Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Welke combi voor de herfst?

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 13 sep 2013 09:15

Het weer begint duidelijk minder te worden nu en aangezien ik net begonnen ben met fietsen ben ik nog niet voorbereid op de lagere temperaturen en de wind :)

Ik wil graag nog even door kunnen fietsen tot het echt winter begint te worden en vraag mij af welke combinatie qua kleding nu voordelig en makkelijk is om te gebruiken.

Ik maak ritten tussen 50-100km. Vanaf eind november/december ga ik binnen verder trainen dus voor het extreme weer heb ik geen kleding nodig.

Wat is jullie advies? Welke kledingstukken moet ik zeker nog hebben buiten mijn normale tenue?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 sep 2013 09:27

Armstukken, beenstukken en windstopper bodywarmer zijn een must voor iedere fietser.
Paar thermoshirtjes natuurlijk.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 13 sep 2013 09:37

Ik draag al heel snel een colletje (losse kraag) om de nek warm te houden. Hier kan je namelijk via de halsslagader snel warmte verliezen. Verder is een dun helmmutsje ook heel prettig. Dit zijn geen dure aankopen, maar ze brengen wel direct comfort :)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 13 sep 2013 09:58

Het is ook een kwestie van wat je lekker vind. Een helmmutsje draag ik bijvoorbeeld pas als het echt keihard vriest, anders knal ik binnen tien km uit elkaar van de warmte.

Er is een soort stelregel waar ik me aan hou, je moet zo gekleed zijn dat de eerste 10 tot 15 minuten fris zijn, zodat je daarna goed op temperatuur blijft. Daarbuiten heeft de een het liever wat warm, de ander liever wat koeler.

De kledingstukken die scepticus aanraad, raad ik je ook aan. En dan een beetje ondervinden wat prettig is.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 13 sep 2013 11:17

Thanks!

Dus: armstukken, beenstukken, windstopper bodywarmer en thermoshirts?
Windstopper bodywarmer is 1 ding?
Hoe is het dan de bedoeling dat je het draagt, eerst thermoshirt, dan je normale wielershirt met korte mouwen en daarover die windstopper?

Ik heb echt geen kennis wat betreft de kleding hoor :P

Waar kan ik het beste terecht voor al deze kledingstukken?
Graag niet te duur, dus geen topmerken ;)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2013 11:34

Niet duur, wel goed. http://www.cyclewear.eu

In de herfst draag ik persoonlijk ook vaak een shirt met lange mouwen. Zit wat fijner dan armstukken, is wel iets minder flexibel.

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 13 sep 2013 11:51

havana schreef:Niet duur, wel goed. http://www.cyclewear.eu

In de herfst draag ik persoonlijk ook vaak een shirt met lange mouwen. Zit wat fijner dan armstukken, is wel iets minder flexibel.
Ok, flexibel bedoel je mee dat je het uit kunt trekken tijdens rit als het te warm is?
Aangezien ik tochtjes wil maken van 50-100km heb ik die flexibiliteit misschien niet nodig omdat je je voor een aantal uur wel gericht kunt kleden?

Ik ga even op die site kijken!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2013 12:18

Precies.

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 13 sep 2013 12:41

havana schreef:Precies.
En voor de benen, wel beenstukken?
Ik denk dat je die pas gaat gebruiken bij echt koud weer (onder 10 graden)?

Als ik op cyclewear.eu kijk zie ik enorme prijsverschillen en ik weet niet waar dat hem dan in zit...
Zie: http://cyclewear.eu/lange-mouw-c-21_33.html

Hier doe je dan zo'n shirt onder? http://cyclewear.eu/korte-mouw-c-25_41.html

Paulus79
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 aug 2013 10:22
Locatie: Tienhoven ZH

Paulus79 13 sep 2013 13:08

Ik heb een keer ergens gelezen dat het de stel regel is onder de 15 graden het beste is om lange mouwen te dragen.
Maar dat is natuurlijk per persoon verschillend, dus dit zal je zelf moeten ondervinden.
Insieme a te tutto diventa bellissimo

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 13 sep 2013 13:23

copperzzz schreef: En voor de benen, wel beenstukken?
Ik denk dat je die pas gaat gebruiken bij echt koud weer (onder 10 graden)?
Ga eens fietsen bij 15°C zonder beenstukken, en als je dan denkt dat het toch iets te fris was, trek je er de volgende keer wel aan ;)

Persoonlijk vind ik dat enkel naar de temperatuur kijken niet voldoende is: 15°C en bewolkt is veel anders dan 15°C en zonnig.
En 15°C, zonnig en veel wind is weer eens iets anders dan 15°C, zonnig zonder wind.

Gewoon ondervinden dus, want iedere mens is anders!

PS: de meeste spullen die ik aantrek komen simpelweg van de Decathlon. Niet duur, maar toch wel degelijk! Handschoenen met lange vingers komen zelfs van de Aldi, en daar ben ik zeer tevreden over.
Overschoenen heb ik ook eens in de Aldi gekocht, maar deze heb ik echter quasi-direct weggesmeten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 sep 2013 13:23

Cyclewear zit trouwens in Budel dus daar kun jij ook gewoon langs gaan om het een en ander te passen. Fietskleding heeft vaak een zeer afwijkende maatvoering. Zeker bij lange kleding is dit lastig.

De eigen merk (All Active) kleding van hun is ook prima trouwens Alleen de lange broeken vallen in verhouding erg kort.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie