comfortabelste band
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Hangt samen met de bandbreedte.
Denk aan minimaal aangeraden druk door fabrikant (staat op de band) en dan + of - 1 bar gaan, afhankelijk van wat jouw vriendin comfortabel en goed rijden vindt. In de regel zal dat ergens tussen 5 en 7 bar zijn voor een 25mm, en tussen 6 en 8 voor een 23mm.
Denk aan minimaal aangeraden druk door fabrikant (staat op de band) en dan + of - 1 bar gaan, afhankelijk van wat jouw vriendin comfortabel en goed rijden vindt. In de regel zal dat ergens tussen 5 en 7 bar zijn voor een 25mm, en tussen 6 en 8 voor een 23mm.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Niet meer over slecht wegdek rijden dan . . .Jo O. schreef:Mijn vriendin heeft sinds kort een Specialized Dolce gekocht.
Ze heeft wat last van de trillingen als ze over slecht wegdek rijdt.

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
dan ben ik daar mis mee, gevoelsmatig heb ik dat altijd gedacht.amclassic-fan schreef:Meer profiel is echt niet comfortabeler, eerder het omgekeerde.
Profiel ik alleen belangrijk voor onverharde wegen en sneeuw e.d.
Al lijkt het bij regen ook belangrijk, zeker in bochten.
weer wat geleerd.

- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 42072
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Volgens mij hebben we de reincarnatie van fdegrove op het forum 

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Een reservetube past netjes in een oude bidon, of in een (ik geef toe, ruim bemeten) zadeltas.
Ik begrijp het dus nog altijd niet zo goed, de tube/band discussie.
Zo vaak rij ik niet lek met zowel banden als tubes. De laatste keer moet al van vorig jaar geleden zijn, dat was dan een langzaam lekkende band die pas de volgende morgen echt plat stond.
Ik denk dat diegenen die tubes afkraken toch ook niet vaker dan 1x per jaar lekrijden, of ze nu met banden of tubes rijden.
Het lijkt me bovendien niet moeilijk om binnen de 5 minuten een nieuwe tube op te leggen. Ik wil zelfs wedden dat het sneller gaat dan een binnenband vervangen. In ieder geval, er zijn dus genoeg opties om een comfortabeler oplossing dan de Specialized banden te kiezen. De voornaamste oorzaak van het niet-comfort in die banden is de anti-leklaag. Haast alle banden (en tubes) zonder die laag zijn veel soepeler en men kan dan gerust met veel plezier (en comfort) fietsen zonder veel kans op lekrijden.
Ik begrijp het dus nog altijd niet zo goed, de tube/band discussie.
Zo vaak rij ik niet lek met zowel banden als tubes. De laatste keer moet al van vorig jaar geleden zijn, dat was dan een langzaam lekkende band die pas de volgende morgen echt plat stond.
Ik denk dat diegenen die tubes afkraken toch ook niet vaker dan 1x per jaar lekrijden, of ze nu met banden of tubes rijden.
Het lijkt me bovendien niet moeilijk om binnen de 5 minuten een nieuwe tube op te leggen. Ik wil zelfs wedden dat het sneller gaat dan een binnenband vervangen. In ieder geval, er zijn dus genoeg opties om een comfortabeler oplossing dan de Specialized banden te kiezen. De voornaamste oorzaak van het niet-comfort in die banden is de anti-leklaag. Haast alle banden (en tubes) zonder die laag zijn veel soepeler en men kan dan gerust met veel plezier (en comfort) fietsen zonder veel kans op lekrijden.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
