Etappe 5:
Etappe was een unicum in de VikingTour. Een geheel vlakke etappe! Tenminste het gedeelte waarop tijden werden geregistreerd. De etappe begon nl. met een geneutraliseerd stuk over een bergtop van >1000mtr, waar de mist net op tijd weggetrokken was om wederom van toverachtige uitzichten te genieten. En ook de laatste 40 kilometer naar Ulvik waren wedrom heuvelachtig, maar omdat daar een Ferry-overtocht tussenzat, hoorde dat dus ook niet meer bij het wedstrijdgedeelte.
Ik stond nog steeds derde en was juist voor deze etappe erg zenuwachtig. De nummer 4 maakte nl deel uit van Team Tjekkas (15 man sterk). Ik was bang dat ik aan de verkeerde kant van een peletonbreukje kwam te zitten. Dus gezorgd dat ik voortdurend op de eerste rij zat. Op een uitvalletje of 15 gereageerd, maar niemand uit de top 10 laten wegrijden. Uiteindelijk kwam alles weer bij elkaar en won Mikko Kokslien (de Nordic Skier) na 45 kilometer koers de eindsprint van het peleton van een man of 80. Ik werd 15de ofzo na een staaltje strijkijzersprinten. Hilarisch hoogtepunt was het duo dat de eindstreep (3 km voor de Ferry) gemist had en vol vuur demarreerde. Ze hebben 3 km gedacht dat ze in de beslissende ontsnapping zaten tot ze de ferry bijna inreden
Dit jaar nam ook een deel van het Engels paralympisch team (2 man sterk) deel aan de VikingTour. In nationale teampakjes en uiteraard op Pinarello's (Sky sponsoring). Beide renners waren in Peking nog goed voor 6 keer goud en 1 keer zilver. Dus niet alleen de reguliere Engelse wielerploeg is erg sterk. Hun sterke man (Cerebrale paralyse/ spastisch) reed rond de 25ste plek mee.