Jweijters
07 okt 2014 20:24
Ik heb het verhaal eens helemaal doorgenomen.. Ik kan aangeven, dat ik het verhaal niet geloof. Dit is mijn mening, geloof...
In de longen wordt door de longblaasjes CO2 uitgestoten en zuurstof ingenomen. Zuurstof is nodig voor de werking van het lichaam, CO2 is het afval van een goede verbranding. Hoe meer zuurstof in het bloed, hoe eenvoudigger het hart het heeft om dit af te leveren bij de verschillende organen, spieren, hersenen, etc. Dit verlaagt je hartslag. Een goede ademhaling is dus belangrijk.
Zuurstof koppelt aan de hemoglobine, CO2 is opgelost in het water als koolzuur. De longen zorgen er voor dat het bloed niet te zuur wordt. Het is dus niet zo dat zuurstof het CO2 verdringt. Het zijn 2 verschillende processen. Zo zorgen onder andere de longen dat de pH van het bloed tussen de 7.35 en 7.45 blijft. Maar ook de nieren reguleren de pH. CO2 + H2O -> H2CO3 -> HCO3- + H+
Bij iemand met COPD is er een blokade om de gassen uit te wisselen. Hierdoor verzuurt het bloed, wat echter door de nieren gecompenseerd wordt, indien mogelijk. Pas als er extra zuurstof wordt toegedient, kan het zijn dat de verstoring te groot wordt waardoor er verzuring van bloed optreed, Acidose. De hersenen, die de ademhaling sturen, doen dit, bij gezonde mensen, voornamelijk op basis van de hoeveelheid CO2 in het bloed. Bij inspanning, wordt veel CO2 geproduceerd. Er zal dus veel afgevoerd moeten worden. Dit kan door sneller te ademen met een klein volume, of door meer volume te gebruiken, dus dieper te ademen. Door via je neus in te ademen, dit kost meer kracht, ga je dieper ademen, je buikademhaling wordt dieper. Hierdoor kan meer gas uitgewisseld worden, dus ook meer CO2 afgevoerd worden. Zo hebben je nieren minder problemen met de zuurgraad compensatie.
Een diepe ademhaling is op zijn tijd dus prima. Zeker bij inspanning, het dan ook goed om door je neus in te ademen, en door je mond uit, dit levert een efficiente ademhaling bij inspanning.
Dat is dan ook de metgode die ik blijf hanteren. Ik merk zelf, als astma patiënt, dat ik sneller herstel als ik extra diep inadem. Door beperkingen in de bronchiën kost dit extra energie. En ik heb geen last van verzuring van de spieren rondom de bronchiën. Deze zijn mogelijk extra getrained door het diep ademen. Met deze methode heb ik mijn longfuntie weer kunnen vergroten, van 70% naar net boven 80% .
Mvg.
Joris Weijters