Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke combi voor de herfst?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 22 sep 2013 11:34

'Slechts' 239 Euro. Koopje ;)
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 22 sep 2013 13:14

Bij Salden veel goedkoper. Budget had ik niet gezien. Sorry.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 22 sep 2013 22:40

Idd werken met laagjes. Als het echt koud wordt vind ik windstoppers fijn (ook al heb je drie lagen, als de wind er doorheen waait krijg je het alsnog koud). Heb zo'n bodywarmer met een windstopper aan de voorkant, ook een helmmuts met windstopper en een buff met windstopper. Ik heb trouwens wel een stuk of drie/vier paar handschoenen. Varierend van heel dun tot heel dik. Eigenlijk is dit het enige kledingstuk waar ik echt mee loop te klooien. Het is of te warm (zweten, krijg je het dus koud van) of net te koud (gevoelloze vingers). Laatste tip: een pot vaseline. Wanneer de temperatuur tot het vriespunt, of daaronder, daalt smeer ik dat op mn gezicht. Scheelt een hoop.

JackieD
Forum-lid

JackieD 04 okt 2013 11:06

Ik heb een hele meuk herfstkleding gekocht bij Cyclewear.

Armstukken, beenstukken, een thermoshirt, wintersokken en een paar handschoenen voor slechts €50.-

Alle AGU artikelen waren in de aanbieding, dus mensen die nog op zoek zijn naar goedkope alternatieven moeten maar eens op de site kijken :)

flymara
Forum-lid

flymara 26 okt 2013 11:39

ik heb vorige week ook vanalles aangeschaft bij cyclewear.eu in budel na het lezen van dit topic. (agu lange broek zonder zeem, agu windstopper, ultimo handschoentjes etc.) allemaal voor een schijntje van de normale prijs. Erg goede tip, bedankt daarvoor!

surfzeeuw
Forum-lid

surfzeeuw 30 okt 2013 13:14

Als het echt onder de 5 graden gaat komen zou ik toch een (dunne)lange broek aanraden i.p.v. beenstukken.
Het Lycra van de koersbroek is dan namelijk wel erg dun en een laagje extra is dan geen overbodige luxe.
Iets wat de wind tegenhoud pas bij temp. beneden de -5 omdat je anders veel te veel gaat zweten. Dis als je tenminste een beetje sportief fietst.
Wordt het echt kouder (vanaf -10) dan wel alles met windstopper, liefst alleen het frontaal oppervlak zodat je warmte toch nog kwijt kan.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 30 okt 2013 18:35

surfzeeuw schreef:Als het echt onder de 5 graden gaat komen zou ik toch een (dunne)lange broek aanraden i.p.v. beenstukken.
Het Lycra van de koersbroek is dan namelijk wel erg dun en een laagje extra is dan geen overbodige luxe.
Iets wat de wind tegenhoud pas bij temp. beneden de -5 omdat je anders veel te veel gaat zweten. Dis als je tenminste een beetje sportief fietst.
Wordt het echt kouder (vanaf -10) dan wel alles met windstopper, liefst alleen het frontaal oppervlak zodat je warmte toch nog kwijt kan.
-10!, Wat is de gevoelstemperatuur dan wel niet op de fiets?
Mag je wel pure Wodka in je bidon doen :P
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Marniparni
Forum-lid

Marniparni 31 okt 2013 15:02

nijkie schreef:-10!, Wat is de gevoelstemperatuur dan wel niet op de fiets?
Met -10 was afgelopen winter de gevoelstemperatuur ongeveer -20 met oostenwind kracht 6. Met die temperatuur heb ik alleen een lange broek en lange-mouwen shirt aan, beide windstopper. Mijn ervaring is dat ik alleen koud word (of niet opwarm) door de wind. Als ik onder m'n windstoppershirt ook nog iets anders aan doe zweet ik me kapot. Verder sluit ik me overigens aan bij de laagjes-mensen.

Owja, het water in je bidon bevriest wel met -10, dus pure wodka of een beetje zout erin tegen het bevriezen is wel een goed plan. Als je het nog kan drinken als het met -10 je keelgat ingaat ;)
H.T.F.U.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 okt 2013 15:14

Marniparni schreef:
Met -10 was afgelopen winter de gevoelstemperatuur ongeveer -20 met oostenwind kracht 6. Met die temperatuur heb ik alleen een lange broek en lange-mouwen shirt aan, beide windstopper. Mijn ervaring is dat ik alleen koud word (of niet opwarm) door de wind. Als ik onder m'n windstoppershirt ook nog iets anders aan doe zweet ik me kapot. Verder sluit ik me overigens aan bij de laagjes-mensen.

Owja, het water in je bidon bevriest wel met -10, dus pure wodka of een beetje zout erin tegen het bevriezen is wel een goed plan. Als je het nog kan drinken als het met -10 je keelgat ingaat ;)
Bij -10 alleen een shirt lange mouw met winstopper aan dus?(en een broek natuurlijk)
Laatst gewijzigd door nijkie op 31 okt 2013 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 31 okt 2013 15:42

Ik begrijp dat je het liefst een kant en klaar antwoord zou willen op je vraag, maar dat zal helaas niet gaan. Is zo enorm verschillend wat de een koud vindt en de ander te warm. Verder is temperatuur alleen een indicatie, factoren als wind en neerslag spelen ook nog mee. Laagjes, zoals meerderen al aangaven, is de oplossing. Verder is het ook een kwestie van ervaring. Op een gegeven moment kun je zelf redelijk inschatten wat voor jouw werkt bij welk weertype. Onderschat ook je voeten niet. Sinds ik echt warme winterschoenen draag heb ik totaal geen last meer van de kou. Overschoenen, sokken, echt van alles geprobeerd, maar niets hielp.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 31 okt 2013 19:01

franklin schreef:Ik begrijp dat je het liefst een kant en klaar antwoord zou willen op je vraag, maar dat zal helaas niet gaan. Is zo enorm verschillend wat de een koud vindt en de ander te warm. Verder is temperatuur alleen een indicatie, factoren als wind en neerslag spelen ook nog mee. Laagjes, zoals meerderen al aangaven, is de oplossing. Verder is het ook een kwestie van ervaring. Op een gegeven moment kun je zelf redelijk inschatten wat voor jouw werkt bij welk weertype. Onderschat ook je voeten niet. Sinds ik echt warme winterschoenen draag heb ik totaal geen last meer van de kou. Overschoenen, sokken, echt van alles geprobeerd, maar niets hielp.
IK verbaasd me er alleen over dat je bij een temperatuur van -10gr aan 1 shirt lange mouw met windstopper genoeg aan hebt aan kleding.
Verder bedankt voor je uitleg ;)
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 01 nov 2013 11:40

Marniparni schreef:
Met -10 was afgelopen winter de gevoelstemperatuur ongeveer -20 met oostenwind kracht 6. Met die temperatuur heb ik alleen een lange broek en lange-mouwen shirt aan, beide windstopper.

Met die temperatuur zit ik lekker bij de kachel met de kat op schoot.;)

On topic; ik heb nu inmiddels best fietskleren genoeg verzameld om onder allerlei omstandigheden te fietsen. Toch blijf ik het erg moelijk vinden om de juiste combi te vinden. Immers, sportief fietsen met flink zweten begint niet vanaf mijn voordeur. Ik zal eerst een stukje de stad uitmoeten, als je je daar op kleed krijg je het vervolgens weer veel te warm als je je gaat uitsloven tegen de wind in in de polder. Ik heb toch de neiging te veel aan te doen uit angst het te koud te krijgen. Bovendien kan ik wel redelijk inschatten hoe de buitentemperatuur aanvoelt op het moment dat ik vertrek, daar kleed ik me dan op.
Maar vervolgens niet hoe warm/koud/winderig/regenachtig het 4 of 5 uur later is en hoe ik daar dan op reageer.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie