Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Newbie met een Cube Peloton Race uit 2012

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 15 jun 2014 14:13

Net terug van mijn allereerste rondje polder. Net geen 22 km. Om te beginnen even ver genoeg. Wil ook niets overbelasten of wat dan ook. Ga me binnenkort wel weer eens verdiepen in de max HF en alles wat met cadans te maken heeft. Dit heeft me echter nooit echt geboeid.
Had veel tegenwind en zijwaartse wind, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat een verademing een racefiets vergeleken met een mtb. Belangrijker nog: ik vond het leuk! Geen last van een dalende intrinsieke motivatie wat ik op de mtb nog als eens als tegenstander had.
Prettige houding op de fiets waarbij ik erg goed bemerkte dat nu vooral de bovenbenen het werk doen, op de mtb voelde ik dit niet zo en had ik vaak de neiging te gaan stampen op de pedalen. Nu probeerde ik zo goed als mogelijk de techniek van het trekken en duwen te hanteren. Goed gevoel, zeker omdat ik het belangrijk vind de bovenbenen en spieren rond de knieën weer sterker te maken. Echt gespierde benen hoeft voor mij niet meer, maar vergelen met een paar jaar geleden waarin ik nog fanatiek voetbalde, mag er echt wel weer wat spier terug in die benen. Merkte wel dat ik af en toe mijn hoofd aan het intrekken was, schildpad principe. Even goed op letten de volgende keren.
Bepaalde delen over dijken gereden waarop ook dijkwoningen staan. Hier heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt eens goed in de ruiten te kijken naar mijn houding om toch te checken of het er niet beroerd uit zag. Ondanks dat dit hetzelfde zadel is als op de mtb die ik had, moet ik zeggen dat ik nu toch minder last heb. Waarschijnlijk omdat toch de geometrie van de fiets compleet anders is en je dus ook volledig anders op deze fiets zit.

Gisteren strava op iPhone gezet en ga nu fanatiek alles bijhouden. Natuurlijk ga ik nog niet zo snel. Wil eerst de fiets goed leren kennen en mijn eigen kennen en kunnen op een rijtje krijgen.
http://www.strava.com/activities/153745523

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 15 jun 2014 14:25

Goed om te horen dat je lekker gefietst hebt , en dat het zadel toch goed lijkt te zijn voor je .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 15 jun 2014 14:28

Dankje!
Ondanks dat ik minder last heb, wil ik toch een zadelmeting laten doen en kijken voor een beter passend zadel.
Op naar meer en langere ritten.

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 15 jun 2014 15:22

Een fietspomp heb ik altijd mee op de fiets. Ben 1 keer midden in bos gestrand zonder fietspomp en toen heb ik meteen een klein pompje gekocht dia aan de bidonhouder is gemonteerd en daar al veel plezier van gehad!

Voor een eerste ritje is 22km een mooi begin! Eerst lekker aan de fiets wennen en zo bouw je vanzelf de afstanden uit naar langere ritten! Qua houding nek, hoofd, schouders merk ik dat het prettig is om bewust de schouders te laten hangen, zo krijg je minder dat schildpad effect en scheelt in langere ritten ook in nek en schouderpijn.. al houd ik na echt lange ritten daar nog wel eens spierpijn!

Had je op je MTB ook klikpedalen?

Ben wel benieuwd naar zo'n zadelmeting, heb zelf altijd geluk gehad dat ik zadel dat op mijn fiets zat altijd meteen goed was... al merk ik wel dat mijn zadel op nieuwe fiets (een dameszadel met gleuf) wel echt prettiger is als die op mijn oude fiets..!

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 15 jun 2014 15:35

Ben ook wel blij met het pompje, ziet er alleen niet zo mooi uit.
Overigens controleer ik altijd de bandenspanning voor het fietsen. Banden staan nu standaard op 6 bar. Had alleen zoveel ruzie met de pomp daarstraks. Kreeg het gewoon niet lekker voor elkaar. De vloerpomp die ik hier gebruik is een Topeak Joe Blow geloof ik. MIsschien eens een keer een goede andere aanschaffen, scheelt een hoop gedoe en ergernis voor het fietsen.

Had eerst een rit van 60 km gepland, maar heb hier toch maar vanaf gezien. Het is natuurlijk toch maar de vraag of ik echt goed zou zitten en of de afstellingen juist zouden zijn. Op mijn mtb was de zadelhoogte dusdanig afgesteld dat mijn knieën nimmer in 90 graden zouden geraken en wezen mijn tenen iets of wat naar binnen waarbij mijn been net niet helemaal gestrekt was in de onderste positie van het pedaal. Destijds werd voor deze afstelling gekozen wegens niet goed sporende knieschijven. Momenteel heb ik hier geen last van. Nu is mijn knie in ongeveer 20 tot 30 graden gebogen in de laagste stand en zijn de schoenplaatjes zodanig afgesteld dat deze overeenkomen met de natuurlijk positie van mijn voeten. Als ik op een tafel ga zitten en mijn benen laat hangen dan wijzen mijn tenen bijna recht naar voren, niet naar buiten of wat dan ook. In deze positie fiets ik nu ook. Tijdens deze rit geen enkel pijntje gevoeld en daar ben ik wel erg blij mee.

Op mijn mtb had ik inderdaad klikpedalen, spd. Met ook mtb schoenen. Twijfelde eerst of ik de pedalen zou overzetten, maar ben gegaan voor racepedalen. Gewoon de instappedalen van Shimano met gele spd sl plaatjes nu onder mijn schoenen. Mocht dit goed blijven gaan dan kan ik bij slijtage van het pedaal en de plaatjes altijd upgraden

Ik ben wel zo'n type die het liefst als een debiel zo snel mogelijk over die dijken vliegt. Ik heb me in weten te houden en geluisterd naar de gouden tip van een fysio die een tijd terug werd gemaakt; vele omwentelingen maken en niet te zwaar trappen (juiste cadans). Voorkomt blessures. Wel frustrerend dat Strava, in die zin dat andere mensen zo vreselijk snel gaan! Niet normaal ;)

Gebruikersavatar
Globeskater1983
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23

Gebruikersavatar Globeskater1983 15 jun 2014 16:23

Ik heb dit jaar mijn meest favo fietspomp ever gevonden bij de Halfords, hij is oranje en krijg nu makkelijk 8 bar in mijn bandjes ;) banden voor vertrek controleren is altijd goed plan maar je kan door stukje glas of een stootlek altijd lek rijden.. en dan is een pompje op de fiets of het er nu wel of niet mooi uitziet echt wel heel fijn ;) al zijn er ook van die co2 patronen die gebruikt kunnen worden =)

En ja ik heb ook altijd geleerd licht trappen en hoge cadans, maar soms ga ik als training ook gewoon wat zwaarder trappen om zo een groter vermogen weg te trappen ;)

Enne trek je niet te veel aan van die hele snelle fietsers, ik vind het wel leuk om mijzelf te verbeteren =)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 jun 2014 18:27

Topeak joe blow sprint/sport is een van de betere pompen op de markt.
Ook losse onderdelen die versleten zijn kun je bij de dealer gewoon bestellen, waarschijnlijk doe je dus iets verkeerd.

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 15 jun 2014 18:30

Ik denk dat ik het nippeltje op het ventiel niet ver genoeg opengedraaid had. Wel natuurlijk eerst wat lucht laten ontsnappen. Pompnippel erop, vastzetten, hierna werd meteen de druk gemeten, maar kreeg er nauwelijks lucht in.
Oefening baart kunst, zeker voor een noob als ik ;)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4247
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 15 jun 2014 18:42

Maaike_26 schreef:Ik denk dat ik het nippeltje op het ventiel niet ver genoeg opengedraaid had. Wel natuurlijk eerst wat lucht laten ontsnappen. Pompnippel erop, vastzetten, hierna werd meteen de druk gemeten, maar kreeg er nauwelijks lucht in.
Oefening baart kunst, zeker voor een noob als ik ;)
Ik heb dit ook wel eens met m'n Joe Blow. Wat er dan precies aan de hand is heb ik nog nooit duidelijk gekregen.... In elk geval niet dat het ventiel niet voldoende geopend is.
Meestal doe ik dan eerst het andere wiel. Die gaat dan wel goed. Ga ik dan weer terug naar het eerste wiel, dan gaat ie meestal ook weer goed. Maar snappen..., nee dat doe ik het niet :?:

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 jun 2014 19:05

Topeak joe blow sprint gebruik ik hier al jaren en is een geweldige pomp. Als je geen lucht in die band krijgt dan is er idd waarschijnlijk iets anders aan de hand. Ik heb zowel op een racer als op mijn huidige 29er MTB nog nooit problemen gehad.

Voor wat betreft het beginnen. Gewoon gaan fietsen en afstanden stapje voor stapje opbouwen. Gaat het een keer lekker dan gewoon een rondje onverwacht erbij plakken.

Snelheid zegt niets en maakt je alleen maar gek. HF........later wellicht maar ik en diverse met mij hier op het Forum geloven niet zo aan die magische HF als je die op zichzelf hanteert als leidraad voor fysieke inspanning. HF is onderhevig aan veel meer factoren dan de fysieke inspanning pur sang.
Maaike_26 schreef: Moet ik wel eerlijk bekennen dat ik nog nooit een binnenband of zo vervangen heb, dus vermoedelijk moet ik dit wel even oefenen voor ik op de fiets stap. Meteen twee nieuwe bidons meegenomen die ik beter bij de kleurstelling van de fiets vind passen. Ook meteen een BBB bril gekocht, Attacker chroom PH. Past qua kleurstelling weer netjes bij mijn schoenen. Helaas was de Zirion helm niet meer te leveren in het wit, heb hem nu in het wit, rood, zwart. Kleurt ook wel bijzonder netjes bij de fiets en de Cube kleding die ik heb. Ik ga eerst wat ritjes proberen, het liefst morgen al, op het huidige zadel. Wellicht zit het zadel toch anders dan op de mountainbike, omdat ook de complete zithouding nu natuurlijk anders is.
Ik zou me meer zorgen maken over het kunnen wisselen/plakken van een binnenband dan om kleurstellingen. :o Dat laatste gaat je niet redden als je ergens plat staat :mrgreen:
Thuis eens even kijken hoe moeilijk/makkelijk je buitenband eraf en erop gaat. Erop (mijn criterium) moet met de juiste techniek altijd zinder bandenlichters kunnen. Eraf heb je soms even 1 of twee lichters nodig.

Pomp onderweg? Nee, ik gebruik CO2 patronen. Niks geen gezweet met mini pompjes. Op een racer is het 'ploef' en je band staat op 8 Bar met een 16 grams patroon (niet nodig in jouw geval maar ter illustratie) Wel tevens even oefenen thuis en zorgen dat je je handen niet 'verbrand' door de afkoeling van de CO2 capsule.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Maaike_26
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 jun 2014 16:04

Maaike_26 15 jun 2014 19:56

Plakken van een band dat gaat wel lukken.
Het is natuurlijk niet voor niets dat ik een framepompje aan die fiets heb laten hangen en een zadeltasje heb laten monteren met hierin een drietal kunststof bandenlichters evenals een multitool. Één nieuwe binnenband zit nu in de zadeltas. Erg onhandig ben ik niet, maar alles wat je voor het eerst doet is onwennig.
Ik zal er wel aan uit komen als ik ergens langs de kant van de weg sta, daar ben ik niet heel bang voor. Het is meer dat ik het meteen goed wil doen en geen zin heb een half uur langs de kant van de weg te gaan staan klooien.

Onderstaand filmpje staat bij mijn favorieten in ieder geval. Mocht ik er onderweg niet aan uit komen, dan kan ik deze altijd nog eens bekijken.
http://www.youtube.com/watch?v=hlHoNqsDMow

Voor wie is fatsoenlijk voor de dag komen niet belangrijk? Goed begin is het halve werk, op zowel cosmetisch als technisch vlak.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 15 jun 2014 20:11

Maaike_26 schreef: Ik zal er wel aan uit komen als ik ergens langs de kant van de weg sta, daar ben ik niet heel bang voor. Het is meer dat ik het meteen goed wil doen en geen zin heb een half uur langs de kant van de weg te gaan staan klooien.

Onderstaand filmpje staat bij mijn favorieten in ieder geval. Mocht ik er onderweg niet aan uit komen, dan kan ik deze altijd nog eens bekijken.
http://www.youtube.com/watch?v=hlHoNqsDMow
Wat jij wilt maar ik zou thuis die banden er eens afhalen en weer erop anders sta je dadelijk dus WEL 30 minuten of meer te kloten aan de kant van de weg.
Maaike_26 schreef: Voor wie is fatsoenlijk voor de dag komen niet belangrijk? Goed begin is het halve werk, op zowel cosmetisch als technisch vlak.
Technisch is wat belangrijker dan cosmetisch maar daar kom je dan wel achter. Ik onthoud me verder van commentaar.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie