacer eerst over de body moet schijven en dan de cassette.

- Een 11 speed cassette op je 10 speed shifters (en ketting) gaat niet werken. De spacing van een 11-speed cassette is anders dan van een 10-speed. Je krijgt dus onmogelijk alle versnellingen perfect geregeld.
I know myself like no one else
Nothing to defend

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 11:24

Probleempje, ik heb ultegra voor - en achterderailleur, FSA Crankstel, nu zie ik net dat er een 10 sp campa cassette opstaat dus ook een campa body, ik heb een 11sp shimano body op de nieuwe wielen. Kan ik er een nieuwe 10speed shimano opzetten en ketting vervangen?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 aug 2015 11:39

millen schreef:300gr verschil......sneller klimmen....hehe en dan 300gr gellekes en energierepen meesleuren, nog te zwijgen van de rugzak onder de zadel.
Klimmen zit tussen de oren en vooral in de benen niet in 300gr........
Een gekke redenatie...
Met de 300 gram zwaardere wielen had je net zoveel eten, drinken, reservebandjes en multitool meegenomen toch? Of compenseer jij je outfit en bijbehorens als je je fiets lichter of zwaarder gemaakt hebt?

Goed klimmen is natuurlijk voor een groot deel getrainedheid en mentaal. Maar gewicht maakt uit. Iets met zwaartekracht. Dus als al het andere gelijk blijft (aantal gelletjes, je getrianedheid, je kop), en alleen je fiets 300 gram lichter wordt, dan ga je sowieso sneller omhoog.

Dat dit op een lange klim misschien maar een halve minuut verschilt - en dat dat voor jou misschien te weinig is om over na te denken. En dat voor 95% van de mensen het voordeliger en mogelijk is om die 300 gram (en meer) zelf af te vallen. En dat je ook makkelijk kunt besparen op wat andere zaken aan je fiets.. Dat doet allemaal niet af aan de conclusie dat je met lichtere wielen sneller zult klimmen.

@ TS. misschien was het vreemd dat er eerder camapgnolo op zat icm shimano derailleurs ed. Maar nu je nieuwe wiel shimano body is, en je derailleurs shimano zijn (crank is FSA dat is prima), kan je gewoon je nieuwe wiel met de shimano cassette op je fiets zetten. Ketting moet je dan 10speed shimano, sram, KMC oid kiezen. en dan werkt alles.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 12:07

misschien nog een domme vraag maar is het voorwiel juist gemonteerd, zit snelspanner juist (aan de juiste kant, want die kan zowel links als rechts gemonteerd worden, door het wiel om te draaien welteverstaan)? Hier staat nergens iets van in de handleiding dus ik ga ervan uit dat de dikste/langste kant de kant is waar de sluiting komt?

https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2& ... w1051-h572

de regeling zit aan de linkerkant als je recht op de foto kijkt

marsel
Forum-lid

marsel 18 aug 2015 12:26

djatwork69 schreef:Probleempje, ik heb ultegra voor - en achterderailleur, FSA Crankstel, nu zie ik net dat er een 10 sp campa cassette opstaat dus ook een campa body, ik heb een 11sp shimano body op de nieuwe wielen. Kan ik er een nieuwe 10speed shimano opzetten en ketting vervangen?
Als je een nieuwe cassette en ketting doet, ja dan gaat dat prima.

djatwork69 schreef:misschien nog een domme vraag maar is het voorwiel juist gemonteerd, zit snelspanner juist?

de regeling zit aan de linkerkant als je recht op de foto kijkt
Er zijn geen foto's te zien. Maar 'regeling' links ja.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 aug 2015 12:54

Je foto's zijn niet zichtbaar, maar praktisch gezien kan de sluiting gewoon aan beide kanten geplaatst worden. Door de stijlpolitie is echter alleen de niet aandrijfzijde (links dus) toegestaan!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 13:16

53x11 schreef:Je foto's zijn niet zichtbaar, maar praktisch gezien kan de sluiting gewoon aan beide kanten geplaatst worden. Door de stijlpolitie is echter alleen de niet aandrijfzijde (links dus) toegestaan!
oke, maar dit is ten opzichte van fiets/ frame, ik bedoel tov van het wiel, kan er ook langs beide kanten in, staat geen rijrichting op het wiel zoals op banden.
Als de sluiting links zet van de fiets, zijn er nog altijd 2 manieren om de sluiting tov het wiel te plaatsen

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 aug 2015 13:20

Ja kan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 18 aug 2015 13:21

De niet aandrijfzijde is de kant waar de ketting en tandwielen ed niet zitten, dus als je op je fiets zit links. Dat is ook iets makkelijker de snelspanner achter losklikken omdat daar dan de derailleur(kabel) niet in de weg zit.
Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 aug 2015 13:25

MarkVeenstra schreef:Ja kan.
En interessant genoeg is de stijlpolitie het dan weer niet eens over wat de juiste kant is :-)
Meest gebruikelijk is om je wiel zo te plaatsen dat eventuele tekst op je naaf leesbaar is vanaf je zadel, maar er zijn er ook die argumenteren dat je de tekst juis moet kunnen lezen als je voor je fiets staat (vergelijk met tekst op je stuur).

Je zou er hoofdpijn van krijgen
;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 13:27

Sieper schreef:De niet aandrijfzijde is de kant waar de ketting en tandwielen ed niet zitten, dus als je op je fiets zit links. Dat is ook iets makkelijker de snelspanner achter losklikken omdat daar dan de derailleur(kabel) niet in de weg zit.
je hebt het over het achterwiel, dit kan maar op 1 manier geplaatst worden, voorwiel kan op 2 manieren met sluiting links, vandaar mijn vraag, is er wel een zijde? Wil ook zeggen dat het wiel dan 2 rijrichtingen heeft, wat perfect mogelijk is natuurlijk. Maar er zit wel een verschil op linkerkant en rechterkant van het wiel, dat is niet identiek (vooraan), lange en korte kant. Regeling-geen regeling.

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 18 aug 2015 13:28

53x11 schreef:
MarkVeenstra schreef:Ja kan.
En interessant genoeg is de stijlpolitie het dan weer niet eens over wat de juiste kant is :-)
Meest gebruikelijk is om je wiel zo te plaatsen dat eventuele tekst op je naaf leesbaar is vanaf je zadel, maar er zijn er ook die argumenteren dat je de tekst juis moet kunnen lezen als je voor je fiets staat (vergelijk met tekst op je stuur).

Je zou er hoofdpijn van krijgen
;-)
Dat is nog discussierbaar, ik heb gewoon schrik dat mijn wiel er verkeerd kan inzitten, heb geen zien om mijn voorwiel uit de ravijn van de Ventoux te gaan halen als ik da uberhaupt nog kan dan :?
Achteraan is er maar 1 kant waar de sluiting kan zitten als je van links uitgaat, als je vooraan ook van links uitgaat, kan de sluiting wel aan 2 kanten van het WIEL zitten, dus links van het frame, ik merk op dat links en rechts van heet WIEL niet identiek zijn dus er moet toch een 'juiste' kant zijn?

Plaats reactie